Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger ny "ruter"er denne switchen grei å bruke?


Anbefalte innlegg

Jeg har en ruter Asus WL-500G, den har jeg aldri fått åpnet porter på, det er klin umulig! Så nå vurderer jeg å kjøpe meg en switch som jeg setter foran ruteren, sånn at ruteren går gjennom switchen.

 

Noen spørsmål:

Jeg har valgt meg ut denne LINK, er denne bra?

Noen som har erfaringer med den?

Det er vel ikke noe port-opplegg med switcher?

 

Tips til hvilken jeg kan anskaffe mottas med takk, prisen bør være rundt 500,-

 

 

 

Mvh PsykoRage

 

EDIT: Skiftet topic

Endret av PsykoRage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På switcher er det bare plug and play. Hvis du absolutt ikke får åpnet noen porter på den gamle routern din, så fraråder jeg deg sterkt til å gå over til switch. Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt en router som du faktisk vet at går an å åpne porter på. Når du bruker en switch så er det ingen brannmur i routern, og dermed er det jo fri tilgang til deg og dine ting.

 

Jeg bruker selv denne routeren: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=306149

 

Her er det veldig lett å komme seg inn på innstillinger og portforwarding. Litt dumt at det er trådløs. Kan hende at det finnes en uten trådløs og bare kablet isteden, og da går den nok ned til 500kr.

Lenke til kommentar

Hvis du greier deg med en switch kan du jo bruke routeren som switch.

Slå da av DHCP (LAN) og bruk kun lanportene.

 

Routeren støtter forøvrig automatisk åpning av porter (UPNP).

Aktiviserer du UPNP i Windows, router og program så skal dette gå automatisk.

 

Lurer på hvorfor portforward ikke fungerer hos deg. Er du sikker på at du forwarder til riktig ipadresse (din PC) og at programmene er lagt til i unntaksreglene for softwarebrannmuren? Har du statisk IP på PC eller varierer denne adressen?

Lenke til kommentar
På switcher er det bare plug and play. Hvis du absolutt ikke får åpnet noen porter på den gamle routern din, så fraråder jeg deg sterkt til å gå over til switch. Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt en router som du faktisk vet at går an å åpne porter på. Når du bruker en switch så er det ingen brannmur i routern, og dermed er det jo fri tilgang til deg og dine ting.

 

Jeg bruker selv denne routeren: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=306149

 

Her er det veldig lett å komme seg inn på innstillinger og portforwarding. Litt dumt at det er trådløs. Kan hende at det finnes en uten trådløs og bare kablet isteden, og da går den nok ned til 500kr.

8681630[/snapback]

 

Jeg bryr meg ikke om brannmur, har aldri hatt problemer utenom ruteren før, så hvorfor skal jeg plutselig få det? Dessuten har jeg jo den "kjempebra" windowsbrannmuren.

 

Hvis du greier deg med en switch kan du jo bruke routeren som switch.

Slå da av DHCP (LAN) og bruk kun lanportene.

 

Routeren støtter forøvrig automatisk åpning av porter (UPNP).

Aktiviserer du UPNP i Windows, router og program så skal dette gå automatisk.

 

Lurer på hvorfor portforward ikke fungerer hos deg.  Er du sikker på at du forwarder til riktig ipadresse (din PC) og at programmene er lagt til i unntaksreglene for softwarebrannmuren?  Har du statisk IP på PC eller varierer denne adressen?

8681888[/snapback]

 

Ja, ipen er riktig. Windowsbrannmuren spør alltid om programmet skal få tilgang til nett, så det står nok på.

Ja jeg har statisk ip.

 

Ikke sikkert at du kan gå rett fra en ruter til en switch. Kommer veldigt ann på hvem som leverer linja di. I de aller fleste tilfellene må du ha en ruter for å kunne koble til mere enn en datamaskin til en linje.

8681912[/snapback]

 

Hva har det med linja mi å gjøre? Det er jo modemet som sender ut "hoved-data'en" ikke rutern.

En switch funker vel på en måte på samme vis som en ruter? bare uten brannmur og trådløs?

Endret av PsykoRage
Lenke til kommentar

så mye rart som står i denne tråden...

 

Å sette en svitsj foran ruteren vil ikke ha noen som helst påvirkning på ditt problem.

 

da kan du like så godt fjerne hele ruteren, og da kan bare en maskin på nettverket ditt gå på nett om gangen.

