Gå til innhold

PCI Express overhales


Anbefalte innlegg

Det er også synd at det har gått såpass tregt med overgangen fra PCI. Foreløpig finnes det såvidt jeg vet bare en håndfull TV-kort og lydkort til PCIe...

8700032[/snapback]

Det finnes nesten ikke TV-kort som går på PCI-E annet enn et par kort fra ATI. Og for meg er disse ubrukelige. Det var også snakk om at X-Fi skulle komme ut for PCI-E men jeg har ikke sett noe. Også disse kortene er ubrukelige for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4x kort får ikke fysisk plass i en 1x port, men man får plass til et 1x kort i en 4x port.

8698976[/snapback]

Vanligvis gjør de vel ikke det, men jeg tror nok det finnes eksempler på 1x-sloter som er laget med "åpent" design, dvs at plastrammen ikke er lukket ved enden av sporet. Såvidt jeg vet er grensesnittet fleksibelt i forhold til antall lanes, dvs at kort kan virke i sloter som har færre lanes enn de er designet for. Men de vil selvsagt ikke få all båndbredden de i utgangspunktet var tiltenkt.

 

Below is a PCI Express x4 universal slot. There is no back on the PCI-E x4 slot, so you can place cards of larger size into this slot, however, they will only run in x4 mode.
http://www.tweaktown.com/reviews/954/4

8699108[/snapback]

 

Men hvorfor i hule lager de ikke alle slotter på denne måten? Noe av poenget med PCIe var jo en universell standard, hjelper fint lite når ting ikke passer i slotten, er jo i praksis nesten mer oppdelt enn før...

 

AtW

Lenke til kommentar
Men hvorfor i hule lager de ikke alle slotter på denne måten? Noe av poenget med PCIe var jo en universell standard, hjelper fint lite når ting ikke passer i slotten, er jo i praksis nesten mer oppdelt enn før...

 

AtW

8700330[/snapback]

...hammer og meisel... :idea:

 

Men spør til side, så er det et godt spørsmål. Det burde ha vært bare en eller to fysisk standarder - f.eks. en ekstra lang for skjermkort og en som passer inntil 4x mtp lengde. Eller eventuelt at de er "åpne" som på bildet. Selv om ikke alle ville være av samme båndbredde, ville det jo være en smal sak å merke dem.

 

Kanskje de lukker slotene i enden for at kortene skal sitte bedre fast. Av hensyn til mer eller mindre talentfulle selvbyggere gjør de vel ting mest mulig idiotsikkert. Kanskje ikke så veldig sannsynlig, men jeg vil jo tro at det gjøres for en grunn.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar
PCI-E er jo svaret på alle problemene PCI førte med seg. PCI-X var jo et midlertidig grep for å løse båndbreddeproblemet PCI hadde. PCI-E er en enhetlig standard. Synd den ikke kom før.

8699977[/snapback]

Bortsett fra det med båndbredde, hva slags problemer kom med PCI?

Lenke til kommentar
Bortsett fra det med båndbredde, hva slags problemer kom med PCI?

8701263[/snapback]

At alle PCI-porter delte en bus. Nå har hver PCI-E port sin egen bus. Og at man ikke trenger en egen standard for høy-ytelse kort, men kan bruke en standard for alle slags kort. Som jeg har sagt før, ønsker ikke PCI/AGP/PCI-X tilbake, men håper at PCI-E tar over helt.

Lenke til kommentar
Vil det at minnebussen blir utvidet si at man DA kan få ut alt som sitter i et 8800 Ultra, eller har ikke det kompitablitet til å bruke mer enn 250 mb/s minnebuss??

8701540[/snapback]

PCI-E x1 har en overføringskapasitet på 250MB/s. Og det er v1.0a, den som gjelder i dag. PCI-E x16 (som bl.a. grafikkort bruker) har en båndbredde på 4GB/s. PCI-bussen delte en bus på 133 MB/s, og da var det flere PCI-porter som delte samme bussen. Hver PCI-E port har sin egen bus. Skjønner?

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

man trenger tid for å tilpasse seg alle standardene.

alle endringene kan ikke gjøres over natten.

 

hvis jeg trenger et nytt skjerm kort så skal jeg ikke tvinges til å bytte hovedkort også eller trenger jeg nytt hovedkort så er det ergerlig å kaste det nye skjermkortet bare fordi at noen har fjernet AGP-porrten helt.

 

det blir antagelig pci-e når jeg foretar den store oppgraderingen

 

som dere sikker har skjønt så har jeg hovedkort med AGP . jeg måtte kjøpe meg et nytt skjermkort for ca at år siden. det gamle tok kvelden

Lenke til kommentar
PCI-E x1 har en overføringskapasitet på 250MB/s. Og det er v1.0a, den som gjelder i dag. PCI-E x16 (som bl.a. grafikkort bruker) har en båndbredde på 4GB/s.

8701591[/snapback]

Vil bare understreke at PCIe er full-duplex og point-to-point. Dvs at hver lane kan overføre 250 MB/s hvei vei uavhengig av hverandre. PCIe x16 har altså 8 GB/s total båndbredde. Så både når det gjelder båndbredde og forsinkelse er PCIe en ganske formidabel oppgradering fra PCI 2.1.
Lenke til kommentar
PCI-E x1 har en overføringskapasitet på 250MB/s. Og det er v1.0a, den som gjelder i dag. PCI-E x16 (som bl.a. grafikkort bruker) har en båndbredde på 4GB/s.

8701591[/snapback]

Vil bare understreke at PCIe er full-duplex og point-to-point. Dvs at hver lane kan overføre 250 MB/s hvei vei uavhengig av hverandre. PCIe x16 har altså 8 GB/s total båndbredde. Så både når det gjelder båndbredde og forsinkelse er PCIe en ganske formidabel oppgradering fra PCI 2.1.

8702206[/snapback]

Glemte å spesifisere det, men du har selvfølgelig rett.

Lenke til kommentar
Dette blir som AGP4x til 8x, med noen flere endringer. Men så lenge det er bakoverkompatibelt så bryr jeg meg døyten om PCIe 2.0. Har akkurat kjøpt splitter nytt P35 kort og det vil jeg sitte på så lenge denne maskinen lever.

8703950[/snapback]

Har mye av den samme følelsen med 975X :p .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...