Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Gnålelyd og treg gaming...


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nettopp kjøpt meg nytt skjermkort og ny strømforsyning. Ikke noe kraftige saker, men det skulle vert nok til å takle spillene jeg ville spille; Battlefield 2/2142 og Den Lengste Reisen: Drømmefall. Sistnevnte går som en drøm, men når jeg fyrer opp Battlefield tar det ikke lang tid før det begynner å "lagge".

 

Jeg har lagt merke til at når maskinen min jobber med en tung prosess begynner det å gnåle rimeli hørbart i maskinen. Det merkes best når jeg scanner etter adaware og virus, men samme lyden kommer også når jeg spiller battlefield. Jeg har prøvd å hørt etter, og trodde først at det kom fra en av harddiskene, men nå tror jeg det komer fra prosessoren.

Min egen teori er at siden det skjer så mye mer(folk som sprenges på andre siden av mappet og sådan) i Battlefield enn i Dreamfall tenkte jeg kanskje dét var grunnen. At prosessoren ikke takler det helt.

 

Men, jeg er som egentlig ikke sikker på noe som helst og håpet noen kunne hjelpe.

kanskje noen med samme problem?

 

Spesifikasjoner:

 

Hovedkort: MSI 865G Neo2

Skjermkort: Geforce 6800 GT

Prosessor: Pentium 4, 3 Ghz

Ram:1,5 Gb random..

Harddisker: Samsung SP1604N, 160GB og WDC WD200BB-60CJA0, 20 GB.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg tenkte det samme. Ble rimeli skuffa da det ikke gikk som forventet.

Glemte forresten å nevne at det er 3 år gammelt utstyr det er snakk om. Kanskje bare blitt for gammelt rett og slett?

Jeg har ingen programmer til å måle cpu temperatur. Noen å anbefale?

Lenke til kommentar

Det er vel helst en av spolene nær prosesoren som lager lyd. Dersom en en flere av viklingene løsner fra lakken, kan de vibrere og lage lyd.

 

Når cpu'en blir tungt belastet, øker lyden i styrke.

 

Tror neppe det er noe fare, og det er sikkert trygt å bruke maskinen videre.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Ja, mest sannsynlig. 68 grader er veldig mye for en intel prossesor.

 

En spole er en mettallisk dings med en kobber tråd surret rundt mange mange ganger.

 

Jeg går utfra at du har bygd pcen din selv? Isåfall vil jeg anbefale å renske kjøleribba for støv og sjekke om den sitter ordentlig fast.

Lenke til kommentar

Selve prosessoren kan nok ikke lage lyd på grunn av varme.

 

Men dersom den blir for varm, begynner den å klokke ned. Da kan du nok oppleve at ting hakker og går tregt.

 

Vet ikke ved hvilken temperatur din cpu skal starte å klokke ned, men regner med at det kanskje er 70 grader eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...