Gå til innhold

Mer effektgjerrig dobbelkjerne


Anbefalte innlegg

SPCR har sammenliknet Intel og AMDs CPUer i tilnærmet identiske systemer (HP):

http://www.silentpcreview.com/article735-page1.html

"Most interesting are the power assessments. There's little doubt that the AMD-based system, with its much lower idle power, has a substantial energy efficiency advantage over the Intel-based one. The very low <50W idle power achieved is impressive."

CPUene er Athlon 64 X2-4600+ 2.4 GHz og Intel Core 2 Duo E6300 1.86

 

AMD advantage

Hjemmebruk: 15% less energy

Kontorbruk: 29% less energy

 

Desverre er ikke steppingen på CPUene tatt med - noe det burda det X2 4800+ finnes i mange varianter og med forskjellig TDP-ratinn (89W og 65W)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan oppnår disse prosessorene lavere effektforbruk enn tilsvarende prosessorer med samme klokkefrekvens fra AMD? Er det designet som er optimalisert med hensyn på effektgjerrighet eller er det en sortering som er gjort og at prosessorene derfor rett og slett jobber med en lavere Vcore?

Min siste tanke er hvordan disse er når det gjelder overklokking, hvis prosessorene er et resultat av sortering så skal man vel ikke se bort fra at de også har et godt overklokkingspotensiale?

Lenke til kommentar

Positivt at AMD fortsatt satser tungt på å få ned effektforbruket på sine prosessorer, og det kommer de til å fortsette med i tiden fremover også. F.eks. AMDs neste-generasjons "Griffin"-prosessor for bærbare skal visstnok ha et design som gjør den helt ekstremt effektgjerrig. Jeg vil anta at noe av det samme vil vi se på desktop-prosessorene fra AMD etterhvert også.

 

Nå håper jeg bare at AMD kan gjøre samme grep på ATIs GPUer også etterhvert slik at effektforbruket bare blir en brøkdel av en CPU slik det burde være etter min mening.

Lenke til kommentar

Ja vi trenger virkelig dette på ATi fronten snorreh. 100W mer i 3D modus ift. konkurrenten stagger selv de som gjerne ville hatt kortet.

 

Ellers har jo Intel ULV og L serien, men positivt at AMD virkelig går inn for dette. De har vanlige Desktop serier med lavt effektforbruk.

 

Istedet for å øke ytelsen samtidig som man øker strømforbruket, kan man heller konsentrere seg mer om å senke strømforbruket og priser. Perfekte kandidater for div. systemer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvordan oppnår disse prosessorene lavere effektforbruk enn tilsvarende prosessorer med samme klokkefrekvens fra AMD? Er det designet som er optimalisert med hensyn på effektgjerrighet eller er det en sortering som er gjort og at prosessorene derfor rett og slett jobber med en lavere Vcore? Min siste tanke er hvordan disse er når det gjelder overklokking, hvis prosessorene er et resultat av sortering så skal man vel ikke se bort fra at de også har et godt overklokkingspotensiale?

8645554[/snapback]

Jeg er ganske sikker på at det er sortering. AMD forbedrer steppingene sine kontinuerlig og det gir etter hvert rom for at hele serien kan få lavere TDP, samt at det kan legges til en raskere toppmodell med samme TDP som den tidligere toppmodellen.

 

Hvilken modell hver kjerne skal bli velges ut etter testing. Om de vil den skal bli en X2 6000+ med 125W kan de sette VCore til 1,4V og hvis de vil den skal bli en X2 3800+ EE SFF med 35W så kan de sette VCore til 1,0V. Multiplier settes også etter testing. HTT-busser kan slåes av hvis det ikke skal bli en Opteron 2xxx eller 8xxx. Tidligere kunne nok også en av minnebussene slåes av for å lage sokkel 754-prosessorer av de som kunne blitt 940 eller 939.

 

Jeg tror det er sortering.

8645569[/snapback]

Det blir jo litt feil. Tror de må ha produsert disse prosessorene for seg selv og ikke med de "vanlige" effektsløsende prosessorene.

8645839[/snapback]

AMD har ikke så mange produksjonslinjer at de kan ha en rekke ulike produksjonslinjer. Det er nok bare noen få varianter av produksjonslinjene.

Lenke til kommentar
Jeg er ganske sikker på at det er sortering. AMD forbedrer steppingene sine kontinuerlig og det gir etter hvert rom for at hele serien kan få lavere TDP, samt at det kan legges til en raskere toppmodell med samme TDP som den tidligere toppmodellen.

8649700[/snapback]

Stemmer nok det. De håndplukker spesielt gode eksemplarer, og får etterhvert tilstrekkelig mange til å kunne lansere en ny modell med spesielle egenskaper. Det finnes faktisk også en 65W-utgave av 5200+, dvs en 90 nm Windsor på 2.6 GHz og med 2x1MB L2:

 

ka521.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...