Gå til innhold

Sivilingeniør i fremtiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å svare på det første spørsmålet ditt: JA.

 

Det andre er det store spørsmålet som er dessverre håpløst å svare på. Et armé av forskere i det private og offentlige prøver kontinuerlig å spå dette, men dessverre ser det ut til å være veldig vanskelig.

 

Så til synsingen min :-) Nanoteknologi har jo blitt kjempepopulært og jeg tror det er en industri som bare kommer til å vokse i mange år siden man stadig finner nye områder dette kan brukes på i produksjon. Ellers så vil nok IT på det nivået være ettertraktet i mange år, selv om dette kanskje er litt mer konjukturavhengig. Det samme gjelder forsåvidt bygg også som er kanskje en av de linjene som er mest påvirket av konjukturene.

 

Ind. øk har alltid vært ettertraktet og med en utvikling der teknologi og forretning stadig knyttes nærmere sammen tror jeg disse vil være ettertraktet i all overskuelig framtid.

 

Generelt vil jeg si at alle som tar en siv.ing grad og oppnår gode resultater vil være ettertraktet uansett arbeidsmarked. Generelle rådet mitt er å bli god. Uansett dårlige/gode tider så vil det alltid være bruk for flinke folk.

Lenke til kommentar

Den siv.ing utdanningen jeg vil tro det er størst mangel på er disse:

 

http://www.umb.no/941

 

http://www.ntnu.no/portal/page/portal/ekst...ctedItemId=7969

 

I år uteksamineres det kun 15 stk (12 fra UMB og 3 fra NTNU) inn VA-teknikk !

Det er allerede stor mangel på kandidater pga gubbefaktoren og egentlig trengs det egentlig 60 (?) nyeksaminerte hvert år... I tillegg er Norge allerede ett U-land på området, og det vil måtte investeres veldig masse i denne sektoren i nærmeste framtid. Når oljen tar slutt kommer man til å begynne å krige om rent drikkevann istedet.

Lenke til kommentar
I tillegg er Norge allerede ett U-land på området, og det vil måtte investeres veldig masse i denne sektoren i nærmeste framtid.

8588122[/snapback]

Interessant påstand. Norge er et av få land med rikelig tilgang på vann av god kvalitet. Kanskje er vi et U-land, men hva gjør det når vi ikke trenger teknologien? Hva viser du til med "det vil måtte investeres veldig masse i denne sektoren" - det forfalne avløpsnettet?

 

Men, joda. VA er bombesikkert med tanke på jobb.

Lenke til kommentar
I tillegg er Norge allerede ett U-land på området, og det vil måtte investeres veldig masse i denne sektoren i nærmeste framtid.

8588122[/snapback]

Interessant påstand. Norge er et av få land med rikelig tilgang på vann av god kvalitet. Kanskje er vi et U-land, men hva gjør det når vi ikke trenger teknologien? Hva viser du til med "det vil måtte investeres veldig masse i denne sektoren" - det forfalne avløpsnettet?

 

Men, joda. VA er bombesikkert med tanke på jobb.

8592956[/snapback]

 

Det var litt satt på spissen, men ja da tenker jeg primært på drikkevanns- og avløpsnettet. Norge er selvfølgelig kun ett "U-land" hvis man sammenligner seg med de man vanligvis ønsker å sammenligne seg med.. (les EU) Der er normen at 90% av vannet kommer dit det skal... I Norge er det rundt 50%. Visste du forresten at Norge er ett av få med drikkevann og avløpsvann i samme grøft ?

 

Det er kanskje nettopp denne myten om at Norge har så god tilgang på rent vann som gjør at det er så stort etterslep. Manglende kapasitet på renseanlegg gjør at det kommer masse dritt rett ut gjennom overløp når det regner litt.

 

Men jeg vil ellers slenge meg på bølgen og si at det er bedre av velge utdanning med tanke på interesse enn mulighet for jobb. Er alltid bruk for flinke folk :)

Lenke til kommentar
Det var litt satt på spissen, men ja da tenker jeg primært på drikkevanns- og avløpsnettet. Norge er selvfølgelig kun ett "U-land" hvis man sammenligner seg med de man vanligvis ønsker å sammenligne seg med.. (les EU) Der er normen at 90% av vannet kommer dit det skal... I Norge er det rundt 50%. Visste du forresten at Norge er ett av få med drikkevann og avløpsvann i samme grøft ?

