Gå til innhold

Canon Powershot S5 IS vs Olympus SP-550 UZ


Anbefalte innlegg

Da er det tid for å kjøpe nytt kamera etter att min Olympus my 3,2 pix fra 2001 ble donert bort.

 

Har sett meg ut "kommende" Canon Powershot S5 IS eller Olypus SP-550 UZ som arvtagere.

 

Jeg skal bruke kameraet for det meste ute i naturen på lengere turer, dvs. vekt og fuktbestandighet er veldig viktig for meg. Kameraet vil også bli utsatt for endel risting på sykkelturer etc.

Bilder av mennesker blir det lite av.

Brukervennlighet, enkel menystyring og soliditet verdsettes også høyt.

Den voldsomme zoomen på Olypus er et klart pluss hvis man skal ta bilder av dyr, men hvis Canon kameraet er bedre på de andre områdene velger jeg heller Canon.

 

Noen som har en klar oppfatning om hvilke av de to jeg bør velge med tanke på mitt bruk?

Endret av bjorgan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal bruke kameraet for det meste ute i naturen på lengere turer, dvs. vekt og fuktbestandighet er veldig viktig for meg. Kameraet vil også bli utsatt for endel risting på sykkelturer etc.

 

For meg høres det ut som Olympus Mju 770sw er tingen for deg. Tror ingen av de to du nevner er fuktighetsbestandig i det hele tatt.

 

Ser litt på de to modellene selv. For meg er det vidvinkelen på Oly'en og blitzskoen på Canon'en som blir det utslagsgivende. Spent på om blitzskoen kan fyre av standard blitzer (les radiotrigger).

 

Goffen

Lenke til kommentar
Jeg skal bruke kameraet for det meste ute i naturen på lengere turer, dvs. vekt og fuktbestandighet er veldig viktig for meg. Kameraet vil også bli utsatt for endel risting på sykkelturer etc.

 

For meg høres det ut som Olympus Mju 770sw er tingen for deg. Tror ingen av de to du nevner er fuktighetsbestandig i det hele tatt.

Mju 770sw har verken spesielt mye zoom (som de trådstarter nevner) eller spesielt god bildekvalitet. Det er definitivt ikke tingen for trådstarter. Er nok bedre å beskytte kameraet med en spesialpose eller en enkel paraply for fukt/regn, og med litt beskyttelsesmateriale (legge kameraet mellom klær/håndklær eller lignende i sekken) for støtbeskyttelse.

 

Har Olympusen bildestabilisator foresten? Litt usikker nå. Men tenker man ren bildekvalitet, er vel Canon hakket bedre synes jeg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ser på olympusen og canon s3 eller s5 selv. Olympusen har dobbel bildestabilisator. Har testet både olympusen og s3, og begge virket bra. Tror jeg velger s3 eller s5 fordi jeg synes de var raskere. Tenker da seøve utløserhastigheten (spesielt med blitz var canon raskere synes jeg - og andre -tester feks). Så tror jeg velger canon. lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...