 

Hvis planen din er å sette svtisjen forran ruteren også koble deg selv på svitsjen, mens resten av nettet er bak ruteren, er valget om enten du er på nett, eller de bak ruteren er på nett.

 

Beste valget for deg er å bare kjøpe en ny ruter (som ikke koster mye) som er lettere å administrere, og nøye deg med det.

 

Personlig vil jeg anbefalle D-Link. har brukt flere d-link rutere og er storornøyd med alle + at de er lette å administrere.

Lenke til kommentar
Hvis planen din er å sette svtisjen forran ruteren også koble deg selv på svitsjen, mens resten av nettet er bak ruteren, er valget om enten du er på nett, eller de bak ruteren er på nett.

8682051[/snapback]

 

Hvordan kan switchen bestemme hvem som er på nett da?

 

Jeg har vært på lan med noen folk, vi kjørte en switch etter en ruter og det gikk helt knirkefritt. :)

 

Men hvis jeg ikke kan gjøre det jeg vil(det skal gå), kjøper jeg heller en ny "brukervennlig"ruter.

Endret av PsykoRage
Lenke til kommentar

etter ruteren går helt fint det.

 

Men det jeg fikk inntrykk av var at du hadde tenkt til å bytte ut hele ruteren me en svitsj.

 

Det var også en annen her som snakket om å sette svitsjen foran ruteren. derav mitt utsagn.

 

Hvis planen din er å ha svitsjen bak ruteren, så vil du jo fortsatt ha problem med portene i ruteren, siden all trafikken går gjennom den.

Lenke til kommentar

Omg... Jeg har et modem som er koblet til en ruter.

Jeg skal koble modemet til en switch og så inn i ruteren, jeg skal koble meg selv til switchen, og resten av huset skal koble til ruteren(siden de ikke bryr seg om porter)

 

post-59853-1179934667_thumb.jpg

 

EDIT: La til en tegning

Endret av PsykoRage
Lenke til kommentar

jeg skal prøve å forklare det litt bedre:

 

Et bredbåndsmodem fungerer slik at ded gjør om de data-pakkene du sender ut til internet, til en slik innpakking som resten av internett skjønner. den gjør også om pakkene som kommer inn fra internett om til pakker som pc-en din skjønner.

 

av modem så finnes det to typer.

 

Bridge modem gjør bare den jobben som er beskrevet over. hvis du skal ha mer enn 1 maskin på internett så trenger du en ruter som kan holde orden på hvilken maskin på nettverket som har skal ha kontakt med hvilken sider. det er da også ruteren som opprettholder tilkoblingen til internett leverandøren.

 

Den andre typen modem er Ruter modem. Slike modem gjør jobben til vanlige modem + at den gjør jobben til en ruter. hvis du har et rutermodem så vil det ofte være flere enn 1 lan tilkobling på modemet. hvis det ikke er mer enn 1 så kan du koble en svitsj inn på lan porten på modemet, og koble maskinene inn på svitsjen.

 

Hvis du har et ruter mdoem, så funker det helt fint å sette en svitsj slik som du vil.

 

Hvis du har et bridge modem så vil den tilkbolingen du har, ikke fungere med at både du og resten av nettet er på samtidig.

Endret av fatalicus
Lenke til kommentar

Til PsykoRage og fatalicus: Jeg har selv en WL-500g, og konfigurerer ofte D-link-routere ifbm jobb. Det er ingen forskjell i vanskelighetsgrad når det gjelder ting som åpning av porter etc.

 

Anbefaler trådstarter å beholde routeren sin, og bruke pengene han sparer på en "networking for dummies"-bok, eller liknende. Det er verken økonomisk eller miljøvennlig å kjøpe nytt når det gamle fortsatt er i orden, og du blir sikkert bare skuffet over at det ikke er noe lettere å åpne portene på en D-link

Lenke til kommentar
Anbefaler trådstarter å beholde routeren sin, og bruke pengene han sparer på en "networking for dummies"-bok, eller liknende. Det er verken økonomisk eller miljøvennlig å kjøpe nytt når det gamle fortsatt er i orden, og du blir sikkert bare skuffet over at det ikke er noe lettere å åpne portene på en D-link

8682435[/snapback]

Jeg trenger ikke noen "networking for dummies", jeg vet hva jeg driver med, men det er fortsatt klin umulig å få det til. Har du ikke noen tips da dsdfg? Siden du har den ruteren?

 

Problemet er jo at på www.portforward.com er det bildet som kommer opp av ruterinnstillingene helt annerledes enn det er inne på min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...