Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cipralex - Noen erfaringer?


karamasov

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_kris

Hei. Her var det mye interessant, fint å se erfaringer, både positive og negative. Startet selv på cipralex for to dager siden. Bivirkninger hittil har vært av og på med kvalme, står opp noen timer tidligere enn normalt, og har problemer med å fokusere lenge, feks på skjerm el i en bok. Men det er ikke så ille. Har vært deprimert siden jeg var 12 (er nå 20) og slitt litt med angst og sosial fobi i tillegg. Har prøvd mye forskjellig, bla flere psykologer, uten at det hjalp noe særlig. Skal starte med psykolog igjen da, kanskje er jeg mer moden nå og kan samarbeide bedre med en psykolog enn før. Det sier seg vel selv at jeg vil ut av dette, etter 8 tunge år. Har opplevd noen tunge ting, men føler egentlig jeg er litt deppa og redd uten grunn, så kanskje er det noe galt med serotninnivået. i alle fall ser jeg at jeg nok trenger hjelp fra alle hold for å komme ut av det. Er virkelig spent på å se om det virker! Hadde vært fint å bli istand til å komme ut av huset, og klare å jobbe. Gjør ingenting nå. Er bare redd jeg skal få lærevansker, tenker ta fag til høsten igjen. Da jeg tidligere brukte lamictal (for epilesi, som jeg likevel ikke hadde, den er også stemningsoppløftende, gis til manisk depressive også) forandret jeg personliget, festet 1-3 ganger uken, sov nesten ikke, var veldig rastløs og det gikk veldig dårlig på skolen. Kunne ikke konsentrere meg, og ble litt agressiv. Normalt er jeg skoleflink, rolig og drikker sjelden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Deprimert-til-stadighet

Jeg fikk resept på Vontex. Gikk på apoteket og henta medisinen, men etter lang tid har jeg fortsatt ikke tord å ta den. Grunnen til dette er at jeg har prata med flere folk som sliter psykisk om deres erfaringer med antidepressiva, noe som bare har gjort meg mer usikker. Noe flere av dem var inne på er at medisinen på en måte flater ut følelseslivet, noe som gir utslag i at en blir mer kald og likegyldig til det meste. En slipper å ha det vondt på samme måte som før, men til gjengjeld blir en i dårligere stand til å vise følelser, ikke bare sorg, tristhet og sinne, men også positive følelser som iver og glede. Noen gikk faktisk så langt som å si at antidepressivaen på en måte hadde tatt fra dem en lengre tid av livet deres. De huska lite fra perioden de gikk på medisinene og det var nesten som om tiden hadde stoppa opp for dem under denne perioden. Ble som å leve litt i sin egen verden, adskilt fra omverdenen. De tok mindre del i og viste mindre interesse for ting som skjedde rundt dem, på godt og vondt.

 

Men dette gjelder jo selvsagt ikke alle. Å være trist hele tiden er selvsagt heller ikke godt og det finnes jo også de som mener de fikk/får god hjelp av AD.

Lenke til kommentar

Som mange andre her opplevde jeg også en berg og dalbane av følelser jeg ikke hadde styring på.

Det positive med cipralex var et den fjernet toppene og bunnene i mitt følelsesliv, gjorde meg emosjonelt flatere.

Dette føler jeg gir evnen til å se på sterke følelser på en ny måte, og ikke minst forstå og akseptere dem.

Dette kan dessverre fort bli et problem, hvis ikke brukeren har mennesker å stole på rundt seg, noe som var min situasjon.

Det var ingen som fortalte meg hva som faktisk sjedde når jeg startet på medisinen, og det ble lagt større vekt på bivirkning, enn medisinsk virkning.

 

Medisinene setter deg bare i en tilstand du er herre over.

Det er fortsatt opp til deg å faktisk gjøre det som trengs, gjøre de forandringer som er nødvendig!

 

Stå på!

 

W

Lenke til kommentar

Jeg fikk resept på disse i går... har nettop vert på apoteket... håper de kan hjelpe meg så jeg slipper å gå rundt og være trøtt, ha motivasjon, dårlig selv-tillit, glemme ting, og ikke klare og kosentrere meg hele tiden...

