Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Del dine tips og råd til norskeksamen for VKII


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Valgte oppgave 4 og skrev 4 sider. Synes det gikk veldig bra!

 

Tok meg halvannen time å skrive stilen. Det som er så jævlig stress er å slå opp på alle orda. Hadde vært utrolig mye enklere om vi hadde fått lov til å skrive på PC. Da hadde vi sluppet å kladde og bla opp i ordboka tusen ganger.

Lenke til kommentar
Ja, det er grusomt vanskeleg å skrive nynorsk  :tease:

 

Er i det minste ikkje noko problem for oss å skrive bokmål. Hadde ikkje med ordbok, og det var det heller ikkje bruk for.

8747885[/snapback]

 

Det er vanskeligere for bokmål-skrivende å skrive nynorsk enn det er å skrive bokmål for folk med nynorsk som målform.

 

Jeg synes egentlig litt synd på østlendinger og andre som overhodet ikke identifiserer seg med sidemålet. Siden jeg er fra Haugesund er det ikke så ille for min del, ettersom det er en del fellestrekk med dialekten min og nynorsken.

Endret av nordin
Lenke til kommentar
Det er vanskeligere for bokmål-skrivende å skrive nynorsk enn det er å skrive bokmål for folk med nynorsk som målform.

Det er jo sjølvsagt tilfelle. Vi blir bombadert med bokmål både titt og stadig. Uansett så er ikkje forskjellane så store mellom bokmål og nynorsk, så eg blir til tider oppgitt over all denne ekstreme sytinga.

Endret av krizzzy
Lenke til kommentar
Det er vanskeligere for bokmål-skrivende å skrive nynorsk enn det er å skrive bokmål for folk med nynorsk som målform.

Det er jo sjølvsagt tilfelle. Vi blir bombadert med bokmål både titt og stadig. Uansett så er ikkje forskjellane så store mellom bokmål og nynorsk, så eg blir til tider oppgitt over all denne ekstreme sytinga.

8748377[/snapback]

 

Det er jeg helt enig i.

 

Men dette kan faktisk brukes som et argument andre veien også. Språkene er såpass like at alle som legger godviljen til forstår begge. Da kan man si at sidemålet burde være valgfritt ettersom man heller kunne ha brukt tiden til å gjøre noe mer nyttig og heller la kulturen vår gå sin gang.

 

Hadde egentlig håpet på en slik drøftingsoppgave å fagdagen. Tror jeg kunne ha scoret bra på den, i hvert fall bedre enn jeg gjorde på oppgava med han japsen (eh.. hun japsedama).

Lenke til kommentar

Hadde litt uflaks under eksamen. Jeg hadde ikke med meg ordbok så jeg dro til skolens biblotek for å låne. Og når eksamens vaktene sjekka gjennom hjelpemidlene vi hadde med oss fant hun en notat ark mellom sidene i ordboka. Ane ikke hvem sin det var, siden jeg hadde nettopp hentet den. Så begynte hu å diskutere med de andre vaktene om saken og bla bla bla. Det gikk heldigvis bra.

 

Ellers så gikk eksamen helt greit. Tokk oppgave 4 og skreiv 3 data skrevne sider. :)

Lenke til kommentar

Jeg skrev oppgave 6. Skrev 5 sider.. Gikk helt greit, men nynorsk suger noe så jævli. Må jo slå opp hvert eneste ord. VRÆL!

 

Gikk ikke før 13.30 :( huff..

 

Håper på en 5 egentlig.. det BØR bli bedre enn 4.. dette gikk rimelig bra egentlig. Jævli greie oppgaver :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...