Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Slitt servopumpe eller tannstang?


Anbefalte innlegg

Nok et problem med BMW'en min ;)

 

Fortsatt en 520 fra 1993, gått 168000 km.

 

Problemet er at når bilen nettopp har startet opp (kald) og jeg dreier på rattet, kommer det en ulyd under panseret (kan muligens kalle det kraftig uling). Denne lyden varierer også med turtall og belastning. Mistenker da at det er servopumpa som lager denne lyden, siden den varierer med turtallet.

 

Det er ingen ulyder når jeg har kjørt et stykke, og olja har blitt varm evt. at det er bygd opp trykk i systemet. Det er også nok olje.

 

Har forøvrig forsøkt å lufte systemet også. Dette gjøres ved å dreie rattet frem og tilbake. Eneste som skjer da er at det blir skum i tanken med olje. Nivået stiger også litt pga skummet.

 

Noen kommentarer?

 

Håper virkelig at det ikke er tannstanga da den er DYR!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan ser oljen ut?

 

Hadde lignende problemer med servoen i min bil tidligere. Hylte og skreik der framme før oljen ble varm. Det var litt lite olje og oljen så mer ut som grå melk. Bytta olje og nå er det ingen ulyder mer

 

Før jeg bytta olje kunne det også virke som om oljen kokte ved mye hard ratting (vinter, snø og bakhjulstrekk = mye ratting). Det bobla og røyk fra pumpa/tanken iallefall

Lenke til kommentar

Reimen virket stram nok den. Men det var noen sprekker i sporene på innsiden, så den må vel uansett byttes. Noen som vet hvordan dette gjøres når det er hydraulisk stramming på reimen?

 

Blir muligens bytte av reim og servoolje til helgen. Noen som kan forklare meg hvordan bytte av servoolje gjøres? Avtapping, lufting, type olje osv..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har samme problem nesten. Når jeg vrir på rattet lager det en fæl lyd under panseret, men hvis jeg har litt turtall på når jeg gjør det så forsvinner lyden. Samtidig er det en "elektromotoraktig" lyd som følger turtallet når jeg svinger.

 

Tipper dette har noe med servopumpe å gjøre.

 

Så kommer problemet. Jeg får ny bil om ca. en mnd og har allerede fått tilbud på den gamle "uansett stand" fra møller. Så jeg er lite hypp på å bruke penger på å fikse noe selv. Er det risky å kjøre med sånne lyder? Hva skjer hvis servoen tar kvelden plutselig?

 

Et alternativ er å fikse det og prøve å selge bilen dyrer til brukthandler. Hvor mye koster eventuelt ny pumpe? Eller er dette kun reima? Oljen?

 

Håper det er greit å "låne" tråden.

 

ole

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...