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Sverre_*

Heisann vill bare si noen ord om cipralex! Jeg slet med narkotika i en lang periode, men så klarte jeg og slutte, men fikk da veldig mye angst å slet med panikk anfall `noia` !

Så snakka jeg med psykriater en god stund å d hjalp men ble anbefalt da cipralex, folk reagere jo forskjellig på ting men jeg har hatt kjempe bra virkning av dem, har ikke hatt angst eller panikk anfall siden dem begynte å vrike i kroppen min, må si att jeg har fått tilbake meg selv å er kjempe fornøyd!

Ser att noen sliter med sex livet, på meg har dem virket nesten motsatt, så har det helt herlig!

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Nora_*
Kjære vene. Du er en slags hypokonder. Du er ikke avhengig av hasj, du er ikke avhengig av Cipralex. Du prøver tydeligvis å unnslippe virkeligheten og problemene den gir deg. Du har sikkert angst for at du ikke får til noen ting og at årene går. Du tviholder på en ungdoms livsstil, samtidig som du ser at dine jevnaldrende forsvinner ut i normale liv med jobb og familie. Skjerp deg, kutt ut hasjen, det tar to uker før du får normal rytme. Kom deg ut, få litt mosjon, ta et kurs og styrk selvfølelsen. Slutt å let etter unnskyldninger for ikke å gjøre noe.

 

 

Eneste jeg merker i nykter tilstand er at jeg sover litt mindre om gangen.

 

Tråden heter cipralex - noen erfaringer?

 

Jeg er avhenging av dette dritet og trenger råd fra noen som har erfaringer. Det er det ingen som hadde så jeg bruker meg selv som prøvekanin og opplyser om hvordan dette funker sammen. Slutter jeg med røykingen kan jeg garantere at jeg kommer med mange dårlige erfaringer. Selvom det er planen og slutte trenger jeg og få kontroll på ting først.

 

Jeg er bilmekniker for faen. Har aldri gått på en skole som har hatt noe med biologi og gjøre. Isåfall har jeg skulka. Totalt uinterssant for meg.

 

Skal love deg at noen vil "takke" meg for de erfaringene jeg legger ut her ang. hasj og cipralex. Kan også legge med at jeg har tenkt så mye på dette at jeg har glemt mye av kjipe tankene.. mulig det begynner og funke..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
Gjest endelig begynt

Flott at så mange deler erfaringer her. Har lest meg nedover i tråden, og synes det er nyttig å høre om andres opplevelser. Jeg har selv akkurat startet med en 5 mg dose første uke, og skal ta 10 mg etter det. Er veldig spent på effekt/bivirkninger. Etter to dager har jeg ikke merket noen ting - bortsett fra at første dag fikk akutt diare, men det kan og ha vært noe jeg spiste.... Jeg ser frem til et liv med mer positivitet - jeg er nå både hissig, oppfarende, hylende, gråtende, drømmer mareritt, engstelig, lider av mye paranoiaer og tvangstanker. Depresjonen kommer og går. Noen dager vil jeg ikke leve - men da sover jeg et døgn eller så, så er jeg litt bedre. Har hatt svingende følelsesliv siden tenårene - dvs. i over 20 år. Det er en erkjennelsesfase jeg er i nå. Har innsett at jeg ikke kan fortsette uten medisinering. Har veid for og imot veldig lenge. Har snakket med lege for noen år tilbake ad. depresjonene som da var relativt tøffe. Daværende lege mente jeg hadde såpass selvinnsikt og gode mestringsstrategier at medisinering ikke var aktuelt. Legen jeg går hos nå har fulgt meg gjennom en langtidssykemelding på nesten et år, og hører på hvordan jeg har det. Han mener at Cipralex skal hjelpe meg, og det håper jeg virkelig. Håper tråden fortsetter....

Lenke til kommentar
Gjest endelig begynt
5 mg er ekstremt lite som jeg tviler du vil få særlig effekt av, bortsett fra den "psykologiske effekten" av å ta medisiner.

Leste du hele, eller?

Skal trappe opp til 10 mg etter en uke, og jeg vet at det ikke gir effekt før etter 2-4 uker. Men bivirkningene kan komme allerede ved oppstart. 10 mg er en vanlig dose, og det er også viktigt med opptrapping og nedtrapping av slike medisiner, da brå oppstart el seponering kan medføre økt risiko for suicidale tanker/adferd.

