Gå til innhold

Mistenker hovedkortfeil....noen ide?


Lsnake

Anbefalte innlegg

Jeg opplever endel sære problem med maskinen min.

 

Selvbygget, med et ABIT KR7A-133 hovedkort, AMD Athlon 1.33GHz, 384 Meg ram hvor EN av brikkene er CL 2 og den andre CL 2.5(har fått vite blandt annet her på dette forumet at det skal gå bra), en IBM deskstar 120GXP, Gainward Geforce 3-TI500, Soundblaster PCI128 og et Cnet Pro 200 nettverkskort.

 

Først og fremst. Maskinen er helt ekstrem når det gjelder minne. Den godtar ikke at jeg setter 256MB, CL2.5 brikken i slot 0 samtidig som 128MB, CL 2 brikken står i en annen. For å få de to til å kjøre sammen, må jeg ha 128 i Slot 0 og 256 i Slot 2. Ellers finner den bare en av de, tilfeldig. Jeg prøvde å oppgradere med en 128MB CL2.5 brikke til, men den finner den ikke i det hele tatt, da kommer det ikke bilde på skjermen.

 

Så skulle jeg oppgradere fra SB PCI128 til SB Live! 5.1. Det gikk heller dårlig. Maskinen fant kortet og installerte det og alt gikk som det skulle, men da jeg skulle spille spill mens jeg hørte på mp3, som jeg har gjort hele tiden med det gamle og billige kortet, så hakket det og gikk sakte, akkurat som en kassettspiller på dårlige batterier. Det ble verst over nettverk. Om den switchet fra Windows til et Dos vindu kom det enn grusom skurrelyd. Ingen av disse problemene er med det gamle kortet.

 

Ellers har jeg også opplevd at jeg som regel sliter med langt mer lag over nettverkspill enn mine kompiser, to av oss er koplet opp mot samme switch som så går til et WLAN(Trådløst nettverk). Han får null ping og lag, mens det ofte blir totalt uspillbart her. Min kompis har en Celeron 700 med 256 SD ram og dårligere skjermkort og hovedkort.

 

En siste ting, hver gang jeg forsøker å bytte PCI plass til nettverkskortet så klarer den ikke å komme seg på nett igjen(ADSL), uten at jeg må REINSTALLERE Windows.

 

Noe må være galt, og jeg har gitt opp. Håper det finnes noen dyktige folk her som vil hjelpe med noen ideer. Jeg kjører Windows XP og har alle nyeste drivere oppdatert(Chipset, Grafikk, Lyd, nettverk, DX...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan berolige deg på ett punkt: det er helt normalt at det blir problemer hvis du flytter et PCI kort. Men du trenger ikke reinstallere Windows, det holder å reinstallere driverne for det kortet du har flyttet.

 

Du burde kanskje forsøke med rett type memory i stedet for den blandinga. Du må ikke stole for mye på at folk på forumet sier at det går, at det virker en gang hos noen betyr ikke at det virker alltid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...