Gå til innhold

Tar en CPU skade av et magnetskrujern?


Anbefalte innlegg

Det er mangen myter spunnet rundt magnetisme og dens evne til å ødelegge ting. De fleste av dem er heldigvis fullstendig feil. I ditt tilfellet kan jeg garantere med 100% sikkerhet at en magnet ikke på noen måte kan ødelegge en cpu med mindre den fysisk klarer å dra den den fra hverandre.

8581200[/snapback]

Hehe, men det har vært litt vanskelig siden den ikke reagerer på magnet..

 

 

 

Og nå truer han meg med å saksøke meg, når vi begge er 15 år gamle.. dette er heldigvis ikke USA.. :!:

8581216[/snapback]

 

 

SAKSØKE DEG? Herregud hva for en bøtteknott er dette her a?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er mangen myter spunnet rundt magnetisme og dens evne til å ødelegge ting. De fleste av dem er heldigvis fullstendig feil. I ditt tilfellet kan jeg garantere med 100% sikkerhet at en magnet ikke på noen måte kan ødelegge en cpu med mindre den fysisk klarer å dra den den fra hverandre.

8581200[/snapback]

Hehe, men det har vært litt vanskelig siden den ikke reagerer på magnet..

 

 

 

Og nå truer han meg med å saksøke meg, når vi begge er 15 år gamle.. dette er heldigvis ikke USA.. :!:

8581216[/snapback]

 

 

SAKSØKE DEG? Herregud hva for en bøtteknott er dette her a?

8581542[/snapback]

Tja, samme fyren som jeg gjorde dette pc byttet med:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=655210&hl=

 

 

Sier litt om hvor mye peil han har.. og moral jeg har, han byttet bare pga utseendet.. :roll:

 

 

Men da er vell denne tråden mer eller mindre ferdigdiskutert, takker for alle svar og tips :)

Endret av Storleer
Lenke til kommentar

Har egentlig lurt litt på dette med magnetisk skrujern selv, plukket opp ett eller annet sted at det ikke skulle være så hot å bruke på hovedkort o.l. (tror det kan være så langt tilbake som i det gamle "TEKNO"-databladet).

 

Hadde uansett kvittet meg med han "kompisen" din ganske fort, hadde jeg vært deg.

Lenke til kommentar

haha. dette er jo bare latterlig! :!:

Du får liksom skylda for alt som er galt.

Det skal godt gjøres og sette i en cpu feil vei :ermm:

Jeg har drivi med pc i 5 år nå, og så langt så har iiingen ting gått sunn på grunn av magnetisme.

Det med at magnetisme ødelegger komponenter er bare tull og oppspinn :)

Lenke til kommentar
Hei, har i det siste hatt en liten diskusjon med en "kompis".

 

 

Han mener jeg ødla pc'n hans med å bruke et magnetskrujern (jeg visste da ikke at den hadde magnet i seg)

 

Til å montere cpu kjøleren hans med, og etter det virket ikke maskinen, og vi kom frem til at det var cpuen som var død siden den ikke ble varm.

 

 

Nå mener han at jeg ødla den fordi jeg brukte magnetisk skrujern, selv mener jeg at en cpu ikke er magnetisk, og at den ikke vil ta skade av noe så lite.

 

 

Hva mener dere? Ødla jeg rett og slett cpuen med å bruke et magnetisk skrujern? -.-

 

 

 

En annen ting er at han monterte cpuen feil vei, jeg mener det var det som drap den, ikke sant?

8580934[/snapback]

 

Det er helt fullstendig uaktuellt at du kan drepe en CPU med et magnetisert skrujern. Selv om du stikker en kraftig elektromagnet ned i en PC, så vil du neppe gjøre noe skade. Den eneste delen som er noe betydelig mottakelig for magnetfelt er harddisken, og selv den tåler meget sterke felt, sansynligvis tusenvis eller hundre-tusenvis av ganger sterkere enn det du finner på et magnetisert skrujern.

