Gå til innhold

Restordre hos AMENTIO


Anbefalte innlegg

la inn en ordre den 17.04.2007 hos AMENTIO, blandt varene jeg bestilte var ASUS M2A-VM HDMI som skulle komme på lager den 28.04.2007 (ubekreftet dato)

Jeg fikk etter få dager de andre varene jeg bestilte, men hørte ikke noe mer fra de om det hovedkortet.. AMENTIO hadde alikevel tatt penger for alle varene også kortet som var i restordre...

 

I går såg jeg at kortet faktisk var kommet på lager så jeg kontaktet de for å spørre om det var sendt.. Jeg fikk da et merklig svar..

 

>

> heisann,

>

> venter fortsatt på en vare fra Ordre# *****

>

> ASUS M2A-VM HDMI, AMD 690G+SB600, HDMI, (M2A-VM HDMI)

>

> ser at den står oppført som lagervare nå, hadde regnet med at det ble sendt

> da det kom på lager.

>

>

>

Hei

vi har 3 forskjellige leverandører av dette hovekortet

den biligste kommer ikke inn før 22.05.2007

Mvh

Hermod Wold

amentio as

 

Skal jeg finne meg i dette ? Jeg sitter her med cpu og minnebrikker ute noe hovedkort, det er på lager hos de fleste webshopper nå.. men jeg må vente siden jeg allrede har kjøpt kortet fra et sted som vil vente på en annen levrandør som er billigere... :ohmy:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vi har 3 forskjellige leverandører av dette hovekortet

den biligste kommer ikke inn før 22.05.2007Mvh

Hermod Wold

amentio as

8577691[/snapback]

Ahahaa, det er det morsomste jeg har hørt på lenge. Eller kanskje tåpeligste. Det er da ikke DITT problem at de kjører med ulike leverandører.

 

Gjør som meg: Aldri mer WebMercs. :thumbup:

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Jeg synes det grenser til ufint når de lar deg vente en måned fordi de venter på en billigere leveranse. Du betalte vel alt i april?

8578134[/snapback]

 

Ja, jeg har betalt for kortet. Ser på min konto at pengene ble trekt den 17.04.2007. Ingenting er tilbakebetalt senere heller så de har mine penger og jeg har ikke mottatt varen.. varen er på lager

Lenke til kommentar
Jeg synes det grenser til ufint når de lar deg vente en måned fordi de venter på en billigere leveranse. Du betalte vel alt i april?

8578134[/snapback]

 

Ja, jeg har betalt for kortet. Ser på min konto at pengene ble trekt den 17.04.2007. Ingenting er tilbakebetalt senere heller så de har mine penger og jeg har ikke mottatt varen.. varen er på lager

8578170[/snapback]

Pengene er ikke trekt fra kontoen,men reservert av VISA...

Lenke til kommentar
Jeg synes det grenser til ufint når de lar deg vente en måned fordi de venter på en billigere leveranse. Du betalte vel alt i april?

8578134[/snapback]

 

Ja, jeg har betalt for kortet. Ser på min konto at pengene ble trekt den 17.04.2007. Ingenting er tilbakebetalt senere heller så de har mine penger og jeg har ikke mottatt varen.. varen er på lager

8578170[/snapback]

Pengene er ikke trekt fra kontoen,men reservert av VISA...

8578693[/snapback]

 

Hva vet du om dette ? Jeg har mottat deler av ordren en vare er i restordre, summen for hele ordren ble reservert den 17.04.2007 fra min konto og dagen etter ble beløpet trekt fra min konto. Jeg ser på kontoutskrift fra banken som ligger i nettpost at beløpet er trekt.. Jeg har ikke tilgang på de 617 kronene den siste varen kostet, og varen er ikke sendt...

Endret av perbe
Lenke til kommentar

Dette syntes jeg var så prinsippielt interessant at jeg ringte Forbrukerrådet og hørte med dem. Hva de mente var riktig var en smule uklart og kommer mye an på hva som står i kjøpsvilkårene, men følgende synes klart:

 

1) Selger er ikke forpliktet til å sende den dyre varen med en gang den kommer inn, hvis en billigere, identisk vare er forventet inn innen rimelig tid.

 

2) Selger har ikke rett til å vente på billigere vare i all evighet. Med mindre selger har tatt forbehiold om lang leveringstid i salgsvilkårene, må kjøpssummen returneres eller varen sendes innen rimelig tid.

 

3) Definisjonen av rimelig tid er noe vag, men FR sa seg enig i at "rimelig tid" her måtte være et tidsrom som er noenlunde representativt for den tid det vanligvis tar å få sendt varer til kunden i denne type handel, og at "rimelig tid" nødvendigvis måtte defineres som kortere tid enn ved f.eks. reklamasjoner (da varer skal sendes begge veier etc, noe som tar lengre tid), dvs under 14 dager.

