Gå til innhold

Verdens minste x86-kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mange gammeldagse tilkoblinger på den saken vel? Syns de heller kunne ha inkludert et par ekstra SATA-koblinger i stedet for den svære IDE-pluggen, og COM-porten er vel ganske unødvendig?

8689317[/snapback]

COM-porten tar jo veldig lite plass. Den er jo bare 9 pinner eller noe sånt.

 

kom 8x8cm kortene aldri ut på markedet? de har uansett mindre areal enn 10x7

8689379[/snapback]

Det finnes mindre kort enn det også, men artikkelen til HW gjenga vel bare VIA sin påstand om Verdens minste .. (og med små skrift: fullverdige hovedkort, der VIA selv definerer hva fullverdig er for noe). Ellers så skal man slite med å finne noe vesentlig kraftigere som er like lite eller mindre. De embedded Pentium M ULV-kortene som finnes er vel en av de virkelig sterke konkurrentene, men så spørs det om de har like mange tilkoblinger.

 

Er det noen som har testet tilsvarende prossesorhastigheter fra VIA?

8689491[/snapback]

Jeg har testet Via C7 1,5 GHz, og den er en pine å bruke. En gammel bærbar jeg har med 256MB SDram og P3 1GHz yter betydelig bedre. Selv om Via-maskina har 1GB ram og mye raskere harddisk.

Lenke til kommentar
Med den grafikkløsningen kan ikke kortet brukes til mye, og jeg synest at prisen er alt for høy.

8690205[/snapback]

 

 

Er det ikke ganske opplagt da at det primære bruksområdet til en slik pc er å stå som "server" sammen med for eksempel trådløsruteren, slik at en kan bruke den til nedlastinger, mediaserver, etc, etc..

 

Med andre ord har en slettes ikke LYST til å ha en skjerm tilkoblet! Bare for å få innstallert Windows og sette opp remote control software slik at en får tilgang fra en annen pc over nettverk.

 

Det eneste som mangler på at dette er en genial løsning er små nok disker/flash, en bitteliten strømforsyning og et søtt kabinett! Hva med et stømadapter slik en har til nettverksdisken og ruteren sin?

 

Og 10GB flash, så fysisk smått som det lar seg få!

Lenke til kommentar
Ser for meg en slik en på en motorsykkel jeg.

(hvis man kan få noe form for 3G/HSDPA støtte på den via usb eller lignende)

8690520[/snapback]

Det er jo usb på den. Så du kan vel koble en mobiltelefon til det og få tilgang til internett "over alt". Noe som kan være ganske kjekt hvis man er avhengi av internett uansett hvor du befinner deg.

Lenke til kommentar
Med den grafikkløsningen kan ikke kortet brukes til mye, og jeg synest at prisen er alt for høy.

8690205[/snapback]

 

 

Er det ikke ganske opplagt da at det primære bruksområdet til en slik pc er å stå som "server" sammen med for eksempel trådløsruteren, slik at en kan bruke den til nedlastinger, mediaserver, etc, etc..

 

Med andre ord har en slettes ikke LYST til å ha en skjerm tilkoblet! Bare for å få innstallert Windows og sette opp remote control software slik at en får tilgang fra en annen pc over nettverk.

 

Det eneste som mangler på at dette er en genial løsning er små nok disker/flash, en bitteliten strømforsyning og et søtt kabinett! Hva med et stømadapter slik en har til nettverksdisken og ruteren sin?

 

Og 10GB flash, så fysisk smått som det lar seg få!

8690485[/snapback]

Filserver (til privat bruk) og nedlastinger kan den nok være egnet til. Men som server til media osv. kan den bli for svak, og ting vil gå tregt. Det er ikke bare brukergrensesnittet som vil være tregt, men også responsen til systemet. Det vil nok være bedre om det er mulig å slå av hele det grafiske systemet. (eller kjøre kommandolinjeserver)
Lenke til kommentar
Med den grafikkløsningen kan ikke kortet brukes til mye, og jeg synest at prisen er alt for høy.

8690205[/snapback]

 

 

Er det ikke ganske opplagt da at det primære bruksområdet til en slik pc er å stå som "server" sammen med for eksempel trådløsruteren, slik at en kan bruke den til nedlastinger, mediaserver, etc, etc..

 

Med andre ord har en slettes ikke LYST til å ha en skjerm tilkoblet! Bare for å få innstallert Windows og sette opp remote control software slik at en får tilgang fra en annen pc over nettverk.

 

Det eneste som mangler på at dette er en genial løsning er små nok disker/flash, en bitteliten strømforsyning og et søtt kabinett! Hva med et stømadapter slik en har til nettverksdisken og ruteren sin?

 

Og 10GB flash, så fysisk smått som det lar seg få!

8690485[/snapback]

Filserver (til privat bruk) og nedlastinger kan den nok være egnet til. Men som server til media osv. kan den bli for svak, og ting vil gå tregt. Det er ikke bare brukergrensesnittet som vil være tregt, men også responsen til systemet. Det vil nok være bedre om det er mulig å slå av hele det grafiske systemet. (eller kjøre kommandolinjeserver)

8690723[/snapback]

den vil da vel fungere ypperlig til styring av musikk, evt. nettlesing!?

Lenke til kommentar
Mange gammeldagse tilkoblinger på den saken vel? Syns de heller kunne ha inkludert et par ekstra SATA-koblinger i stedet for den svære IDE-pluggen, og COM-porten er vel ganske unødvendig?

8689317[/snapback]

 

 

COM-port? Kan ikke se noe COM port jeg, du mener vel den VGA utgangen midt i bildet, den har 3 rekker med pinner og ikke 2 som en COM-port :D

Men ser det står nevnt, men ser den ikke, iafall ikke som en 9 pins tilkobling som er vanlig på andre kort.

 

Moshern

Endret av mosher
Lenke til kommentar

Det meste av standard pcer i dag er overkill for kontorapplikasjoner. hvis du mener at dette ikke er godt nok for å surfe på nettet og lese epost vil jeg si at du ikke har bena planta på bakken. Hva er galt med grafikkløsningen? Chipsettet har en Unichome Pro kjerne integrert som kan sammenliknes med et AGP 8X grafikk-kort. De fleste jeg kjenner bruker den lille tiden de sitter forran PCen på å surfe og sjekke epost og til det er dette mer enn nok.

Lenke til kommentar
Det meste av standard pcer i dag er overkill for kontorapplikasjoner. hvis du mener at dette ikke er godt nok for å surfe på nettet og lese epost vil jeg si at du ikke har bena planta på bakken. Hva er galt med grafikkløsningen? Chipsettet har en Unichome Pro kjerne integrert som kan sammenliknes med et AGP 8X grafikk-kort. De fleste jeg kjenner bruker den lille tiden de sitter forran PCen på å surfe og sjekke epost og til det er dette mer enn nok.

8691984[/snapback]

Om du har en del erfaring med PC så vet du at delt grafikkminne sinker maskinen, særlig når grafikk skal beveges på skjermen. Maskinvaren utenom dette er mer enn kraftig nok til de fleste kontorprogrammer. Grafikkløsninger med eget minne er langt bedre egnet, for eksempel et gammelt Matrox-skjermkort vil være ypperlig til 2D-grafikk.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...