Lenke til kommentar
Gjest norbag
Hei.

 

Kjæresten min går for tiden til en psykolog, og har blitt anbefalt Cipralex mot depresjonen hun for tiden lider av. Har lest en del artikler om disse, og det står at virkningen kan merkes allerede etter 2-4 uker, og at det er mange fornøyde brukere. Men når jeg leser om tablettene på forum rundt om på nettet synes jeg det er veldig mange som er negative til de også. Har noen her erfaringer med Cipralex? Andre anbefalinger til antidepresiva? Hvordan har dere følt dere etter at dere tok tablettene?

 

Tusen takk.

 

 

Hei.

Jeg er mann midt i 50-åra.

jeg har brukt Cipralex 10 mg i 18 mnd nå og jeg vil si det har vært til stor hjelp. Problemet mitt var at jeg var ofte svimmel og kvalm,muligens pga et lite drypp. jeg slet veldig i lang tid før fastlegen min skrev ut Cipralex. Jeg er klar over at erfaringene er høyst individuelle. Men alle medisiner har sine bakdeler, har vel merket at det går ut over sexlysten ;-(. Andre mulige bivirkninger har vært søvnighet ,men det går bedre med Cipralex enn uten.

Bivikningene listet opp på pakningsvedlegget er vel mere til juridisk bruk. De tar høyde for ALT. ..lol

Lykke til.

Lenke til kommentar
Bivikningene listet opp på pakningsvedlegget er vel mere til juridisk bruk. De tar høyde for ALT. ..lol

Lykke til.

Er nok ikke bare juridisk fraskrivelse de tenker på. Om du har hørt om paradoksale reaksjoner så skjønner du hva jeg mener. Det ER en grunn til at det står der. Det ER en grunn til at man ønsker tett oppfølging av pasienter som bruker SSRI-produkter som Cipralex.

Selv så har jeg prøvd flere SSRI-produkter og erfaringene mine har vært alt i fra at det ikke gav meg NOE til at jeg ble et aggresivt rasshøl. Søkte litt rundt etter informasjon om paradoskale reaksjoner i ettertid. Det var ingen som fortalte meg om dette når jeg begynte, men reaksjonen min på enkelte medikamenter har gjort at jeg aldri igjen vil vurdere SSRI-produkter.

Når jeg brukte Cipralex så var det forsåvidt ikke SÅ ille. Jeg ble bare ekstremt trøtt av meg. Sov 16 timer om dagen eller noe. Det gav heller ikke ønsket effekt så legen satte meg over på Efexor. Efexoren gjorde meg om til en person jeg ikke klarer å kjenne igjen. Husker selv lite fra den tiden, men ut fra hva folk har fortalt meg om oppførselen min så var jeg en skikkelig jævel. Det pussige er at jeg da ikke klarte å se det selv. Jeg hadde det bra. Det var alle andre som var problemet.

Etterpå slet jeg mer enn noen sinne med angst og depresjoner.

For å være ærlig så ble jeg en helt annen person etterpå. Det tok meg TRE år å finne tilbake til personen jeg var før jeg prøvde noe SSRI-produkt i det hele tatt. Det har vært en lang og hard prosess.

 

Nå sier jeg ikke at det ikke kan fungere for NOEN, men vær forsiktig. Les alt du kan om medikamentet først og få dine nærmeste til å se etter bivirkninger. Be dem si klart og tydelig i fra. Det er en grunn til at de advarslene er der.

Lenke til kommentar

Såkalte lykkepiller ødela hele ungdomstiden min. Jeg lå og sov i gjennomsnitt 22 timer hver dag fra jeg var 14 til jeg var 17 og la på meg 50+ kilo. Har endelig fått vekk fettet, men strekkmerkene som jeg har på leggene, lårene, magen, ryggen, brystet og armene kommer jeg til å ha resten av livet.

Fikk også et skikkelig sinne. Slo min mor i alle fall 2 ganger som jeg kan huske :(

Synet mitt ble også utrolig dårlig etter den perioden, men det behøver jo ikke være pga pillene.

Lenke til kommentar

Akkuratt når det gjelder vekten så var det like mange som gikk opp/ned i vekt som gikk på cipralex, som folk som tok fake piller.

