Gå til innhold

asdf


Matias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du vet selv din egen villighet til å ta risiko. Plott inn her.

Risikomodell.gif

 

Gul er aksjefond og rød er enkeltaksjer. Personlig ligger jeg i den røde boksen. Enkelte dager kan verdien øke/synke opptil 5000 kr. Men den som er med på leken må tåle streken, hehe.

 

NB: Det står "avkastning" på andreaksen. Det er feil, det skulle stått "forventet avkastning over lang tid". Med lang tid kan det i verste fall menes flere tiår.

Endret av Dovrebanen
Lenke til kommentar

Hvis vi tar utgangspunkt i Skandiabanken er det absolutt sikreste bankkonto (men du bør selvsagt velge en annen bank med høyere rente).

 

For å velge et godt fond med relativt lav risiko er Morningstar-karakter, Sharpe ratio og Std. avvik viktig. To fond med spesielt lav risiko men høyere forventet avkastning enn bank er SKAGEN Avkastning Inc og WarrenWicklund Utbytte.

 

Skagen Avkastning er spesielt bra på relativt kort sikt, siden ikke de har kjøps/salgsgebyr og risikoen er veldig lav. På den andre siden er ikke avkastningen så mye høyere enn bank. Vil du ha høyere risiko anbefaler jeg et globalt aksje fond, f.eks. Skagen Global.

Lenke til kommentar

Tror Landskreditt er det beste du kan få hvis ikke du har over 50 000. I såfall kan Bank2 og Glitnir være bedre. Ellers har som sagt Skagen Avkastning bedre avkastning enn høyrente med nesten like lav risiko.

 

Ser forresten at Skandiabanken stadig utvider utvalget. Skagen Avkastning er ny, og de har også fått inn East Capital Balkan.

Lenke til kommentar

En fordeling vil gi noe høyere risiko enn å putte alt i Skagen Avkastning, men sansynligvis også høyere avkastning. Jeg har penger i begge fondene, men også i andre med høyere risiko. I forhold til risiko er det vel noe av det tryggeste du kan gjøre bortsett fra å ha dem i banken.

 

Edit: du bør prøve å finne ut hvor mye penger du har tenkt å spare langsiktig, og hvor mye kortsiktig, og hvor mye du trenger å ha i bakhånden. De langsiktige setter du på vanlige aksjefond/WW Utbytte, de kortsiktige på Skagen Avkastning, og resten på høyrentekonto.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Jeg har selv skandiabanken. Og satt opp to sparemetoder:

 

1. Trekkes 2750kr hver mnd som går i aksjefond.

2. Trekkes 1250kr hver mnd som til BSU kontoen min.

 

Nr 1. Der har jeg ikke spart mere enn 26000kr, men verdien er 32000kr.

Nr 2. Der har jeg BSU i postbanken, og der samler jeg opp 15000kr i året, noe

som gir meg 3000kr tilbake på skatten hvert år.

 

Nå er jeg snart ferdig med å nedbetale et lån, da skal de 1500kr som jeg bruker der også gå inn i aksjefondet,

Lenke til kommentar
nai, det er ikke noe spennende.

8628398[/snapback]

 

Jeg ville nok brukt dem på aksjer... ikke fond.. -fond er ikke så spennende i segselv, siden det går ganske automatisk.. Men aksjer er noe som gir mye mer spenning syns jeg.. gå inn hver dag f.eks å se hvor mye du har tapt eller tjent.. eller se hvor mye mer du kunne tjent om du bare hadde gjort det, og det..

 

Ser du i aksjetråden så kanskje du får noen tips, hvis du ikke har noen sterke ønsker om noe selv :)

Lenke til kommentar
Er ikke helt sikker, men det er ikke snakk om store beløp. La oss si jeg setter inn et par tusen nå, for deretter å avse ca. 100 kr i måneden. Dette blir liggende der, la oss si 3 år eller mindre. Jeg vil ha mulighet til å ta ut penger når jeg vil. Skal jeg slenge alt inn på Skagen Avkastning? Jeg skal ikke spare langsiktig.

8616809[/snapback]

Hvis vi skal holde oss til Skagen og du ikke skal spare langsiktig ville jeg satset på Avkastning. Der kan du forvente en god del bedre enn bankrente, men i perioder kan det ligge lavere. Skagen anbefaler Avkastning som alternativ til bank om du skal spare i over et halvt år.

 

For å spare i aksjefond anbefales det at du har pengene stående i fem år eller mer. De 3-4 siste årene har vert meget bra og har gitt 30-40% i årlig avkastning, men det kan være litt skummelt å gå inn nå om du har tenkt å ta pengene ut om ikke lenge. Det kommer jevnlige nedganger i aksjemarkedet, og etter de gode tidene vi har hatt vil det komme nedturer. Men ingen vet når de kommer så å gå inn i aksjemaskedet nå med kortsiktig horisont innebærer en viss risiko.

 

Selv hadde jeg endel penger å spare på ettersommeren i fjor, og satte alt inn i fond på en gang siden vi da hadde hatt en liten nedtur. Det viste seg å være smart den gang siden pengene har økt ca 30% på de ti månedene som har gått. Hva som er smart idag vil jeg ikke spå om...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...