Gå til innhold

Verdens minste x86-kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

efikkan: som nevnt tidligere har jeg erfaring med denne grafikkchippen (eller rettere sagt integrerte grafikk-motoren). VX700 er en videreutviklking av CN700 som brukes på EN-serien som jeg bruker som mediamaskin. Som (også) nevnt tidligere så har jeg ikke fått enablet hardware dekodere sidne vias linuxstøtte suger. Skalering av bildeoppløsning gjøres dermed i grafikkkontrolleren, men jeg kan ikke se noe problemer det dette. Det er ikke noe problem med hverken å vise film eller surfe på nettet med denne maskinen.

 

Jeg kan være enig i at graffikkløsniger med eget minne kan være bedre egnet til en del operasjoner, men det er ikke et krav i en PC som brukes til surfing og mail.

Lenke til kommentar

Er enig med Xell der, fyrte opp en gammel Compaq Proliant server med Pentium II på 400 mhz på jobben her om dagen. Gfx løsningen på den var et ATI RAGE 3D IIC, et lettere oldis kort. Kjørte da NT 4.0 med 368 mb minne og oppgraderte til IE6, kunne glatt scrolle på www.vg.no jeg, kortet takler ikke mere enn 16 bit, men den gfx chippen der er nok en vassere enn ATI saken.

 

Skal skjønner ikke hvorfor dette skal gå tregt egentlig, VIA sin C7 CPU er i seg selv ganske kraftig, samt at den integrerte brikken er godt på høyde med andre integrerte gfx chipper i low-cost bærbare, de kan surfe fint de også.

 

Mosher

Endret av mosher
Lenke til kommentar
Med den grafikkløsningen kan ikke kortet brukes til mye, og jeg synest at prisen er alt for høy.

8690205[/snapback]

 

 

Er det ikke ganske opplagt da at det primære bruksområdet til en slik pc er å stå som "server" sammen med for eksempel trådløsruteren, slik at en kan bruke den til nedlastinger, mediaserver, etc, etc..

 

Med andre ord har en slettes ikke LYST til å ha en skjerm tilkoblet! Bare for å få innstallert Windows og sette opp remote control software slik at en får tilgang fra en annen pc over nettverk.

 

Det eneste som mangler på at dette er en genial løsning er små nok disker/flash, en bitteliten strømforsyning og et søtt kabinett! Hva med et stømadapter slik en har til nettverksdisken og ruteren sin?

 

Og 10GB flash, så fysisk smått som det lar seg få!

8690485[/snapback]

Filserver (til privat bruk) og nedlastinger kan den nok være egnet til. Men som server til media osv. kan den bli for svak, og ting vil gå tregt. Det er ikke bare brukergrensesnittet som vil være tregt, men også responsen til systemet. Det vil nok være bedre om det er mulig å slå av hele det grafiske systemet. (eller kjøre kommandolinjeserver)

8690723[/snapback]

 

Når jeg skrev mediaserver så jeg for meg at den for eksempel kunne fungere som UPnP-server. Det tror jeg ikke er særlig mer krevende enn å overføre filer.

 

Og: selv om det skulle kreve litt prosessering, denne prosessoren må jo være mer enn kraftig nok? DivX skal jo være laget for å kunne kjøre på en 400 MHz Pentium. Denne pcen må da være mange ganger kraftigere enn det?

 

Tenkte denne saken kunne være løsningen på det problemet jeg har med oppsettet mitt i dag. Jeg har en ethernett-harddisk koblet til en 802.11n ruter. Når jeg spiller av video direkte fra ethernett-disken, hakker det iblant, selv over 802.11n. Det jeg trenger er litt buffering på laptopen, slik at jeg tåler små forstyrrelser på trådløsnettet.

 

Noen som har noen tips om UPnP-streaming til VLC på OSX forresten? (Disken min skal egentlig kunne tjene som UPnP-server selv)

Lenke til kommentar

Jeg vil tro dette kortet først og fremst er myntet på set top og kiosk-pc-markedet.

 

Com-port er noe som veldig ofte brukes i legacy-/skreddersydde løsninger.

 

Når det gjelder tynne klienter til skolepc'er vil jeg tro at en ferdig tynnklient vil bli billigere, evt bruke gamle pc'er med linux/ICA slik blant andre Posten bruker.