 

Men så skal det sies at når man først er i en vanskelig livssituasjon så er det ikke unormalt at man går opp eller ned i vekt uansett. Når psyken ikke er på topp så pleier kroppen og gjern følge etter på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har gått på cipralex i snart to uker nå, men har ikke merket noe særlig til verken virkning eller bivirkninger...

Begynte å føle meg lettere til sinns ca. en uke etter at jeg begynte med dem, men det varte bare en dag...

Tror egentlig ikke de vil hjelpe meg noe særlig før jeg har forandra livssituasjonen min...

Er det forresten slik at bivirkningene kan komme etter hvert?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Gjesten...

Hei.

 

Jeg har gått på Cipralex i ca 7 mnd nå, og bestemte meg for å lete llitt på internett nå, og fant dette forumet.

 

Jeg har bare lest den første siden med meldinger, så beklager om noe blir gjentatt her.

 

Men, det første som slo meg da jeg leste, er at omtrent alle har hatt motsatte virkninger enn meg. Jeg begynte med dem fordi jeg ikke gikk ut mer, dermed oppsagt fra jobben (noe som gjorde ting verre selvfølgelig), sluttet å gå ut med venner og slike ting. Satt altså bare hjemme og tenkte og bekymret meg.

 

Etter en stund begynte folk omkring meg å bli bekymret, og fikk meg til å gå til legen. Jeg gjorde det, og fikk resept på Cipralex og henvisning til psykolog.

 

Psykologen hjalp meg mye syntes jeg i begynnelsen, men etter noen uker på Cipralex ble ting mye verre. Nå tar jeg sjelden telefonen, jeg tar ikke inn post, jeg betaler ikke regninger lengre, og mye annet. Går ikke til psykolog heller lengre, og går bare ut når jeg er nødt til å handle mat. Jeg har ingen appetitt lengre heller egentlig, men det er vel bare medfødt instinkt at man må spise for å leve. Jeg barberer meg ikke lengre, dusjer sjeldent (hver 3. dag eller så), ligger bare på sofaen og ser på tv og prøver å ikke tenke på alle bekymringene som hoper seg opp.

 

Jeg føler at jeg rett og slett har 'gitt opp alt', selv om jeg ikke har selvmordstanker.

 

Jeg bare lurer på hva som er galt med meg, og jeg lurer også på om Cipralex har noe av skylden. Jeg har lest noen medisinske rapporter, og ser at den ikke er særlig nøye undersøkt enda, så jeg håper diskusjoner som denne kan bidra med å kaste mer lys over ting.

 

Jeg har pratet med en kompis av meg som også brukte Cipralex etter at faren hans døde. Han brukte det ca et halvt år. Han sier at han ble mer apatisk av det, sluttet å bry seg om ting, som jeg føler det for meg selv nå, så han sluttet med dem, og nå er han frisk. Men han sier også at det var psykologen hans som virkelig hjalp ham.

 

Jeg har fått ny henvisning fra legen til å gå til psykolog igjen, så jeg håper det vil hjelpe igjen, om jeg i det hele tatt har mot til å gå til timene.

 

Vel, det var bare mine tanker. Lykke til alle sammen.

Lenke til kommentar
Gjest Gjesten...
Men, det første som slo meg da jeg leste, er at omtrent alle har hatt motsatte virkninger enn meg.

 

Tenkte jeg også kunne spesifisere litt om hva jeg opplever som motsatte virkninger:

 

- Jeg sover sjeldent. Kanskje 1 time om gangen, så ligger jeg og leser eller ser på tv til jeg sovner igjen etter noen timer. Døgnrytmen er helt skrudd

 

- Sexlysten er alltid til stede, faktisk mer nå enn før :)

 

- Jeg får ofte brekninger og må av og til løpe på do for å kaste opp. Dete kommer som regel etter at jeg har hostet av en eller annen grunn

 

- Jeg har gått opp i vekt selv om jeg aldri er sulten mer. Men som jeg nevnte så spiser jeg mest fordi jeg vet at man bør spise :) Det er vel årsaken...

 

- Som også nevnt, jeg gir blaffen i omtrent alt nå.

 

Har ikke blitt mer innstilt på å ta initiativ til å gjøre ting, som legen sa at Cipralex ville gjøre. Tvert i mot

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...