Gå til innhold

Økonomi og administrasjon på BI


Anbefalte innlegg

Jeg har også søkt på siviløkonom og finans på BI! ;)

 

Hvis jeg gidder å gå der tenker jeg det blir siv.øk. Er litt keen på å bli bedriftsstrateg :D

Får et snitt på rundt 5 så jeg regner med å komme inn, men kommer jeg inn på nhh sier jeg sayonara og stikker til Bergen. Lett!

 

Men det ligger jo litt i navnet internajsonal markedsføring at det fort kan bli jobber i utlandet, så hvis du vil bli i Norge ville jeg nok valgt siv.øk. Er det markedsføringen som interesserer deg kan du jo alltids søke sivilmarkedsfører eller noe..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, kan nok ikke hjelpe deg noe mer :) Livet bestemmes ikke ut fra de valg man tar når man er 19 ;)

 

Rent teoretisk er jo sjansen for en "på farten"-jobb større med bachelor i i.mf. og senere master i samme retningen. Men slikt kan man aldri vite :)

 

Det "sikreste" er nok siviløkonom, har jeg hørt. Markedsføring er en ganske "lett" vei, og etter endt bachelor er man veldig lite spesialisert. Jeg ønsker å gå videre med en master for 1) å oppleve USA 2) leve livet som ung enda litt lengre og 3) spesialisere meg litt mer :)

 

Kunne helt sikkert ha fått meg jobb i Norge nå som arbeidsmarkedet er så sultent, men jo eldre man blir, og mer etablert i en jobb, jo vanskeligere er det å komme seg til skolebenken, for ikke å snakke om ut av landet. Som ung nordmann får man dekt hele skolegangen (hvertfall som lån) noe som er rimelig unikt her i verden. Kommer nok ikke til å etablere meg i Shanghai, Boston eller noen steds i utlandet, men er rimelig sikker på at jeg står vel så sterkt etter 5 år markedsføring hvorav 3 er i utlandet, som de som går ut etter 5 år siviløkonomutdanning ved BI eller NHH.

 

Det gjorde det nok ikke noe enklere :p Men jeg er veldig pro for å studere i utlandet hvertfall...om det er noe du ønsker selv vil jeg anbefale deg å gjøre det. Kjipt å angre på at man ikke gjorde det ved et senere tidspunkt!

Lenke til kommentar

Jeg er også veldig klar for utlandet, er sikkert derfor Internasjonal Markedsføring frister. 3 år, tar du hele mastergraden i USA??

 

Hmm, hva mener du om forskjellene på Siv.mark og int.markedsfører? Store forskjeller ? Har man mulighet til å spe på med økonomifag under utdannelsen??

 

Takker for fine svar!!:)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du stiller like sterkt som siviløkonomer med en markedsføringsgrad. Kanskje til markedsføringsjobber, men de tradisjonelt ettertraktede stillingene (innenfor merkantile fag) besettes fortsatt i størst grad av siviløkonomer. Forskjellen tror jeg ligger i at de har størst vekt på harde metodefag og analyse fremfor 'mykere' fagkombinasjoner.

 

Har man derimot interesser som heller mot markedsføring så er jo valget lett. Et opphold i utlandet er positivt, særlig lengre opphold enn et utvekslingssemester.

Lenke til kommentar
Jeg er også veldig klar for utlandet, er sikkert derfor Internasjonal Markedsføring frister. 3 år, tar du hele mastergraden i USA??

8665076[/snapback]

 

Tar hele master'n i USA ja. Har jo hatt 1 år nå i Kina, og 2 år der.

 

Jeg tror ikke du stiller like sterkt som siviløkonomer med en markedsføringsgrad. Kanskje til markedsføringsjobber, men de tradisjonelt ettertraktede stillingene (innenfor merkantile fag) besettes fortsatt i størst grad av siviløkonomer. Forskjellen tror jeg ligger i at de har størst vekt på harde metodefag og analyse fremfor 'mykere' fagkombinasjoner.

 

Har man derimot interesser som heller mot markedsføring så er jo valget lett. Et opphold i utlandet er positivt, særlig lengre opphold enn et utvekslingssemester.

8668581[/snapback]

 

Tenkte i jobbmarkedet generelt, og selvsagt ikke direkte mot de samme jobbene som siviløkonomer henvender seg til. Metodefag holder jeg meg laaangt unna, så slike jobber vil jeg ikke ha! ;) På generell basis i dagens forretningsverden er jeg uansett av den oppfatningen at en global forståelse blir viktigere og viktigere. Spesielt erfaring fra et økende asiatisk marked er gull verdt.

Lenke til kommentar

Hvis går et år på bi og får nok poeng til å komme inn på nhh etter å ha fått de 60 studiepoengene, da får man de fagene man tok på bi godkjent ikke sant?

Man trenger ikke ta dem om igjen?

Regner med at pensumet er mye av det samme, selv om fagene ikke nødvendigvis er i samme rekkefølge..?

Lenke til kommentar
Hvis går et år på bi og får nok poeng til å komme inn på nhh etter å ha fått de 60 studiepoengene, da får man de fagene man tok på bi godkjent ikke sant?

Man trenger ikke ta dem om igjen?

Regner med at pensumet er mye av det samme, selv om fagene ikke nødvendigvis er i samme rekkefølge..?

8672675[/snapback]

 

Ikke alle fagene er like og har likt pensum. Jeg vet ikke hvordan det er nå, men jeg har hørt mange historier om folk som må ta opp igjen fag fordi de manglet ca 8-10% av pensum som var mer komplekst på NHH enn på distriktshøyskoler.

