Gå til innhold

Eg har blitt svindla, hjelp? [løyst?]


Anbefalte innlegg

Nord Trøndelag sier du? Jeg har forresten også vært utsatt for slik nettsvindel, startet med at karen skulle ha forskuddsbetaling, noe som jeg tvilte på at jeg ville, men han overtalte meg. Etterpå fikk jeg varene forsovidt. Men de kom i oppkrav, på 6500.- Nesten den samme summen som jeg hadde betalt, jeg ringte og sendte flere mailer til han, til slutt fikk jeg han til å sette over penger slik at jeg skulle få hentet ut pakken, men jeg fikk bare 5000, og i tillegg hadde han når han satte inn penger til meg, sjekket hvor mye jeg hadde på konto, hva faan, har banken lov til å oppgi slikt? men ja, endte med at jeg tapte 2000, fordi at det manglet noe i pakken... irriterende, masser av eposter og dokumentasjon, men saken ble henlagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reis opp til henne og vis at du virkeleg meiner alvor!

Vist hun da nekter for det, så ville jeg garantert prøvd å oppsøgt eventuelt venner eller lignende og fortelle det til dem. Vist da dette ikkje fungerer,

 

Funker ikke dette er det på tide å printe ut et par hundre flyers med bilde, navn, adresse og at hun er svindler og henge det opp i nabolaget hennes, det kan jo aldri spores tilbake til deg da du ikke er den eneste som har blitt svindlet av henne. Du kan jo alltids også finne på andre morsomme spikk, superlim rundt dørkarmen, nøkkel på bilen, egg på huset, doggybag med dritt på trappen osv osv

 

Prøv først med silkehansker, og hvis det ikke fungerer så vis henne at en slik adferd ikke aksepteres!

 

 

så voter jeg for dette! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at det er noen som tar sjansen på å forhåndsbetale noe som helst når man handler av privatpersoner (eller firmaer). Et minimum man bør forvente av en selger er at vedkommende sender varen som postoppkrav (eller bruker kredittkortbetaling hvis det er firma). Du kan selvfølgelig fortsatt bli lurt, fordi pakken kan jo innholde noe helt annet, men det stopper i hvertfall de lateste svindlerne som ikke gidder gå på posten og sende en pakke.

 

Når det er sagt, så er det trådstarter bør gjøre å anmelde vedkommende for svindel, samt å skrive et saklig brev til svindleren. Trusler om vold, offentlig uthengning eller liknende bør man la være da dette er straffbart og kan slå tilbake på en selv. Å kontakte banken hjelper antakelig lite, det skal mye til for at banken "omgjør" en transaksjon som du selv har gjort med vitende og vilje. Da må de i så fall få svindleren til å frivillig betale tilbake.

 

Til slutt: Hvis noe virker for godt til å være for sant så er det gjerne det.

Lenke til kommentar
Trøndelag you say? Nord-Trøndelag? I såfall kan vi sikkert bli enige! :) heheheh

8839963[/snapback]

Sør-Trøndelag.. Ei øy som heiter Frøya er sikkert fint å feriere på.. I alle fall for MIN del.. =/ Men eg bur så langt sør i landet.. Dog, får lappen snart.. Kunne vore fint med ein jomfrutur til nordlegare strøk berre synd det er ganske uaktuelt..

Lenke til kommentar

Syns jeg burde tipse om "PAYEX BETALINGSGARANTI" denne ordningen fungerer som en escrow tjeneste fra PayEx. Du slipper å sende varen før det er bekreftet at payex har pengene, og du får pengene når mottaker bekrefter at varen er mottatt.

 

Fortsatt mulig for mottaker å forsøke å svindle, men sender kan jo bevise at varen er sendt som regel... så er en praktisk talt optimal mulig løsning :)

Lenke til kommentar

Selv om svindlere ikke har penger til og betale for deg burde dem bli nektet adgang til internett og alt som heter salg!

Det burde også klart være lov og legge ut informasjon om en svindler slik at andre ikke trør i samme fella. Jeg har akuratt netopp gjort en brukthandel på nettet. Selvfølgelig postoppkrav, men jeg er likevell livredd for at tingen jeg har kjøpt ikke skal fungere som den skal eller at det er noe annet. Det er alltid en viss risiko. Så det skulle så klart være mulig og ha en internett side der man kunne spre informasjon om selgere med det og det mobilnr og heter det og det...

