Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cipralex - Noen erfaringer?


karamasov

Anbefalte innlegg

Til alle dere med negative bivirkninger fra Cipralex; Det finnes et tonn av alternativer der ute, og en psykiater/psykolog kan naturligvis være med på å hjelpe dere med å finne dette sammen med dere. Hvis dere har brukt medikamentet i et år med plagsomme bivirkninger kan dere da ikke lide i stillhet? Si fra til legen, og de hjelper dere til å finne tabletten som passer for dere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til alle dere med negative bivirkninger fra Cipralex; Det finnes et tonn av alternativer der ute, og en psykiater/psykolog kan naturligvis være med på å hjelpe dere med å finne dette sammen med dere. Hvis dere har brukt medikamentet i et år med plagsomme bivirkninger kan dere da ikke lide i stillhet? Si fra til legen, og de hjelper dere til å finne tabletten som passer for dere.

 

Jeg var innom 3 eller 4 forskjellige og alle sammen ødela meg helt. 5-htp var redningen for meg

Lenke til kommentar

Alle er forskjellig. Man vet ikke hva som vil funke uten at man har prøvd det en stund. Funker det ikke, så prøver man noe annet. Selv om brukere her på forumet har hatt negative eller posetive erfaringer med Cipralex trenger ikke du å ha samme erfaring. Så rådene her burde tas med en klype salt. De aller fleste som er i en situasjon hvor de vurderer antidepressiva er dessuten villig til å prøve det meste for å bli bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Jeg har gått cipralex i ca. 6 uker, uten virkning, men heller ikke bi-virkninger...

hadde akkurat gått opp til 20 mg om dagen, men nå har jeg ikke tatt dem på to dager...

Har jo hørt at dette ikke er noe lurt, men har ikke merka noen ting til abstinenser eller humør...

Vet ikke om jeg vil ta dem igjen heller, siden de ikke så ut til å ha noen virkning på med...

Er det dumt av med å slutte så brått??

Lenke til kommentar

Jeg merket ikke noe særlig når jeg bråslutta. Ikke sammenlignet med andre ting hvertfall. Hvis ikke det har gitt deg noen bivirkninger så prøv litt til. Kan ta litt tid før det fungerer for noen. Vær dog obs på at det ikke alltid er lett å se bivirkningene selv. Ha noen rundt deg som kan si fra om de merker ting.

Lenke til kommentar
Jeg har gått cipralex i ca. 6 uker, uten virkning, men heller ikke bi-virkninger...

hadde akkurat gått opp til 20 mg om dagen, men nå har jeg ikke tatt dem på to dager...

Har jo hørt at dette ikke er noe lurt, men har ikke merka noen ting til abstinenser eller humør...

Vet ikke om jeg vil ta dem igjen heller, siden de ikke så ut til å ha noen virkning på med...

Er det dumt av med å slutte så brått??

Du har fått en anbefaling fra din lege om å bruke disse, eller, et pålegg. IKKE slutt bare sånn uten videre fordi du ikke kjenner noe, du vet faktisk ikke hvordan det hadde vært uten de pillene.

 

Start igjen, snakk med legen din om evt skepsis du har!

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Vet egentlig ikke hvor mye de kan hjelpe meg heller... er ikke noen spesielt alvorlig depresjon jeg har, men det har pågått en stund (lurer på om jeg har dystymi...) og jeg har lest en del om at antidepressiva ikke har noen spesielt god effekt på slike typer depresjoner...

Egentlig så tror jeg ikke at noen ting kan hjelpe meg så lenge jeg bor hjemme og ting er som de er nå...

Lenke til kommentar
Gjest Gjest
Jeg fikk blåresept på disse forrige tirsdag. 10 mg. Har ikke turt og starte før i dag. Morra mi har gått på noen heftige tankepiller før og frarådet meg og starte, men jeg hoppa på fordet. Skal ete en halv i 4 dager først og skal spise disse i 6 mnd. Morra mi ble bra av disse pillene, men sleit med og slutte.

 

Jeg blei dårlig i magen i sta og kvalmen kommer og går. Sikkert bare overtro.

