Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cipralex - Noen erfaringer?


karamasov

Anbefalte innlegg

Gjest Jente, 19

Jeg har gått på cipralex i to perioder.. første periode merka jeg at det hjalp på noen områder, men ikke der jeg trengte det mest.. Dvs at jeg datt ikke ned i de hullene som gjorde at jeg skadet meg selv, men jeg var fortsatt suicidal.. og fordi å bli kvitt selvmordstankene selvfølgelig var en prioritet , så byttet medisiner.. var innom 2 andre, og nå er jeg tilbake på cipralex, fordi selvmordstankene er borte, men det er ikke selvskadingen.. så.. ja.. etter min erfaringer kan det hjelpe på noen områder, men ikke andre.. nå har jeg bare gått i 2 uker, så har ikke merka virkning enda.. men av bivirkninger merker jeg, som flere her, veldig tretthet.. men jeg sover ikke godt da.. ironisk nok.. jeg kan slite med å holde øyelokkene oppe, men sovner ikke når jeg lukker de.. men jeg sleit med sovevansker før jeg begynte på cipralex da, så.. ellers har jeg ikke merka noe..

har, som flere her, hørt mye skummelt om cipralex.. men, jeg tror det ofte er de negative tilfellene vi hører om.. tror det er mange som får hjelp av cirpralex, eller ville de ikke fortsatt å bruke de.. håper kjæresten din får det bedre:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_Unni_*

Jeg har nå brukt Cipralex i ca. 1 måned, og er kjempefornøyd! Jeg tar nå 1 tablett hver kveld i 7 tiden. Føler at jeg er mer stabil enn tidligere. Går og i terapi samtidig og er blitt anbefalt "noe" for å "komme litt opp av depresjon". :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
har gått på cipralex i 5 månter nå, synes bare angsten har økt. har ikke hjulpet meg mye nei :hrm: fikk for en månte siden økt dosen fra 10 til 15 mg, eneste jeg merka da, var at angsten økte nå jævli, :hmm:

Hei

Jeg har bare gode erfaringer med Cipralex. Har gått på de et år nå og fungerer utmerket. Hadde økt angst etter tre uker, men de avtok etter ca 5. Har ikke merkt noe på sexlysten....

Lenke til kommentar

Hei

bare gode erfaringer med Cipralex... Og sexlysten er bedre enn noen gang. Har gått på cipralex et år nå. Hadde noen bivirkninger i førsten som kvalme, økt angst og svimmelhet men de er helt borte nå.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Heisann........Jeg har nå godt på Cipralex i over et år......og gikk lenge på 20mg.....Det hadde sin positive virkning, men også negative....Sexlivet blir pulverisert, og hukommelsen blir som en 90 åring....Og prøver du å trappe ned så kommer angsten og tar deg.... :thumbdown:

 

 

Hei jeg er døv mann på 42 år gammel ,tidligere trailersjåfør i trøndelag.. utbrent og psysiskplager. har gått over zoloft. cipramil, men ingenti¨ng hjelper. cipralex hjelper meg litt... Først var det 10 mg men måtte ta 20 mg pga sterk angst, 20 mg får meg litt bombe inni i meg får å slippe alt for jeg ikke skal ta så mye energi slik jeg ikke kan ta mye negativ problem altså litt pause men faktisk godt... en peroiden... had hatt dritt i livet i alle 35 år siden jeg var 9 år... det er ikke lett å være døv heller.

post-176433-1226179140.gif

Lenke til kommentar

jeg har gått på cipralex i en god stund, brukte 20 mg, har sluttet på det for jeg følte ikke behovet for det lenger.men hadde posetiv effekt når jeg brukte det, heller ingen bivirkninger. men jeg brukte ca 6 mndr på å slutte på det pga veldig ubehag i hodet, smerter og trøtthet. og etter jeg har sluttet på det blir jeg veldig fort rørt, begynner lett å gråte.

 

jeg går på mye forsjellige medisiner for div psykiske sykdomer... jeg mener man skal tenke seg veldig godt om før man putter i seg noe. man blir desverre fort merket av det.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Kjæresten min går for tiden til en psykolog, og har blitt anbefalt Cipralex mot depresjonen hun for tiden lider av. Har lest en del artikler om disse, og det står at virkningen kan merkes allerede etter 2-4 uker, og at det er mange fornøyde brukere. Men når jeg leser om tablettene på forum rundt om på nettet synes jeg det er veldig mange som er negative til de også. Har noen her erfaringer med Cipralex? Andre anbefalinger til antidepresiva? Hvordan har dere følt dere etter at dere tok tablettene?