Lenke til kommentar
Så lenge det er en privatperson som har solgt (jeg antar det ikke var et firma du handlet hos siden det var på bruktmarkedet) så kan ikke politiet gjøre noen ting og saken kan ikke anmeldes fordi dette ikke er en offentlig sak, men en privatsak. Det du må gjøre er å ta kontakt med nærmeste forliksråd og skrive en forliksklage. På folkemunne heter vel det og saksøke vedkommede. Forliksrådet er første innstans i rettsvesenet vårt. Dra til forliksrådet og du vil få hjelp der.

8838126[/snapback]

 

Det er bare vrøvl det Granum sier om at du må gå til forliksrådet.

Bedrageri er straffbart i følge straffelovens §270.

Ergo kan du anmelde dette, og politiet er så pliktig til å behandle saken.

 

Straffelovens §270:

"For bedrageri straffes den som i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning

 

(1) ved å fremkalle, styrke eller utnytte en villfarelse rettsstridig forleder noen til en handling som volder tap eller fare for tap for ham eller den han handler for, eller

(2) ved bruk av uriktig eller ufullstendig opplysning, ved endring i data eller programutrustning eller på annen måte rettsstridig påvirker resultatet av en automatisk databehandling, og derved volder tap eller fare for tap for noen.

 

Straffen for bedrageri er bøter eller fengsel inntil 3 år. Medvirkning straffes på samme måte. "

8840282[/snapback]

 

 

Det er godt mulig det. I mitt tilfelle var jeg selger og fikk ikke oppgjør. Det kan hende saken stiller seg annerledes hvis du er blitt lurt som kjøper.

Jeg tok først kontakt med politiet for å anmelde, men fikk beskjed om at forholdet ikke kunne anmeldes da det ikke var en offentlig sak, men en privatsak. Politiet henviste meg videre til forliksrådet.

Lenke til kommentar
Selv om svindlere ikke har penger til og betale for deg burde dem bli nektet adgang til internett og alt som heter salg!

Det burde også klart være lov og legge ut informasjon om en svindler slik at andre ikke trør i samme fella. Jeg har akuratt netopp gjort en brukthandel på nettet. Selvfølgelig postoppkrav, men jeg er likevell livredd for at tingen jeg har kjøpt ikke skal fungere som den skal eller at det er noe annet. Det er alltid en viss risiko. Så det skulle så klart være mulig og ha en internett side der man kunne spre informasjon om selgere med det og det mobilnr og heter det og det...

8844342[/snapback]

 

Uff. Vi er på god vei ser jeg.. "Dødsstraff uansett" ?

Lenke til kommentar

Eg anser faktisk deg (trådstarter) som ganske så useriøs visst du ikkje ein gang gidder å ta turen innom politiet for å annmelde dette. Alle her veit godt at politiet er den riktige framgansmåten her. Det er viktig å få annmeldt sjølv om det ikkje skjer noko etter den første annmeldelsen, men som enkelte her har påpekt så skjer det fort noko når det begynner å bli eit par annmeldelser. Alle forslag om å ta saken i egne hender er heilt bak mål, og vil i verste fall føre til fengselsstraff for deg. Trussler om vold er noko politiet tar ganske seriøst...

Lenke til kommentar
Eg anser faktisk deg (trådstarter) som ganske så useriøs visst du ikkje ein gang gidder å ta turen innom politiet for å annmelde dette. Alle her veit godt at politiet er den riktige framgansmåten her. Det er viktig å få annmeldt sjølv om det ikkje skjer noko etter den første annmeldelsen, men som enkelte her har påpekt så skjer det fort noko når det begynner å bli eit par annmeldelser. Alle forslag om å ta saken i egne hender er heilt bak mål, og vil i verste fall føre til fengselsstraff for deg. Trussler om vold er noko politiet tar ganske seriøst...

8848381[/snapback]

 

Som sagt her, du kan prøve å anmelde det. Er alltid verdt ett forsøk. I noen tilfeller fungerer det jo, men på en annen side vil jeg tippe at 9 av 10 slike saker henlegges. Alikevel er det jo verdt det for kan hende du er heldig og da slipper du å ty til noe straffbart.

 

Funker ikke dette er det på tide å printe ut et par hundre flyers med bilde, navn, adresse og at hun er svindler og henge det opp i nabolaget hennes, det kan jo aldri spores tilbake til deg da du ikke er den eneste som har blitt svindlet av henne. Du kan jo alltids også finne på andre morsomme spikk, superlim rundt dørkarmen, nøkkel på bilen, egg på huset, doggybag med dritt på trappen osv osv

 

Prøv først med silkehansker, og hvis det ikke fungerer så vis henne at en slik adferd ikke aksepteres!