 

Skrujernet i seg selv derimot kan du lett drepe et kompnent med. Mange datadeler er veldig følsomme for fysiske sjokk. Knekker du en pin på prosessoren f.eks. så kan du jo vinke natta til den. Hvis han først monterte CPUen feil vei, og FAKTISK klarte å få den nedi socketen, så MÅ han ha brukket av en eller flere pinner for å få det til. Sjekk nå bare CPU da... skal jo være enkelt å se om det mangler noen pinner.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bare jeg som skjønte at han kjørte nåler innimellom pins'a, og ikke igjennom selve CPU blokken..?

 

anyways, be "kompisen" din om å fikse sin egen skit, mange rare folk som liker å legge skylden på andre enn seg selv.. (Dette er helt klart ikke din skyld.)

Endret av roy_nor
Lenke til kommentar

Altså, cpuen består bare av bitte små transistorer så kan ikke skjønne hvordan en magnetist skrutrekke kan gjøre noe skade, men en magisk-pc-fikser alla kompisen din her kan derimot gjøre det...

 

Brekt to pinner! AHAHAHAAH! Noen burde aldri hatt lov til å åpne kabinettet.

 

Det med at harddisker påvirkes av magnet felt er jo fordi alt i en harddisk lagres magnetisk. Hos meg står vannpumpa i vannkjøinga oppå hardisken og den funker fett den ;) . Både harddisken og pumpa er jo godt isolert da.

 

Men vi klarte å ødelegge data på en harddisk på skolen ved å dra en antenne for wireless over den. Grunnen til at den ødela den var at den har en sterk magnet under sånn at man kan feste den i tak og lignende :p

 

Maskinen bootet ikke etter på :p

 

Men be kompisen din lese her da så får han se ;)

Til kompis: Jeg foreslår at du slutter å prøve å diskutere ting du ikke kan en dritt om og heller tar deg en bolle :) Sånne som deg er noe av det som irritere meg mest her i verden, folk som "fikser" eller kjøper ting uten å lese seg opp rundt emne først.

 

-Mvh Bountyhunter

Lenke til kommentar
Altså, cpuen består bare av bitte små transistorer så kan ikke skjønne hvordan en magnetist skrutrekke kan gjøre noe skade, men en magisk-pc-fikser alla kompisen din her kan derimot gjøre det...

 

Brekt to pinner! AHAHAHAAH! Noen burde aldri hatt lov til å åpne kabinettet.

 

Det med at harddisker påvirkes av magnet felt er jo fordi alt i en harddisk lagres magnetisk. Hos meg står vannpumpa i vannkjøinga oppå hardisken og den funker fett den ;) . Både harddisken og pumpa er jo godt isolert da.

 

Men vi klarte å ødelegge data på en harddisk på skolen ved å dra en antenne for wireless over den. Grunnen til at den ødela den var at den har en sterk magnet under sånn at man kan feste den i tak og lignende :p

 

Maskinen bootet ikke etter på :p

 

Men be kompisen din lese her da så får han se ;)

Til kompis: Jeg foreslår at du slutter å prøve å diskutere ting du ikke kan en dritt om og heller tar deg en bolle :) Sånne som deg er noe av det som irritere meg mest her i verden, folk som "fikser" eller kjøper ting uten å lese seg opp rundt emne først.

 

-Mvh Bountyhunter

8702766[/snapback]

Så sant så sant :)

Lenke til kommentar
Bruker skrujern med liten magnet kvar gong eg skrur saman ein PC, er så greit å bruke den til å plukke ut skruer og sikte skruene fint inn i eit hull :)

 

Bruker den sjølv på montering av harddisk, aldri vært i problem!

8710629[/snapback]

 

Samme her. Bruker alltid skrujern med magnet når jeg setter sammen PC`er ;9 :thumbup:

Lenke til kommentar

Oi oi, Denne tråden og den andre du linka til er sååå... tja, ka skal eg seie? Men han fyren som bytta hw med deg har jo tapt mykje på grunn av det, og han kunne latt vere å kjøpe det når han ikkje hadde lov...

 

Men ontopic:

Eg trur ikkje at skal gjere nokon slags skade, eg bruka det for å fiske opp skrua eg har mista ned i, og PCen min lerver fortsatt... eler hw for den saks skyld...

 

Men han kompisen di ner heil KOKKO... måtte berre seie det :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...