 

Tusen takk.

Lenke til kommentar

Hei jeg har tatt cipralex i ett år fra januar til desember nu.. alltså snart et år. cipralex hjelper meg ganske mye. :thumbup: hadde 10 mg men dette hjelper lite for angsten var for sterkt..gått til 20 mg..slipper ont i magen lenge kunne slapper av litt.. ilska minsker...men hadde mistenkt om adhd allerede så jeg holder på behandling nu.

 

Då sier jeg cipralex fungere utmerket på meg. :yes: sover ganske godt om natta.. sexuelle hmmm ja utløsning tok jamen lang tid men jobbe så hårdt da får man det man vil ha..lekesaker må være med iblandt.

 

Jeg hadde tidligere cipramil fyfan aldri mer. :( den gjør meg elendig.. sove mye angsten økt mkt isolert herregud. kuttet ut ciralex, hadde prøvd Zoloft men cipralex fungere bra for meg.

 

Dere må huske på at vi er ulike og det kan være mange type medisiner som passer dere. Man må prøve ulike da får man den rette medisin som passer deg...

 

Jeg er litt redd å slutte med cipralex :blush: ...dersom jeg skal ta ny medisin mot adhd? dette får jeg vite mer etter jul....

 

Døv mann

Lenke til kommentar

Jeg har gått på 10mgCipralex hver dag, i litt over et halvt årog jeg har både gode og negative bivirkninger. Og jeg har funnet ut at man må velge hva slags plager man vil ha...

 

Det positive er at jeg ikke har så sterk angst som jeg hadde før(som førte til store fysiske og psykiste smerter/plager) og jeg klarer å slappe av mer.

Det negative er at jeg ikke klarer å konsentrere meg så godt som før og jeg blir fort ufokusert. Jeg er konstant tørr i munnen og litt tørr i øynene og må derfor at sånne fluortabletter som øker spyttproduksjonen, og saltvannsdråper i øynene. Dessuten husker jeg hva jeg har drømt hver natt. Drømmene handler som regel om det som har skjedd dage før, men de forandrer seg litt i drømmene og de er ekstremt groteske, voldelige og sinnsyke(mye drap, slakting og ekle stygge folk. Veldig ekkelt) Og noen dager er jeg dødstrøtt fordi drømmene var så kraftige at jeg ikke fikk slappet av mens jeg sov :hm:. Mens andre dager kaster jeg nesten opp når jeg ser forskjellige typer mat, fordi jeg har drømt om det natten før...Og så er jeg ikke så interesert i sex som jeg var :ermm:

 

Selv om det er mye negative bivirkninger, så syns jeg det er bedre å ha de plagene enn å ha de jeg hadde før

Lenke til kommentar

Har vel omtrent de samme erfaringer som posten over.

Har gått på cirpralex 18 mnd, og er nå på 20mg daglig. JEg er ikke helt sikker på hva som er hva lenger men jeg er ganske sikker på at følgende er bivirkninger:

 

Dårlig konsentrasjon

Trøtt og uopplagt

Tenker mindre på sex

I blant problemer med å holde ereksjon

Tørr i munn

 

Merker godt hvis jeg glemmer tabletter på morgenen en dag, at jeg blir svimmel/elektrisk inni hodet. Tydelig at kroppen har vendt seg til noen stoffer.

 

Når dette er sagt så har tablettene hjulpet meg til å holde meg flytende i en svært vanskelig periode. Jeg har kommet meg opp av sengen, klart å gjennomføre en del viktige ting og jeg har ikke brukket totalt av motgang og vanskeligheter. HAr verden litt på armlengdes avstand - og det kan vøre greit i blant

 

Håper jeg skal trappe ned snart

Lenke til kommentar

Har brukt Cipralex 10mg daglig i 2 og et halvt år nå. Det har vel egentlig hjulpet, men kanskje ikke helt slik jeg skulle ønske. Har blitt nærmest humørløs. Kjenner meg ikke så veldig deppa, men heller ikke glad. Er bare apatisk. Sliter veldig med konsentrasjon, hukommelse osv, men vet ikke om det skyldes cipralexen.

Gikk uten Cipralex i 5 dager for en stund siden. Hadde gått tom og det var noe tull med reseptene osv som gjorde at jeg gikk så lenge uten. De 5 dagene var noen av de værste dagene jeg har hatt på en stund. Ble helt rar i hodet. Svimmel/elektrisk som en annen her nevner. Ble også VELDIG irritabel og humørsyk. Kunne begynne å grine for ingenting.Var rett og slett helt ødelagt psykisk :/ Dette forsvant da jeg fikk tatt cipralex igjen og jeg kom fort tilbake til "normalen" igjen.