 

Søknad om godkjenning av fag blir vurdert for hvert tilfelle så jeg vil anbefale å ta kontakt med Studieadministrasjonen ved NHH for å høre om de f.eks. har en liste over godkjente fag fra BI.

Lenke til kommentar

Yes, men greia er at jeg sannsynligvis akkurat ikke kommer inn på nhh, så derfor tenkte jeg å gå et år på BI for å få studiepoeng og komme inn neste år

 

Men jeg kan jo bare ta 3FY istedet, så kommer jeg nok inn neste år. :D

Lenke til kommentar

Det jeg nevnte kan gjelde for siv.øk på BI også da pensum ikke er helt likt. Det du har for mye eller overflødig på BI får du ikke cred for, mens det du mangler kan være nok til å ikke få godkjent et helt fag. Jeg håper og tror det har blitt bedre med kvalitetsreformen, men dette er det best å sjekke ut på forhånd.

Lenke til kommentar
Om du har gode karakterer så velger du NHH uten tvil, bedre undervisning og mye bedre studiemiljø.

8675952[/snapback]

 

Pussig at du er så velinformert om studiemiljøet og undervisningsnivået på de forskjellige BI-skolene. For du gikk vel ikke ut fra Nydalen, og regnet det som hele BI, gjorde du vel? ;)

Lenke til kommentar
Hvis går et år på bi og får nok poeng til å komme inn på nhh etter å ha fått de 60 studiepoengene, da får man de fagene man tok på bi godkjent ikke sant?

Man trenger ikke ta dem om igjen?

Regner med at pensumet er mye av det samme, selv om fagene ikke nødvendigvis er i samme rekkefølge..?

8672675[/snapback]

 

Er i samme situasjon selv med at jeg vurderer å gjøre dette.. Men er det noen som vet hvor mye karakterene fra dette året teller? Teller de som en del av gjennomsnittet man har fra før? Har nemlig veldig lyst til å komme inn på nhh, og er klar for å jobbe hardt for det, men det er jo liten vits hvis karakterene man får ikke teller..

Lenke til kommentar
Om du har gode karakterer så velger du NHH uten tvil, bedre undervisning og mye bedre studiemiljø.

8675952[/snapback]

 

Pussig at du er så velinformert om studiemiljøet og undervisningsnivået på de forskjellige BI-skolene. For du gikk vel ikke ut fra Nydalen, og regnet det som hele BI, gjorde du vel? ;)

8677932[/snapback]

Mulig at jeg gjorde det, men av de folkene jeg kjenner så har de gått på BI nydalen og NHH, og ut ifra det så har jeg gjort opp min mening om at NHH er best. Jeg selv holder på med siv.ing.

Endret av Rakib
Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe poeng i å diskutere dette, man ender opp i den evige krangelen om hva som er best, iallfall mhp skole.

 

Studiemiljøet er sannsynligvis best på NHH, de har landets høyeste deltakelse i studentforeningsaktiviteter i forhold til antall studenter og har flere og større arrangementer enn alle sammenlignbare skoler når man teller antall studenter.

Lenke til kommentar

Novikana, hvor godt behersker du kinesisk etter å ha vært der bare et år?

 

Er det et vanskelig språk å lære seg fra scratch i forhold til f.eks. de tradisjonelle valgfagspråkene som fransk, tysk og spansk?

 

Hvor stort konkurransefortrinn i arbeidslivet er det å beherske så godt kinesisk du rakk å lære?

Lenke til kommentar

MIN kinesisk er ganske begrenset (dog nok i milevis til å begeistre folk som ikke kan noe som helst). Men et par andre i klassen som har hatt motivasjon hele veien til å lære seg mer har lært rimelig mye. Svært få som snakker engelsk, så man har muligheter hver dag til å praktisere kinesisken...ikke bare muligheter, man er nødt til det.

 

Språket er laaangt vanskeligere å lære enn f.eks. fransk (som jeg har hatt tidligere). Man bruker noen mnd på å skjønne at dette er et tonalt språk...det er tonene, og den store sammenhengen som ordene og setningen sies i, som sier noe om hva som er meningen av setningen. Dette fatter man bare ikke før man har hatt undervisning en god stund. I tillegg er det veldig vanskelig å snakke og bruke, men desto morsommere når folk faktisk begynner å skjønne hva man prøver å si.

 

Min kinesisk har ikke så godt fortrinn i arbeidslivet. Fortrinnet for min del er at jeg skjønner Kina, hvordan kinesere tenker, og aller viktigst, hvorfor kinesere tenker og gjør som dem gjør. Tro meg, akkurat den lærdommen er umulig å få uten å faktisk bo her.

 

Jeg vil nok si at det å kunne snakke kines isk bra i dag er noe av det beste man kan gjøre, jobbmessig. MEN, jeg har møtt en del her nede som studere kinesisk, altså kun språket, og ingen markedsførings/businessutdannelse. Har man ikke det synspunktet når man dessverre ikke langt heller. Så den greia som BI kan levere her er ganske unik...faktisk den eneste skolen som gir utdannelse i kinesisk business på engelsk. Og skolen de samarbeider med er Shanghais beste, og Kinas 3- beste. Å si at man har gått på Fudan er ikke av noen betydning for en nordmann, men noe som kan få en kineser til å bønnfalle deg. I Norge bryr vi oss om hva en person faktisk kan, i Kina bryr man seg om hvilken familie man er av, og hvilken utdannelse man har. Ved Fudan er det f.eks. 300 000 søkere hvert år som går direkte fra undergraduate/bachelor, mens 3000 av dem kommer inn. DET sier litt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...