Gå til innhold

Hvilket kamera til foto av insekter og planter?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Hvordan fikk du den flua til å sitte rolig - slo du den ihjel først  :p  Nesten så jeg tviler på om dette er tatt med en 105 med mindre Sigma 105 til Nikon har en betydelig mindre nærgrense enn 105 til Canon...

8669359[/snapback]

Macro interesserer meg midt i ryggen, så det er ikke mine bilder - bare noe jeg fant på Flickr - og som det står: det er brukt extension tubes med Sigmaen.

Endret av Anew
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Går utmerket an med makro av kryp og planter med kompakt også.

Se f.eks. denne, denne, eller denne fra Panasonic FZ30. Eller denne, denne, denne, denne, samt denne, som er tatt med mitt gamle Olympus C-750. FZ30/50 har nærgrese på 5 cm (men close-up-linser kan monteres), og gamle C-750 klarte seg inntil 3 cm fra motivet.

Canons S1/S2/S3/S5-serie har 0cm (!) nærgrense og kan dermed klines oppi motivet, om det er nok lys. Dette kan selvsagt ikke helt direkte sammenliknes med et rått SLR-makroobjektiv, men man kan iallfall ta rimelig gode nærbilder med kompakte også. Skal man derimot kunne telle fasettøynene på flua, er nok SLR et krav.

Dette er f.eks. tatt med mitt E-400 med 35mm makroobjektiv. Ser man på dette bildet får man litt mer følelse av perspektivet med krona som målestokk. Men da er det litt mer utfordring å få fokus der man vil, og nok dybdeskarphet. Litt prøving med blendervalg pleier å løse det.

Makro er iallfall skikkelig artig. Unnskyld skrivekløen, ble bare litt inspirert...

Alle bilder er fra min kameraside, forøvrig.

Endret av manskow
Skrevet

Joda, man skal ikke undervurdere macro egenskapene til kompaktkamera, men så må man huske da at man evt. må 5cm ifra motivet med kamera. Det er utrolig nærme kontra 31cm med det nevnte sigma 105mm objektivet :)

Skrevet
Joda, man skal ikke undervurdere macro egenskapene til kompaktkamera, men så må man huske da at man evt. må 5cm ifra motivet med kamera. Det er utrolig nærme kontra 31cm med det nevnte sigma 105mm objektivet

Joda, men det er jo også forskjell på makroobjektiver til SLR. Mitt 35mm til E-400 kan jeg komme inntil 2-3 cm fra motivet. Det har merket opp hhv. 1:1, 1:1.5, 1:2 og 1:4, og kan altså benyttes fra relativt god avstand og bortimot helt inntil. Den 105 du nevner kommer da som du siker ikke så nærme, men kan til gjengjeld være kjekt til mer lettskremte ting, så de har alle sine fordeler. Men alle SLR-markoer må altså ikek ha så lang minimumsavstand. Dessuten er det jo ulike crop-faktorer på kameraene, mitt E-400 har jo x2, så dette tilsvarer jo da 70mm i 35mm-verdenen. Nikon og Canon har jo 1.5/1.6-faktorer (eller omvendt). Mye å tenke på....

Skrevet
Tar jeg feil når jeg hevder at nærgrensen til kompaktkamera er fra fronten av objektivet/linsen og for dSLR er det fra sensoren?

8670827[/snapback]

Nei, du tar ikke feil.

På alle Nikon-hus (sikkert andre også), finner man et lite symbol oppde på kameraet, i høyre "hjørne" (nedenfor LCD'en), som viser sensorplanet, som fokusavstanden ganske riktig beregnes fra.

Skrevet

Det blir feil å si at nærgrensen er det nærmeste man kommer, slik som på mitt macro objektiv. Der er "nærgrensen" 29cm, men alikvel klarer å fokusere på ting som er bare 7cm i frå fronten av objektivet.

siden Nikon 105mm er 1:1 går jeg ut i fra at den er litt lenger vekke enn min Tamron som er 90mm, så jeg antar nærgrensen er 32cm eller noe

Skrevet

Til naturfotografering og close-ups vil jeg anbefale deg å se nærmere på Olympus DSLR, fortrinnsvis med "Live-view". E-330 får du nå omdagene ned mot ca. 4K.

Både E-410 og E-510 kommer også med denne funksjonen, også virksom med AF!

Personlig finner jeg det vanskelig å finne objektiv til bedre valuta enn Olympus byr på.

Skrevet
Det blir feil å si at nærgrensen er det nærmeste man kommer, slik som på mitt macro objektiv. Der er "nærgrensen" 29cm, men alikvel klarer å fokusere på ting som er bare 7cm i frå fronten av objektivet.

siden Nikon 105mm er 1:1 går jeg ut i fra at den er litt lenger vekke  enn min Tamron som er 90mm, så jeg antar nærgrensen er 32cm eller noe

8672616[/snapback]

Avstanden måles da vel ikke fra frontelementet i objektivet, men fra sensor/filmplan og fram til motivet? På mange kameraer er det en liten runding med en strek over. Denne streken angir sensor/filmplanet, slik at hvis man ønskert å dra fram målebåndet er det dit det skal trekkes.

Og så slipper du å peive med tommestokken på frontlinsen din i fremtiden :D

Skrevet (endret)

Hallo igjen.

Jeg tror rett og slett jeg kjøper meg EOS400D på elkjøp. Dette har et vanlig objektiv inkl. i prisen. Jeg tar bare med kameraet innom en av byens fotobutikker for å prøve forskjellige makro-objektiver (noe jeg håper jeg får lov til... :innocent: ).

Dersom dere har noen innvendinger er det bare å si fra. Takker så mye for hjelp. :yes:

Mvh. Øystein

Endret av ostenXX
Skrevet

Ja. For å vite hva 1:1 er så må du vite størrelsen på bildebrikken. På 1:1 så vil et motiv som er like stort som bildebrikken fylle hele bildet. På de vanligste kameraene som 400D og D80 så er det ca 22x16 mm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...