 

4) Alt i alt sitter selger med mye makt i dette tilfellet, men når det har gått såpass lenge som det tilsynelatende har i dette tilfellet, vil kjøper mest sannsynlig kunne heve kjøpet av den manglende varen og kreve beløpet tilbakebetalt. Å kreve varen sendt er litt mer usikkert og kommer mye an på salgsvilkårene og hva som står i avtalen.

Lenke til kommentar

Jeg tror dette er gjentatt i det uendelige på dette forumet, men jeg setter det i bold:

skulle komme på lager den 28.04.2007 (ubekreftet dato)

Du la sansynligvis inn ordre da Amentio hadde en leverandør med en ubekreftet dato og prisen du betalte. Så kom det flere leverandører på banen og kunne levere kortet, men for en dyrere penge. Det er jo da naturlig at Amentio beholder orderen til den første levrandøren med den billigste prisen, ikke bare fordi du er kunde av Amentio, men fordi Amentio også er kunde av levrandøren.

 

Du har alle muligheter til å avbestille varen og bestille en ny.

 

Det du kan lære av dette er å ikke kjøpe noe med "ubekreftet dato" stemplet på seg.

Lenke til kommentar

I norsk kjøpsrett har man anledning til å tvinge igjennom et avtalt kjøp:

 

"Fkjl § 21. Rett til oppfyllelse

Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse.

Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Forbrukeren taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet."

 

Vær oppmerksom på at unntakene i 2.ledd (Dette gjelder.. osv) er en streng regel ("stor ulempe", "vesentlig misforhold", o.l.), som med 99,9% sikkerhet ikke kan påberopes i slike bagatellsaker som dette.

 

Etter min mening har kjøper rett til å fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse ASAP.

Hvordan Amentios forhold er til sine leverandører er for forbrukerkjøperen knekkende likegyldig. Dersom Amentio og andre ønsker å unngå slike situasjoner, så har de full anledning til å omarbeide sitt eget datasystem.

 

Igjen: Det er ikke kundens problem at Amentio forholder seg til flere leverandører.

Lenke til kommentar

Vil bare starte med å presisere at jeg ikke støtter selgers oppførsel i saken.

 

Fkjl § 21. Rett til oppfyllelse

Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse.

 

Det som er det vesentlige her er jo hva leveringstiden er på en vare som er annonsert som "28.04.2007 (ubekreftet dato)". Tror nok det blir vanskelig rent juridisk å kunne bruken denne prargrafen til noe.

 

Som innledningsvis nevnte er det jo noe helt annet hvordan dette stiller seg etisk og hvor lur forretningsdrift det er. Sånne innlegg som dette skaper jo ikke akkurat god reklame.

Lenke til kommentar
Fkjl § 21. Rett til oppfyllelse

Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse.

 

Det som er det vesentlige her er jo hva leveringstiden er på en vare som er annonsert som "28.04.2007 (ubekreftet dato)". Tror nok det blir vanskelig rent juridisk å kunne bruken denne prargrafen til noe.

8579838[/snapback]

Vel, det er et alminnelig prinsipp at varer skal leveres "uten unødig opphold". For meg er det ikke noen tvil om at når butikken har varen tilgjengelig, så forventes det at den sendes ut snarlig. Helt uavhengig av leverandørsituasjonen, og hva status var ved bestillingstidspunkt. Åpenbart har WebMercs-systemet svakheter som bør rettes opp, men dette er ikke kjøpers problem.

Lenke til kommentar
Vel, det er et alminnelig prinsipp at varer skal leveres "uten unødig opphold". For meg er det ikke noen tvil om at når butikken har varen tilgjengelig, så forventes det at den sendes ut snarlig. Helt uavhengig av leverandørsituasjonen, og hva status var ved bestillingstidspunkt. Åpenbart har WebMercs-systemet svakheter som bør rettes opp, men dette er ikke kjøpers problem.
Jeg tror man vil finne at varen som trådstarter har bestilt ikke er samme vare som nå er på lager. Dette er et vanlig problem med mange av butikkene som bruker Webmercs. Samme vare er lagerført av flere distributører og dukker derfor opp flere ganger i nettbutikkens leverandørspeil med forskjellige varenummer. Siden ordrene blir videreført til grossist for utsendelse kan ikke butikken uten videre flytte varen fra den ene 'haugen' til den andre.

 

Personlig synes jeg at god kundeservice fra butikkens side i slike tilfelle (lang forsinkelse) ville være å spise et tap (med mindre det er urimelig stort) ved å kansellere ordren fra leverandøren som ikke har varen og bestille den på nytt for kunden fra den leverandøren som har den inne. Teknisk sett, dog, har de nok sitt på det tørre.

Lenke til kommentar

I dag fikk jeg kortet mitt fra AMENTIO, noen dager før de lovet. Jeg synes kanskje det har vært litt lite informasjon til meg som kunde fra AMENTIO.. men jeg har nå fått alt og er fornøyd alikevel. Vil anbefale de som skal betille fra AMENTIO og kun legge lagervare i handlekurven.. da går nok ting fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...