 

Det er kanskje nettopp denne myten om at Norge har så god tilgang på rent vann som gjør at det er så stort etterslep. Manglende kapasitet på renseanlegg gjør at det kommer masse dritt rett ut gjennom overløp når det regner litt.

8605632[/snapback]

Da er jeg mer enig, ja. Men jeg synes fortsatt det er fjernt å kalle oss et U-land, da tilgangen på rent vann fortsatt er bedre i Norge enn i de fleste andre vestlige land. Til tross for stort tap i ledningsnettet, som visstnok også er på vei ned. (Synes forøvrig 50 % høres litt mye ut - har du kilde på det? Vet at man har kommet godt ned på 20-tallet i Oslo, for eksempel.) Dette skyldes som sagt at vi har jævla mye vann tilgjengelig.

 

Ellers er det (så vidt jeg vet) ikke renseanleggenes kapasitet som skal fikses, men man skal bruke separatsystem og lokal overvannshåndtering i større grad. Klart at dette kommer til å koste penger, men mye ligger i bakken fra før. Det er i mine øyne mer behov for vedlikehold i forhold til utbygging enn du gav uttrykk for i ditt første innlegg. (Dette er også uttalt fra høyere hold - at man ønsker å flytte ressursene fra krisehåndtering og utbedring ved funksjonsstopp, til forebyggende vedlikehold. I tillegg kommer utbygging.) Men, som sagt, vi er nok egentlig enige. ;)

 

Post scriptum: Hvis det skulle være noen tvil, blir man altså VA-ingeniør ved å for eksempel gå på Bygg(- og miljøteknikk) ved NTNU.

 

Redigert: idiotisk skrivefeil.

Endret av trøls
Lenke til kommentar

Trøls:

 

Vi er nok i det store og det hele enige ja :)

 

Må innrømme at jeg til dels har slukt info "rått" fra min foreleser i kommunalteknikk. Min kilde i dette tilfellet er powerpoint slides fra forelesning, og jeg har forsåvidt ingen grunn til å tvile på denne.

 

Det som er spesiellt med Norge er at man har så stor tilgang på overflatevann, og dermed bruker grunnvann i mye mindre grad enn resten av Europa. (Norge bruker under 20% grunnvann mens Danmark naturlig nok bruker opp mot 100%) Overflatevann er ofte vanskeligere å rense enn grunnvann, de har feks hatt store problemer ved Vannsjø (Moss). Kjipt når alle ble syke i Bergen også.

 

LOD er en kjempeviktig løsning med tanke på håndtering av flom og overløp, men det er av plasshensyn ikke alltid aktuellt å etterinstallere...Trenger enorme diker hvis flomvannet skal magasineres og renses med planter. Vet at de jobber mye med LOD på Vann og Miljø her på UMB (det kommer sikkert til å bli kjempefint på nye Fornebu)

 

Forresten: En litt tankevekkende statistikk:

 

Verdier i Norge

- Landbasert industri: 250 mrd (restkapital)

- VA sektoren 432 mrd (gjennskaffelse)

- Veier 400 mrd (gjennskaffelse)

- El-kraft, dammer, strømnett 400 mdr (gjennskaffelse)

 

En relativt fersk VA-ingeniør i Moss fortalte at han forvaltet ett budsjett på 160 millioner...

 

Videre mhp topic:

 

Virker som vi stort sett er enige, men hvilke retninger er det "minst" bruk for ?

Industriell design og alt med design i navnet synes jeg høres litt halvveis ut..

Lenke til kommentar

Ikke bruk for industriell design? Har du sett utviklingen de siste 10 årene? Snart blir det ikke laget en mutter uten at en designer har hatt en finger med i spillet og kan si at den ser bra ut og at den er god å bruke for målgruppen.

 

Teknisk design på NTNU kommer nok i alle fall til å fortsette å være veldig ettertraktet, men så utdanner de bare 10-15 i året også da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...