Lenke til kommentar
Er enig med Xell der, fyrte opp en gammel Compaq Proliant server med Pentium II på 400 mhz på jobben her om dagen. Gfx løsningen på den var et ATI RAGE 3D IIC, et lettere oldis kort. Kjørte da NT 4.0 med 368 mb minne og oppgraderte til IE6, kunne glatt scrolle på www.vg.no jeg, kortet takler ikke mere enn 16 bit, men den gfx chippen der er nok en vassere enn ATI saken.

 

Skal skjønner ikke hvorfor dette skal gå tregt egentlig, VIA sin C7 CPU er i seg selv ganske kraftig, samt at den integrerte brikken er godt på høyde med andre integrerte gfx chipper i low-cost bærbare, de kan surfe fint de også.

 

Mosher

8693540[/snapback]

Gamle skjermkort med eget grafikkminne er som sagt ypperlig. Saken er (som sagt) at delt grafikkminne går ut over ytelsen, og at ting vil kunne gå tregt.

 

Gamle PII med 96MB ram klarer da fint det meste av kontorarbeid om de ikke har delt grafikkminne.

 

Når jeg skrev mediaserver så jeg for meg at den for eksempel kunne fungere som UPnP-server. Det tror jeg ikke er særlig mer krevende enn å overføre filer.

8695506[/snapback]

Det vil nok generelt sett gå fint.

 

Og: selv om det skulle kreve litt prosessering, denne prosessoren må jo være mer enn kraftig nok? DivX skal jo være laget for å kunne kjøre på en 400 MHz Pentium. Denne pcen må da være mange ganger kraftigere enn det?

8695506[/snapback]

Om du får slått av brukergrensesnittet så går det nok fint, ellers kan det gå tregt, selvsagt avhengig av jobb.
Lenke til kommentar

*-ITX'er egner seg veldig bra til å stå i et trangt hjørne og gjøre småtjenester. Ikke mye stort og fancy men hendig til småmaskiner.

Selv har jeg en Mini-itx stående som "bredbåndsrouter" (to innebygde NIC's), NAS og mp3-spillern i stua. I tillegg har jeg en fjernkontroll koblet til som lar meg styre musikken og lignende.

 

Com-port? Av akkurat samme grunn jeg bruker min mini-itx til. Er fortsatt endel lavbudsjettsutstyr som går på RS-232, og den kan fint brukes som "console"port til tux's og lignende OS. Er bestandig surt å måtte hente fram USB-til-RS232-konvertern min hver gang jeg må konfe switcher/APs ifra laptop'en..

Lenke til kommentar
om jeg kjøper det kortet pluss litt utstyr så burde jeg ha mer en bra nok server til å handtere IRC-boten min (AO org bot) pluss ta seg av torrentene mine.

 

koster litt i innkjøp men jeg tror jeg vil spare på det i det lange løp på strømregningen for da er det ikke nødvendig for min opteron 175 å kjøre 24/7 :)

8696324[/snapback]

Er det ikke da billigere/bedre å kjøpe en appleTV og boote Linux?

Lenke til kommentar
Disclaimer: Jeg er relativt blåst på hardware.

 

Jeg tenker carputer med en gang jeg ser denne. Vil de av dere som har kjennskap til denne graffikkmodulen tro at den kan kjøre f.eks winXP lite og Roadrunner?

8709746[/snapback]

 

Hva betyr Disclaimer?

hva er det norske ordet/ordene?

Lenke til kommentar
Er det ikke da billigere/bedre å kjøpe en appleTV og boote Linux?

8709789[/snapback]

 

AppleTV er billigere ja.

 

den har en Intel prosessor som går på 1Ghz og har 2mb cache, noe som vil være raskere enn via's prosessorer men problemet ligger i at den har kun 256MiB ram, en harddisk på 40GB og har kun component og HDMI video-utgang, i tillegg så er linux prosjektet i startgropen og er langt ifra "produksjons-stabil" utgave og den trenger mye arbeid før man kan kalle den det.

 

med via's små hovedkort så er det ikke mye mer å gjøre enn å laste ned den linux utgaven man vil ha og brenne den ut på en cd ;)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Er dette kortet bra nok til å se på DVD med? Enten på en 1280x1024 skjerm, eller en VGA-tv(640x480)? Jeg har en flatskjerm-tv(ikke hd-klar), som jeg kunne tenke meg å ha et media center på, og tenkte å bygge ett VIA EPIA PX10000G eller et MINI-ITX hovedkort sammen med diverse andre HW, og kjøre enten XP mediacenter eller en form for Linux.

 

Her er handlevognen foreløpig

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=63856

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...