Gå til innhold

Bruk av bankkort i utlandet


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal til Sverige med klassen på lørdag, og det er kanskje kjekt med litt penger. Så; mitt spørsmål er om jeg kan bruke mitt bankkort i Sverige, eller hva som må til for å kunne det?

 

 

Har hørt at man kan bruke det i utlandet hvis det står "VISA Electron" på kortet. Stemmer det?

Endret av Craigmick
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan bruke Electron-kortet ditt i alle minibanker som er merket med VISA og alle Electron-terminaler.

 

Dette forutsetter dog at minibanken/terminalen er online og får sjekket disp. på konto.

8697767[/snapback]

Det var det banken sa til meg også...

Men når jeg kom hjem fra kypros, hadde jeg 1000kr minus på kortet.

Og dette var Visa electron, som banken sa var umulig å overtrekke, og fikk jeg ikke kontakt med banken fra minibanken, fikk jeg ikke tatt ut.

 

Når jeg kom hjem, og spurte hvorfor jeg var i minus, sa de det motsatte, att hvis terminalen ikke fikk kontakt med banken, ville jeg få tatt ut, og kontoen ble trukket senere.

Lenke til kommentar
Du kan bruke Electron-kortet ditt i alle minibanker som er merket med VISA og alle Electron-terminaler.

 

Dette forutsetter dog at minibanken/terminalen er online og får sjekket disp. på konto.

8697767[/snapback]

Det var det banken sa til meg også...

Men når jeg kom hjem fra kypros, hadde jeg 1000kr minus på kortet.

Og dette var Visa electron, som banken sa var umulig å overtrekke, og fikk jeg ikke kontakt med banken fra minibanken, fikk jeg ikke tatt ut.

 

Når jeg kom hjem, og spurte hvorfor jeg var i minus, sa de det motsatte, att hvis terminalen ikke fikk kontakt med banken, ville jeg få tatt ut, og kontoen ble trukket senere.

8700426[/snapback]

 

Hadde samme problem i england. Hadde en dag fri, så jeg dro for å shoppe. Regna med at ikke kom til å få handle mer når kortet var tomt, men istedenfor kom jeg hjem med -2700 på konto. Banken sa det samme til meg som deg...

Lenke til kommentar
Hvordan klarer dere det, dere vet jo sånn ca. hva dere har å rutte med¿

 

Det er litt flaut å slenge ned en bunke med klær og stasj på skranken, få pakket det pent ned og så trekker man kortet. Så må du forlate stedet uten så mye som ett plagg.

8701615[/snapback]

 

Nei :) Da har man kortet til pappa å bruke. Problemet med england, var at vi ikke fikk sjekka saldo, fordi ingen av bankene kunne hvis du hadde norsk bank :)

Lenke til kommentar
Virkelig. Men er ikke også Bank2 en ren nettbank? Tror ikke jeg ville hatt det, men det er i så tilfelle en god deal.

Ikke renere enn at de helst vil at man kommer ned i lokalet deres i Oslo for å signere papirer og vise legitimasjon. Jeg føler imidlertid ikke noe behov for rådgiving i økonomiske saker og har derfor ikke satt meg inn i hva annet enn nettbank de tilbyr, men jeg tror de er nokså mye større på forretningsdelen enn den private.

Lenke til kommentar
Skandiabanken og Bank2 tar ikke gebyr (bortsett fra valutapåslaget som alle tar) for å ta ut penger i utlandet.

8704531[/snapback]

Virkelig. Men er ikke også Bank2 en ren nettbank? Tror ikke jeg ville hatt det, men det er i så tilfelle en god deal.

8704553[/snapback]

Er man mellom 18 og 28 år, så kan man ta ut/bruke kortet gratis i utlandet med kort fra Nordea og (del av Check in kundeprogrammet som forøvrig er gratis). Ikke noe årskostnad på kortet heller! Er da snakk om vanlig Visa, og ikke elektron. Må nesten nevne at jeg er ansatt i Nordea.

Lenke til kommentar
Skandiabanken og Bank2 tar ikke gebyr (bortsett fra valutapåslaget som alle tar) for å ta ut penger i utlandet.

8704531[/snapback]

Virkelig. Men er ikke også Bank2 en ren nettbank? Tror ikke jeg ville hatt det, men det er i så tilfelle en god deal.

8704553[/snapback]

Er man mellom 18 og 28 år, så kan man ta ut/bruke kortet gratis i utlandet med kort fra Nordea og (del av Check in kundeprogrammet som forøvrig er gratis). Ikke noe årskostnad på kortet heller! Er da snakk om vanlig Visa, og ikke elektron. Må nesten nevne at jeg er ansatt i Nordea.

8705695[/snapback]

Nordeas Check-in-program er faktisk ganske så bra, og jeg har jobbet og jobber for så vidt også litt fortsatt, for en konkurrent.

 

De er riktignok litt sære på å ta betalt for betalinger via nettbank, men betalingskortløsning er blant landets gunstigste (Skandiabanken og andre rene nettbanker også tatt i betraktning), og noe spesielt etter som det kommer fra en av storbankene.

 

DnBNor bedriver jo ran i forhold (jeg er fullstendig klar over at mange har behov for mer enn kun enkle betalingsløsninger, men det er ikke de titter ikke på dette forumet for økonomiske råd).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...