 

Så mitt store finalespørsmål(trommesolo)hva skjer hvis jeg røyker hasj nå? Jeg er jo sykemeldt og har en kloss med tuba liggende... blir dette kræsj??

 

Jeg har røyka hasj daglig i snart 8 år. HVER DAG! Alle veit det t.o.m legen og han er overrasket over hvor våken og normal jeg er. Glemte seff og spørre om dette.

 

kanskje på tide og slutte?

Ikke rart du har depresjon!! Hasjrøyking er det verste du gjør mot deg selv når det gjelder akkurat det. Og jeg kan love deg jeg kjenner mange som bruker dritten, i tillegg til at jeg jobber med folk som vil ut at rushelvete!! Du burde absolutt kutte skjiten ut, kanskje du til og med klarer kutte ut depresjonspillene også!!
Lenke til kommentar
Jeg har gått cipralex i ca. 6 uker, uten virkning, men heller ikke bi-virkninger...

hadde akkurat gått opp til 20 mg om dagen, men nå har jeg ikke tatt dem på to dager...

Har jo hørt at dette ikke er noe lurt, men har ikke merka noen ting til abstinenser eller humør...

Vet ikke om jeg vil ta dem igjen heller, siden de ikke så ut til å ha noen virkning på med...

Er det dumt av med å slutte så brått??

 

Ofte er jo disse medisinene sånn at de ikke begynner å gi virkning før etter både 4-6-8 uker og enda lengre tid..

Enda vanligere er det at man ikke "merker" dem. Selvfølgelig, har du gått 3 måneder og stadig er like langt nede som før du begynte, er det greit å snakke med legen om det, og kanskje prøve noe annet, eller pushe på ekte behandling fra noe med to bein.

 

Rett opp til 20mg etter seks uker? høres ikke helt genuint ut, men det er mange forskjellige meninger blant fastlegene og :p

Lenke til kommentar
Gjest Gjest
Jeg har gått cipralex i ca. 6 uker, uten virkning, men heller ikke bi-virkninger...

hadde akkurat gått opp til 20 mg om dagen, men nå har jeg ikke tatt dem på to dager...

Har jo hørt at dette ikke er noe lurt, men har ikke merka noen ting til abstinenser eller humør...

Vet ikke om jeg vil ta dem igjen heller, siden de ikke så ut til å ha noen virkning på med...

Er det dumt av med å slutte så brått??

 

Ofte er jo disse medisinene sånn at de ikke begynner å gi virkning før etter både 4-6-8 uker og enda lengre tid..

Enda vanligere er det at man ikke "merker" dem. Selvfølgelig, har du gått 3 måneder og stadig er like langt nede som før du begynte, er det greit å snakke med legen om det, og kanskje prøve noe annet, eller pushe på ekte behandling fra noe med to bein.

 

Rett opp til 20mg etter seks uker? høres ikke helt genuint ut, men det er mange forskjellige meninger blant fastlegene og :p

 

Gikk ikke rett opp til 20mg... Begynte på 5mg, og så økte gradvis med 5mg om gangen...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Misfornøyd!!!

Har prøvd litt Cipralex mot generalisert Angst (GAD) Merka at jeg ble bedre i svimmelheten som plager meg mest, men orgasme kan du bare glemme å få. Jeg er ellers en av de heldige damer som kan oppnå det 10 ganger på rad å vel så det under et samleie. Nå kutter jeg ut! Orker ikke ha et sånt sex liv, når jeg vet hvordan jeg pleier å ha det. Er ikke deprimert i utgangspunktet, men ville nok blitt det om jeg skulle fortsatt på disse tablettene. Kunne ønske at det fantes tabletter mot GAD som ikke ga den bivirkningen. Noen som har erfaringer her?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har prøvd litt Cipralex mot generalisert Angst (GAD) Merka at jeg ble bedre i svimmelheten som plager meg mest, men orgasme kan du bare glemme å få. Jeg er ellers en av de heldige damer som kan oppnå det 10 ganger på rad å vel så det under et samleie. Nå kutter jeg ut! Orker ikke ha et sånt sex liv, når jeg vet hvordan jeg pleier å ha det. Er ikke deprimert i utgangspunktet, men ville nok blitt det om jeg skulle fortsatt på disse tablettene. Kunne ønske at det fantes tabletter mot GAD som ikke ga den bivirkningen. Noen som har erfaringer her?

