Gå til innhold

En debatt om kvaliteten på Medier og Kommunikasjon


ze5400

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er veldig fornøyd med opplegget vi har hatt i år. Vi hadde en som var vikar. Han hadde tidligere jobbet med en del trykk og webdesign. Han lærte oss å bruke CSS til forskjellige ting. Men siden evnen og viljen til å lære CSS hos mange var veldig lav (a.k.a. hva skal vi med dette, som er fult forståelig) gikk vi ikke så dypt inn i temaet. Men vi brukte divs til å lage grunndesign.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Vi lærte å bruke Adobe-pakken og inkludert der var GoLive. Synes det er et helt greit program, jeg, og det er fint å kunne kombinere det med Illustrator og Photoshop. Poenget med M&K er ikke å lære koding, men å lære interaktiv kommunikasjon på web. Jeg som er filminteressert klagde ikke over lærerens manglende filmkunnskap i forhold til det jeg ønsket å lære, for jevnt over var opplegget veldig bra. Men så vil jeg påstå at skolen jeg gikk på er en av Norges beste. Opplegget var veldig ferskt når jeg begynte og det var veldig gjennomtenkt.

Lenke til kommentar
Tror dette er ganske varierende fra skole til skole når det gjelder standarden på web undervisiningen, men jeg går nå første året på MK og jeg er ikke videre fornøyd.

 

Jeg hadde aldri hørt om en html kode før i høst da vi begynte å lære om html. Læreren vår lærte oss "selvfølgelig" tabeller til design, og sidene vi satte sammen med dette var temmelig fattige. Men jeg var jo fornøyd fordi jeg kunne ikke bedre :p

Men nå, 6 måneder senere, har vi knapt startet med css og det er visse elever (vil påstå at det er meg deriblandt) som har mye større egenskaper i web enn læreren vår både når det gjelder html og css. Det er ganske trist at lærerne som underviser i web ikke kan få en oppdatering av pensumet sitt...

 

Edit: Det skal nevnes at vi må kode alle sidene for hånd (dvs Notepad) og vi får ikke lov til å bruke Dreamweaver.

8630438[/snapback]

 

Weblæreren vår har heller ikke noen bakgrunn som webdesigner/koder... Hun er egentlig kommunikasjonslærer, virker som om hun bare har fått ett billig htmlkurs for å så ha fått jobben som "weblæreren".

Lenke til kommentar
(...) Jeg som er filminteressert klagde ikke over lærerens manglende filmkunnskap i forhold til det jeg ønsket å lære, for jevnt over var opplegget veldig bra. (...)

8640123[/snapback]

 

Det er forskjell på manglende kunnskap og vranglære.

Vranglære er tabeller til design. Manglende kunnskap hadde vært å lære CSS, men ikke lære de mest spesielle parameterne som uansett sjeldent brukes. Manglende kunnskap hadde jo vært akseptabelt, men lærerne driver stort sett vranglære.

Lenke til kommentar
Helt greit egentlig, brukte tabell design i intro kurs på høyskole. Og selv i videregående webdesign på høyskole er nivået veldig lavt. Så er bare til å jobbe utenom skole;)

8665339[/snapback]

 

Det var det vi fikk vite av 2. og 3. klassingene. "Bare glem alt hun lærer deg, så lærer du det på nytt på egenhånd"

Lenke til kommentar

Tiden det tar for folk a laere seg noe nytt, og laere opp andre for sa a laere opp deg, gjor at teknikkene blir foreldet.

 

Jeg er helt selvlaert, og synes jeg koder OK. Ikke noe vanskelig a sette seg inn i HTML, CSS hvis man virkelig vil det.

 

Jeg regner med at vi snakker om M&K @ vgs. Na tilhorer jeg den gamle 94 reformen. Men jeg vil ikke begynne med noe web-greier, for hoyskolen. Siden jeg allerede kan det, og sa far jeg heller et annnet fag som feks Kjemi (som er goy)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg er veldig fornøyd med min skole. Jeg går på Noroff Mediegymnas i Stavanger, og i motsetning til de fleste skolene som er drevet av staten (ifølge mitt inntrykk) - har alle lærerne mine erfaring fra arbeidslivet innen de yrkene de underviser i. MK læreren har master i media, og har vært journalist og lager tegnserier som blir publisert i lokale aviser og lingnede. Medieproduksjon og Mediedesignlærern har vært grafisk designer, og er kunstner.

 

Lærerne våre eg også ganske unge, noe som bare er bra syns jeg. Storkoser meg på medier og kommunkasjon, og gleder meg til skolen hver eneste dag!

 

 

Btw, fikk også utdelt den dyreste Dell XPS ved skolestart :) Skolegangen min koster 10.000 pr semester, dvs 1000 kr mnd. PC-en har en verdig på 23.000, og kan kjøpes ut for en 500 lapp etter fullført skolegang :)

Lenke til kommentar
Jeg var absolutt inn for å gå MK til å starte med. Men etter å ha prata med de som har gått der valgte jeg allmenn istedet. På meg virket det som om mange søkte det kun for å "slippe unna", og nivået ble deretter. Samtidig virker det som om noen skoler har det konge. Folk jeg har prata med som ikke bor her jeg bor og har gått MK har stortrives. De har hatt gode foredragsholdere, lærte mye ++. Her jeg bor er det mest foto, litt bildebehandlig (les: filtre i PS), og litt WYSIWYG. Så jeg følte at jeg ikke ville få noe ut av MK, og valgte heller allmenn. Her skal jeg nå fordype meg i matte :whistle:

 

HTML & CSS ++ får jeg ta på fritida, lærer minst like mye. Jeg kan ihvertfall mer enn de som går ut MK herfra.

 

Samtidig får man jo ingen egentlig utdannelse, og du kan vel ingenting spesielt etter MK, det må du isåfall ha lært selv. Så å gå i jobb med en gang blir nok vanskelig innenfor media.

Bor du i Tromsø?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...