Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Del dine tips og råd til norskeksamen for VKII


Anbefalte innlegg

First of all:

Til dere som skrev oppgave 3, den var sterkt ironisk. Men det var faen meg ikke lett å ta. Hele hensikten med teksten var å provosere. Når han ønsket et vårrengjøring i de mugne loft og kjellere så var det ikke for å kaste litteratur, men for at man skal bli påmint viktigheten av den, hensikten og poenget. Dersom noen skulle "ta opp tråden" og ta fyren bokstavelig så har de driti seg ut. Pga - da har de vist at de ikke kan sin litteraturhistorie. Fyren baker inn noen kraftigt ironiske setninger, f.eks. Han ble tvunget til å lese Gift på skolen i 80åra.... Hva handlet Gift om? ;)

 

Når han til slutt etterlyser debatten, så er det fordi han mener en slik debatt vil føre til at ingen slik litteratur får fyken. Fordi den vil nå frem til den konklusjonen at dette er ikke noe å kødde med. Det er viktig bra osv. Han sier vårrengjøring på støvete og muggne loft fordi folk heller må LESE denne litteraturen, verdsette den.

 

Det var min tolkning, og jeg er rimelig sikker på at denne er korrekt. Fyren ville bare provosere, og drite ut eventuelle svar som tok han bokstavelig. Sikkert en enormt sær gubbe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan det være en sansynlighet for at vi får en analyse av novellen på side 8 og 9?

8744623[/snapback]

 

Godt spørsmål, men jeg tror at det blir en oppgave der du kanskje analyserer hvordan gutten ser på jenta før og etter de ble sammen eller lignende.

 

Nei, vi får ikke analyse på friskriving

8744644[/snapback]

 

 

Åja, bare se bort ifra svaret mitt da...

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
First of all:

Til dere som skrev oppgave 3, den var sterkt ironisk. Men det var faen meg ikke lett å ta. Hele hensikten med teksten var å provosere. Når han ønsket et vårrengjøring i de mugne loft og kjellere så var det ikke for å kaste litteratur, men for at man skal bli påmint viktigheten av den, hensikten og poenget. Dersom noen skulle "ta opp tråden" og ta fyren bokstavelig så har de driti seg ut. Pga - da har de vist at de ikke kan sin litteraturhistorie. Fyren baker inn noen kraftigt ironiske setninger, f.eks. Han ble tvunget til å lese Gift på skolen i 80åra.... Hva handlet Gift om?  ;)

 

Når han til slutt etterlyser debatten, så er det fordi han mener en slik debatt vil føre til at ingen slik litteratur får fyken. Fordi den vil nå frem til den konklusjonen at dette er ikke noe å kødde med. Det er viktig bra osv. Han sier vårrengjøring på støvete og muggne loft fordi folk heller må LESE denne litteraturen, verdsette den.

 

Det var min tolkning, og jeg er rimelig sikker på at denne er korrekt. Fyren ville bare provosere, og drite ut eventuelle svar som tok han bokstavelig. Sikkert en enormt sær gubbe.

8744607[/snapback]

 

Husk nå at oppgaven ikke gikk ut på å ta for seg, og kommentere hele teksten. Man skulle bedømme språket og kommentere påstanden som ble sitert. Så jeg vil ikke si man har driti på draget om man har stilt seg i mot den påstanden, selv om den muligens var ment ironisk fra forfatterens side.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Herregud, det er jo umulig å se at den teksten er ironisk. Det er i hvert fall ikke tydelig. Kan jo ikke forvente at vi skal vite hva Gift handler om.

8744816[/snapback]

Hehe, da lurer jeg litt på hva norsklærern din har drevet med. Gift er jo den hellige gral i realismen som tar for seg omtrent alt realistene tok for seg, i en roman.

Lenke til kommentar

Snakket nettopp med den personen som er eksamensansvarlig for vår skole.

Hun sa at setninger var lov, så lenge det ikke var en hel tekst.

Hun sa også at det ikke var lov å klippe ut arket, men det var lov å skrive på pc.

Om man limte på et ark eller 2 gikk fint. Men "heftet" måtte være sammen, slik at de vet at det ikke er et annet gult ark som har blitt brukt.

 

Så du er 100% sikker på at analyse ikke kan komme på friskriving?

Lenke til kommentar
Det er dårlig gjort. De burde ikke prøve å lure elevene på denne måten. Regner med at mange ikke har fått det med seg.

8744936[/snapback]

 

Det gule arket er jo uansett stemplet med skolens stempel.

 

Edit: Unnskyld, det var visst kladden jeg tenkte på.

Endret av Pnkyfish
Lenke til kommentar
Det er dårlig gjort. De burde ikke prøve å lure elevene på denne måten. Regner med at mange ikke har fått det med seg.

8744936[/snapback]

 

Det gule arket er jo uansett stemplet med skolens stempel.

8744947[/snapback]

 

tror han hinter til at teksten til oppg. 3 var ironisk eller ikke.

 

Jeg skrev selv den oppgaven, og utdypte i hytt og hel**** at den var ironsik :p

Håper jeg traff midt på spikeren :D

 

EDIT: btw, mitt gule ark er ikke stemplet? :hmm:

Endret av slaktaren
Lenke til kommentar

jeg er 100% sikker på at det er lov å skrive setninger på arket.så lenge det er relatert til tema har du lov å skrive hva du vil av setninger,men det er jo klart at det må jo ikke være en sammenhengende tekst...skrev setninger om tema vi fikk til tentamen,fikk da skryt av lærer for godt reflektert arbeid..

Lenke til kommentar
Det er dårlig gjort. De burde ikke prøve å lure elevene på denne måten. Regner med at mange ikke har fått det med seg.

8744936[/snapback]

 

Det gule arket er jo uansett stemplet med skolens stempel.

8744947[/snapback]

 

tror han hinter til at teksten til oppg. 3 var ironisk eller ikke.

 

Jeg skrev selv den oppgaven, og utdypte i hytt og hel**** at den var ironsik :p

Håper jeg traff midt på spikeren :D

 

EDIT: btw, mitt gule ark er ikke stemplet? :hmm:

8744972[/snapback]

 

hehe, ja oppdaga det etterpå at det var det han mente. Redigerte svaret mitt i stad og sa at det var visst kladdearket jeg tenkte på. Det gule arket har vært stemplet på tentamen og sånt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...