Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo XC90 eller BMW X5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den nye X5en er betydelig større enn X3, noe som gjør at den leveres med sju seter. Når det gjelder billig i drift er det vel ingen av de som er spesielt billig vil jeg tro, med tanke på størrelse og alt, men noe sier meg at XC90 med minste diesel er billigere i drift enn den minste dieselen i X5.

Lenke til kommentar

X5 er mer eksklusivt. Jeg tror det registreres flere XC90 enn VW Golf i Bærum.

 

Hvis den ene bruker 0,6 liter diesel på mila og den andre 0,7 liter diesel på mila, hva så? Hallo, bilen koster jo 500 000 kr, hvilken rolle spiller det om den en bruker diesel for 1000 kr mer i året?

Lenke til kommentar

Det er jo også et godt poeng her om man prater om ny eller brukt bil. Jeg antar godt brukt ettersom trådstarter i en annen tråd ønsker tips om ganske mye billigere biler.

 

Tidligere årsmodeller av XC90 er fryktelig plaget av irriterende små- og større feil, og om jeg ikke husker feil så var det 1/3 av 2004-modellene som ikke kom gjennom sin første EU-kontroll her i Sverige i hvert fall! Mener å ha fått med meg at 2005-modeller og nyere har fått et lite løft i kvaliteten i forhold til de første modellene.

 

Hva gjelder BMW X5 så vet jeg ikke så mye om driftssikkerheten på disse, men har ikke hørt noe spesielt negativt. Det er imidlertid en ganske så hard og humpete bil å kjøre! Ikke som man forventer fra en SUV, for å si det sånn. Riktignok er det positivt for kjøreegenskapene på asfalt. Dessuten er den overraskende liten, både hva gjelder bagasje- og bakseteplass. Alt dette gjelder riktignok den forrige modellen. 2007-modellen har jeg ikke prøvd, men den har jo blitt en god del romsligere i hvert fall.

 

Når det gjelder "billig i drift" så må vel dette være ganske relativt når det gjelder slike biler. Jeg oppdaget at selvfølgeligheter som dekk og felger ble en heftig utgiftspost i seg selv. Service på slike biler er dessuten en del dyrere enn på vanlige personbiler, og forsikringen kan være en del dyrere (avhengig av hva man sammenligner med, selvsagt). Drivstofforbruket er groteskt om du ikke går for diesel. 3-liters turbodieselen som kom i 2004-modellen av X5 er helt glimrende i så måte, med masser av kraft og et forbruk på under literen ved blandet kjøring.

Lenke til kommentar

Takk for så detaljert info SWE. Jeg fikk øyet på et annet bil idag og som virker som å sitte i et fly. Det er Mercedes-Benz M-Klasse og GL-klassen. Hva med den bilen sammenliknet med samme type av BMW og Volvo.

 

Og hva med Audi Q7?

Hvilken av de fire topper lista? :dontgetit:

Endret av Anarkist
Lenke til kommentar
Takk for så detaljert info SWE. Jeg fikk øyet på et annet bil idag og som virker som å sitte i et fly. Det er Mercedes-Benz M-Klasse og GL-klassen. Hva med den bilen sammenliknet med samme type av BMW og Volvo.

 

Og hva med Audi Q7?

Hvilken av de fire topper lista?  :dontgetit:

8649277[/snapback]

 

Kan jeg få spørre hva du skal med en slik bil? Hvorfor ikke kjøpe en stasjonsvogn med 4x4? Da får du en mye bedre bil i de aller fleste tilfeller. Det er bare når det er så mye snø at du trenger de ekstra cm med bakkeklaring at SUV-en er bedre.

 

Vær så snill og les denne: http://www.dinside.no/php/art.php?id=372877

 

Da kan du kanskje spare en hel del liter drivstoff og noen tonn CO2-utslipp.

 

Personlig synes jeg at biler som VW Passat med 140 HK diesel og 4x4 gir en godt kompromiss mellom økonomi/miljø og kjøreegenskaper, men jeg innser jo at smaken kan variere og at mange vil ha statusmerker som BMW og Audi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...