 

Hvor fort ga du opp da? Bivirkningene forsvant etter noen få uker her iallefall. Cipralex var for meg som krykker, måtte ha noe til å holde meg oppe til jeg ble "frisk" ;)

Lenke til kommentar
Gjest Misfornøyd!!!
Har prøvd litt Cipralex mot generalisert Angst (GAD) Merka at jeg ble bedre i svimmelheten som plager meg mest, men orgasme kan du bare glemme å få. Jeg er ellers en av de heldige damer som kan oppnå det 10 ganger på rad å vel så det under et samleie. Nå kutter jeg ut! Orker ikke ha et sånt sex liv, når jeg vet hvordan jeg pleier å ha det. Er ikke deprimert i utgangspunktet, men ville nok blitt det om jeg skulle fortsatt på disse tablettene. Kunne ønske at det fantes tabletter mot GAD som ikke ga den bivirkningen. Noen som har erfaringer her?

 

Hvor fort ga du opp da? Bivirkningene forsvant etter noen få uker her iallefall. Cipralex var for meg som krykker, måtte ha noe til å holde meg oppe til jeg ble "frisk" ;)

 

Tusen takk for svar :)

Jeg holdt bare på et par uker, for jeg ble skremt av hvor fort disse bivirkningene kom! Det var som å skru av en knapp liksom. Brukte du dem for GAD eller depresjon?

Lenke til kommentar
Gjest ADHD-gjest

Jeg er relativt nydiagnostisert med AD/HD og går på Concerta for dette. Sliter med en del tunge tanker i tillegg, angst, issues, depresjon, sinne, håpløshet. Mye fordi jeg har gått så lenge uten diagnose og hjelp til å samle meg. Det hjelper ikke at medisinen øker konsentrasjonen når jeg likevel gir faen i alt, ikke har tro på noen fremtid og mest av alt ønsker å slippe, og jeg mistenker at det jeg trenger mest av alt er hjelp mot depresjon.

 

Derfor har jeg nå fått utskrevet en resept på Cipralex, men etter å ha lest denne tråden vet jeg sannelig ikke. Folk sier at de får gullfiskhukommelse og blir trøtte og vasete, og det er jo akkurat det jeg har fått AD/HD-medisiner imot! For første gang i mitt liv kan jeg legge meg på senga for å lese, uten å slokne umiddelbart.

 

Problemet er at jeg akkurat er i gang med et opplegg hos Nav, og jeg tror i og for seg at jeg skal klare å komme i gang uten, men jeg er redd det før eller siden vil butte. Disse dritt-tankene er noe jeg før eller siden skal gjøre noe med, det vet jeg, spørsmålet er om det er verdt å ta risken på å bli helt løk i hodet akkurat nå når i hvert fall prestasjonene er helt greie.

 

Mislykkes jeg igjen vil ikke det hjelpe på humøret, det er sikkert. I en ideell verden vil såklart samtaleterapi være best, men det er ikke like lett å skaffe seg en psykolog, og ikke alle er særlig dyktige heller.

 

Er det sånn at ALLE (eller de fleste) dere som har gått på dette stoffet har fått svekket hukommelse og økt søvnbehov? Jeg fikk litt bange anelser. De bivirkningene er de siste jeg trenger, og det er jo ikke bare et par dager som går tapt i forsøket.

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg ikke svekket hukommelse og ei heller økt søvnbehov. Ikke for det, jeg sov ekstremt mye en periode men mest fordi det var den beste måten for meg å slippe unna "alt" på.

 

De første ukene er verst mtp bivirkninger, men for min del ble det for mye når jeg endte opp med å ikke ha noen følelser. Kunne ikke bli sint, trist, glad eller noe. Alt var bare "ok". Ingenting betydde noe. Etter en periode med å ha det sånn bråsluttet jeg og fikk endel funky bieffekter av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...