 

Hmm vet ikke helt jeg. Selv vil jeg ikke oppfordre til dette, for kan fort slå tilbake på deg selv. Dette er likevel en prioriteringssak fra din side om det er verdt det. 1500kr er ikke mye penger så de fleste ville bare tatt dette til seg og unngått lignende situasjon i fremtiden. Er kjipt, men gjett om du angrer hvis du gjør noe ulovlig og blir tatt for det.

 

Hvordan ligger du ann nå? Hvilke planer har du?

Lenke til kommentar

Hmm.. Lets see:

 

Akkurat no fyller eg ut skjema på nett som eg skal levere til politiet i morgen. Grunna anmeldelsen då :)

 

Igår fekk eg faktisk mail frå QXL, kor dei svarte:

 

Vi skal gjerne oversende din henvendelse til de to andre brukerene, men må ha din tilatelse til å gi ut kontaktinformasjon på deg.

(Eg spurte om QXL kunne gi dei to andre brukarane emailen min slik at dei kunne kontakte meg.. Å be QXL om å gi meg kontaktinformasjon på dei andre brukaren ville jo aldri ha funka).

 

Så satser på at dei to andre brukarane tek kontakt med meg snarast, så skal dette ordne seg.

 

Grunnen til at eg ikkje har anmeldt til polisen enno, er at eg synes det er litt "flaut" å gå ned på kontoret der. Dette er ei lita bygd og alle kjenner alle. Føler eg kjem til å bli litt ledd av ;) Men i morgen skal det blir gjort uansett. Politiet skal jo tross alt hjelpe meg i slike saker. Det er jo nesten nett som om nokon har stjelt 1500 kr frå lommeboka mi.

 

Kor tid stenger Politiet i vekedagar?

Lenke til kommentar

Fatter ikke hvordan det skal hjelpe å anmelde det. Det er ikke noe problem for en svindler å si at varen faktisk er sendt, selv om den egentlig ikke er det. Ord mot ord. Det er umulig å bevise om varen ble sendt eller ikke, spesielt på lette pakker (brevpost under 1 kg) som aldri har hatt et sporingsnummer. Uansett tviler jeg på at politiet gidder å bruke tid på å finne ut av det, spesielt når det er snakk om så lav verdi som i dette tilfelle. Jeg forstår at en student fort kan bli frustrert over lite penger (er selv sur fordi Komplett ikke ville utsette en faktura på 500,- i en av mine tråder), men det står overalt på QXL og Finn.no at man ikke skal betale forskudd til privatpersoner (og heller ikke til bedrifter etter min mening). Det er tidligere nevnt i tråden at oppkrav bør være et absolutt minimum, men dere som blir svindlet risikerer heller å tape masse penger på å ikke legge inn de ekstra 50,- i oppkravsgebyr. En sum som selv studenter kan betale. ;) Enkelte selgere krever at man skal betale forskudd, men da burde man lukte ugler i mosen. Kan samtidig informere om at postoppkrav heller ikke er helt trygt. Man vet aldri hva folk faktisk legger i pakkene. Vet ikke om Posten har noen sikkerhets policy på akkurat det?

 

Derfor, min konklusjon er: Lær av feilen og lev videre. Regner med at du aldri blir å forskuddsbetale over nett igjen.

 

 

 

Håper ikke det blir noen sure miner av det jeg nettopp skrev. :)

Endret av petterpann
Lenke til kommentar

Men tross det jeg skrev, anbefaler jeg deg uansett å anmelde saken. Dersom det blir gjort tiltak mot svindleren blir han kanskje så skremt at det ikke gjentar seg. Glem ikke at politiet har taushetsplikt, så det er ikke noe de kan prate om rundt middagsbordet etter jobb.

Endret av petterpann
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Det rare er at en tredje person har betalt til svindleren på forskudd etter hun allerede har fått 2 minuskarakterer pga svindel tidligere.

8864341[/snapback]

 

Er vel alltids en stakkar som glemmer å sjekke dette på forhånd..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har stor sympati ovenfor trådstarter og andre som har opplevd det samme.

Men ikke bruk denne tråden som "sannhetsvitne" for at forskuddsbetaling ikke er en grei måte å benytte ved handel på bruktmarkedet.

Har ikke hatt dårlig erfaring med dette, og foretrekker forskudd dersom noen skal kjøpe av meg.

Det er selvsagt best/sikrest å handle "face2face" (eller i butikk). :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...