Gå til innhold

Nytt kamera og gamle objektiver? Hva kjøper jeg?

Gjest Slettet+98134789

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+98134789
Skrevet

Jeg lurte på om noen kan hjelpe meg å ta steget over i den digitale speilrefleksverdenen.

Jeg har et gammelt Minolta-speilreflekskamera (Dynax 505si) med et par (autofokus)objektiver. Jeg skulle gjerne fortsatt å bruke disse siden de er i bra stand og objektiver koster skjorta. Men produsentene lager vel sine egne standarder så finnes det digitale kameraer disse objektivene fortsatt passer på?

I tillegg skulle det gjerne vært et kamera som bruker SD-minnebrikker siden jeg har et par av dem også.

Takk for hjelpen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg lurte på om noen kan hjelpe meg å ta steget over i den digitale speilrefleksverdenen.

Jeg har et gammelt Minolta-speilreflekskamera (Dynax 505si) med  et par (autofokus)objektiver. Jeg skulle gjerne fortsatt å bruke disse siden de er i bra stand og objektiver koster skjorta. Men produsentene lager vel sine egne standarder så finnes det digitale kameraer disse objektivene fortsatt passer på?

I tillegg skulle det gjerne vært et kamera som bruker SD-minnebrikker siden jeg har et par av dem også.

Det er vel sannsynlig at objektivene dine kan passe på Sony Alpha A100, men det er ikke helt sikkert. Helt sikkert andre som kan svare på det, dog. Men noen andre kameraer (bortsett fra de utgåtte Konica Minolta 5D og 7D) er det ikke håp for, i hvert fall ikke med noen form for automatikk. Disse kameraene kan dog ikke bruke SD-minnekort, men det koster heller ikke så mye for nye minnekort, 1-2GB av svært god kvalitet får du for under 200kr.

Om de objektivene er verdt å ta vare på, er jo en annen sak - det kan være at de ikke er spesielt godt egnet til DSLR. Hvis du kommer med spesifikasjonene, er det lettere å hjelpe til med det. Hvis det ikke er objektiver det har så mye hensikt å bruke på DSLR, kan du jo likegjerne ta med andre kamerasystemer i betraktningen dersom du skal kjøpe nytt...

Skrevet

Dersom objektivene er orginale Minolta objektiver passer de garantert til Sony A100. Når det gjelder kvaliteten på dem kan det være alt fra bokstøtter til kvalitet utviklet i samabreid med Leica, Minolta har produsert begge deler.

Skrevet

Jeg har et gammelt Minolta-speilreflekskamera (Dynax 505si) med  et par (autofokus)objektiver. Jeg skulle gjerne fortsatt å bruke disse siden de er i bra stand og objektiver koster skjorta. Men produsentene lager vel sine egne standarder så finnes det digitale kameraer disse objektivene fortsatt passer på?

Takk for hjelpen.

8609084[/snapback]

Se her: www.dyxum.com

Her finner du oversikt over alle objektiver som passer til Sony A100

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...