Gå til innhold

Forskjellen på Core Duo og Core 2 Duo?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Core 2 Duo er en vidreutvikling av Core Duo og dermed å foretrekke. Forskjellene er ganske store selv om det bare er et lite 2-tall som skiller de i navnet.

 

Likheter:

- Begge er dobbeltkjerner (2 prosessorer i 1)

- Begge har delt L2 cache

- Begge har slektskap til Pentium M som igjen har slektskap med Pentium III, II og Pentium Pro (dog har det lite for seg å spore slektskapet tilbake til "tipptippoldefaren" siden veldig mye har endret seg flere ganger siden da.)

- Ingen av de har slektskap med Netburst

 

Ulikheter:

- Kun den nyeste støtter 64bit. Dette MÅ man ha dersom man vil ha 64bit operativsystem (Windows, Linux etc). Vista blir kanskje det siste Windows-OSet med 32bit.

- Den nyeste har blitt oppgradert med SSE3-støtte (bedre ytelse i videokomprimering/avspilling og en del andre ting)

- Den nyeste har versjoner med 4MB L2 cache, den eldre har maks 2.

- Den nyeste har 4 interne "pipelines", mot 3 i den forrige. (forenklet forklart) Det gir bedre ytelse.

- Den nyeste har flere interne buffere og SSE-enheter.

 

Her er en sammenligningstest av de to.

 

Redigert: Rediger-linje er lagt til. :) (glemte det når jeg redigerte innlegget)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja, sistnevnte er en feilstavelse og feil bruk og plassering av ord.

 

Men det er kun Core 2 Duo og ikke Core Duo som har en modell ved navn T5500 i seriene sine.

 

- Prosessortypen er Core 2 Duo

- Modellnavnet til prosessoren er T5500 og forteller om hastighet og cache

- Merket Centrino forteller at PCen inneholder minst 3 intel-komponenter: prosessor, brikkesett og trådløst nettverkskort. Selv om det finnes kompatible og like gode, bedre eller dårligere brikkesett, nettverkskort og prosessorer så er det kun denne pakkeløsninga som får bruke Centrino-klistremerket. Intel bruker dette merket til å skvise ut gode konkurrerende kombinasjoner.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja, sistnevnte er en feilstavelse og feil bruk og plassering av ord.

 

Men det er kun Core 2 Duo og ikke Core Duo som har en modell ved navn T5500 i seriene sine.

 

Er du helt sikker på dette?, jeg sitter nå å skriver på min sønns bærbare Toshiba, og der sitter et klistermerke hvor det står "Intel Centrino Duo" og ikke 2 duo, men når jeg får fram kontrollpanel står det der T5500

Lenke til kommentar

Denne siden gir en grei oversikt over de vanligste prosessorene på bærbare i dag:

http://reviews.cnet.com/4520-7602_7-1016082-3.html

 

Her er noen ytelsesforskjeller:

- Core 2 Duo er ca 10% kjappere enn Core Duo ved samme frekvens.

- Core 2 Duo har litt bedre batterilevetid (ca 5%)

 

Min anbefaling:

Hvis du vil ha mest for pengene, velg Core Duo om den er 20% billigere, ellers velger du Core 2 Duo.

 

Med de prisene som er i dag er dette de ENESTE prosessorene du trenger å vurdere.

AMD X2 Dual Core er IKKE så mye billigere at den kan kompensere for dårligere ytelse og batterilevetid.

Lenke til kommentar
Takker for alle svar.

Er det riktig av meg å konkludere med at jeg bør gå for en Core 2 Duo??

Tror nemlig jeg går for en HP Pavilion 2351

 

Håper jeg gjør et smart valg :)

8608321[/snapback]

 

Du kan få en pc med bedre skjermkort til den prisen.

Men om du ikke skal spille på den så er det et godt valg hvis du er glad i HP. :)

8608418[/snapback]

 

Jeg spiller ikke, så skjermkort er ikke så veldig viktig.

Har en Acer 5633 i tillegg som vil dekke evt spillebehov.

Jeg vil ha en liten (14") med bra spec og Vista. Så tilfeldigvis disse HP maskinene, men er åpen for andre råd og tips.

 

Kom gjerne med dem fort, da jeg reiser på ferie snart og vil gjerne ha med meg en ny laptop ;)

Lenke til kommentar

Core 2 Duo har vesentlig bedre SSE(1-2-3) og FPU ytelse enn Core Duo.

 

Dette gir nesten ikke utslag i spill ettersom skjermkortet i bærbare er altfor dårlige i forhold til prosessoren. Mao er ikke en Core Duo prosessor noe flaskehals.

 

I encoding så har Core 2 Duo på samme klokkefrekvens opptil 17% bedre ytelse

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...spx?i=2808&p=10

 

Core 2 Duo er mao litt raskere enn Core Duo og de bruker like mye strøm...

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Ja, sistnevnte er en feilstavelse og feil bruk og plassering av ord.

 

Men det er kun Core 2 Duo og ikke Core Duo som har en modell ved navn T5500 i seriene sine.

Er du helt sikker på dette?, jeg sitter nå å skriver på min sønns bærbare Toshiba, og der sitter et klistermerke hvor det står "Intel Centrino Duo" og ikke 2 duo, men når jeg får fram kontrollpanel står det der T5500

8607756[/snapback]

Ja. Jeg tror jeg har en forklaring på det. Toshiba bruker sikkert det samme chassiet med både Core Duo og Core 2 Duo. De går i samme sokkel og er stort sett kompatible med tanke på brikkesett og FSB. Toshiba gjør sikkert klar chassiet (inkludert klistremerke) før de setter inn prosessor og sender de ut til kundene. Da har du sikkert fått med et Duo-klistremerke uten 2-tallet selv om det sitter en Core 2 Duo i maskina.

 

- Core 2 Duo har litt bedre batterilevetid (ca 5%)

8608777[/snapback]

Core 2 Duo har litt bedre batteritid ved lav CPU-bruk ja. Det kommer av at den reduserer hastigheten lengre ned når det ikke er behov for mer. Men på maks hastighet bruker den omtrent like mye eller ørlite mer (34W mot 32-33W på Core Duo)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...