 

Må si jeg gruer meg noe sinnsykt til jeg en gang skal slutte på de. Jeg vet at det sikkert går bedre hvis jeg trapper ned gradvis, men er likevel redd for at jeg er avhengig og ikke skal klare det. Har hørt om folk som ikke har greid å slutte som må gå på de resten av livet :O

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest larscifer

har gått på cipralex i 3 uker nå Og kan ikke annet enn å si at jeg har fått et annet liv. Fra å være bundet av angst og depresjon, har livet snudd til å bli "fritt"....med andre ord prøv det, og gjør dine egene erfaringer!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har gått på cipralex ca. 1 år og har gode erfaringer med dette medikamentet. Føler meg piggere og mindre angstfull. Men nå har min livsituasjon blitt bedre på de fleste områder så dette har nok litt å si.

 

Hadde litt vondt i hodet den første uken.

 

Prøvde først Zoloft men dette var ikke noe for meg, ble helt slått ut av det. Sluttet med dette etter 2 mnd..

 

Synes det er litt rart at folk sier at de sliter og har fått "ødelagt" livet sitt av anti-depressiva. Selvfølgelig kan dem ha negativ invirkning, men jeg synes det er viktig at folk tenker litt på hvorfor de i det hele tatt begynte med medsinen? Dere får det til å høres ut som om dere hadde det perfekte liv før dere begynte med det. - noe som ofte ikke er tilfelle. Ofte er det de negative historiene som kommer først og tydeligst ut -det er synd.

 

Det krever mye av deg seg, og miljøet rundt deg for å finne tilbake til livet. Det viktigste er åpenhet, og det å ta små skritt om gangen. Gjør ting som du liker, begynn å bygge identitet og selvfølelse - like seg selv, og ikke minst dem rundt dere. Tenk på en positiv ting før dere legger dere.. Tenk på at depresjonen og angsten er en ressurs - tenk hvor mye vi lærer av dette, og for en innsikt at fint menneskesyn man får :)

 

Dette går nok bra til slutt:)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har tatt cipralex i snart 4 år.Har for litt siden økt dosen til 30mg pr dag.Har lest nesten alle innleggene her,og det er mye skepsis og uvitenhet ute å går.

"Lykkepillen"som noen liker å kalle det er det beste som har skjedd norges befolkning.

 

Du kan få målt seratonin nivået i kroppen din med en enkel blodprøve.Er nivået normalt,vil man så klart ikke reagere som "forventet" på preparatet.Kanskje er det andre grunner til plagene/depresjonen.Det er her fagfolkene kommer inn og gjør sin vurdering.

Personlig.....har jeg fått et bedre liv etter at jeg startet med Cipralex,som ble anbefalt av min psykolog.Var skeptisk jeg også p.g.a all negativ omtale.....

 

Men verdt et forsøk på det tidspungtet.Alt for å få det bra....sant?

Ingen bivirkvinger av noe slag.........livet er....ikke perfekt.Men så utrolig MYE bedre enn alternativet.

Lenke til kommentar

Er det sånn at man må ta pilla på sammetidspunkt hver dag? fordi jeg går på cipralex og har gått på det i 5 uker.. og merker ingenting.. Hverken bivirkninger eller effekt..

Sto ikke noe om det i pakkningsvedlegget

Lenke til kommentar
Gjest Guest_rb_*
Hei.

 

Kjæresten min går for tiden til en psykolog, og har blitt anbefalt Cipralex mot depresjonen hun for tiden lider av. Har lest en del artikler om disse, og det står at virkningen kan merkes allerede etter 2-4 uker, og at det er mange fornøyde brukere. Men når jeg leser om tablettene på forum rundt om på nettet synes jeg det er veldig mange som er negative til de også. Har noen her erfaringer med Cipralex? Andre anbefalinger til antidepresiva? Hvordan har dere følt dere etter at dere tok tablettene?

 

Tusen takk.

Lenke til kommentar

Hei... Jeg har nå begynt på cipralex. Og jeg lurer på, er det mange som har opplevd vektøkning eller redusert vekt? Ser det står som bivirkning :) Jeg har litt angst for å legge på meg, nettopp gått ned en del kilo, og vil helst ikke legge dem på meg igjen... Fint om noen hadde svart :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...