Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cipralex - Noen erfaringer?


karamasov

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_My_*

Går selv på Cipralex.

Blir sykt trøtt :thumbdown:

 

Har vanskeligheter med å SOVNE, men når jeg først sover kan jeg sove 16-20 timer uten problem.

Kjæresten min må VEKKE meg opptil flere ganger slik at jeg har mulighet til å komme meg opp FØR det blir ettermiddag :whistle:

 

Men, mine selvmordstendenser har nesten forduftet, og det er bra!

Lenke til kommentar
Gjest Guest_propellen_*

Hei.

Jeg har gått på cipralex for angstlidelse i over 2år nå.

De første 2mnd ble jeg fryktelig dårig og angsten blei mye verre samtidig blei jeg fryktelig kvalm.

Dette gikk heldigvis over og jeg har bare opplevd det bra. Angsten forsvant og livet ble lettere.

Etter 1år på 10mg fikk jeg en "dårlig" periode og gikk da opp til 20mg. Det hjalp også, men nå har jeg merket at søvnbehovet er helt sinnsykt. Jeg kan sove nesten et døgn av gangen NÅR jeg først sovner. Sliter hardt med å sovne og er trøtt nesten hele tia. Har vanskelig for å konsentrere meg og skulle jeg glemme å ta pillene noen dager blir jeg utrolig svimmel, irritabel og gråter masse. (ikke å anbefalle mao) ønsker nå å trappe ned for å få en mer normal søvnrytme. Håper ikke angsten kommer tilbake bare..

Lenke til kommentar
Jasså? Men tabletten skal egentlig ikke gjøre dette. Ikke en gang som en bivirkning i startfasen. Man skal vel verken bli sløvere eller oppgiret av cipralex?

Litt bivirkninger... (uthever det jeg opplevde)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Bivirkninger: Bivirkninger er vanligst i første eller andre uke av behandlingen og avtar vanligvis i intensitet og frekvens ved fortsatt behandling. Svimmelhet, hodepine og kvalme er observert hos noen pasienter etter brå seponering av escitalopram. De fleste symptomene var milde og forbigående. For å unngå seponeringsproblemer anbefales en gradvis nedtrapping over 1-2 uker. Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Kvalme forekommer svært hyppig. Diaré, forstoppelse. Hud: Økt svette. Luftveier: Sinusitt, gjesping. Metabolske: Redusert appetitt. Psykiske: Nedsatt libido hos kvinner og menn, anorgasme hos kvinner. Sentralnervesystemet: Søvnløshet, somnolens, svimmelhet. Urogenitale: Ejakulasjonsforstyrrelser, impotens. Øvrige: Tretthet, feber. Mindre hyppige: Gastrointestinale: Oppkast, munntørrhet, anoreksi. Hud: Utslett, ekkymoser, kløe, angioødem, svette. Lever: Avvikende leverfunksjonsprøver. Metabolske: Hyponatremi, utilstrekkelig ADH-sekresjon. Muskel-skjelettsystemet: Leddsmerter, muskelsmerter. Neurologiske: Kramper, tremor, koordinasjonsproblemer, serotoninergt syndrom. Psykiske: Hallusinasjoner, mani, forvirring, agitasjon, angst, depersonalisering, panikkanfall, nervøsitet. Sentralnervesystemet: Smaksforandringer, søvnforstyrrelser. Sirkulatoriske: Postural hypotensjon. Syn: Synsforstyrrelser. Urogenitale: Urinretensjon. Galaktoré, seksuelle bivirkninger inkl. impotens, ejakulasjonsproblemer, anorgasmi. Øvrige: Insomnia, svimmelhet, utmattelse, tretthet, anafylaktisk reaksjon.

 

Som du ser så kan det også gå utover sexlivet :thumbdown:

 

Fy faen får jo noia bare av listen over bivirkninger :ohmy:

Lenke til kommentar

Det kan virke skremmende ja, med så mange bivirkninger.

Men, det er verre enn det høres ut.

Nå leser du forskjellige erfaringer fra forskjellige individer i forskjellig alder samt livssituasjon.

Husk at kjæresten din ikke vil oppleve ALLE de overnevnte bivirkningene, men antakelig eller kanskje èn eller to av de overnevnte.

 

Som all annen medisin så går det en til tre uker før kroppen "venner" seg til medisineringen den blir utsatt for, etter dette stabiliserer kroppen seg vanligvis, og bivirkningene forsvinner av seg selv etterhvert.

 

Hvis de IKKE gjør det, er det ikke verre enn at han/hun som bruker Caprilex, kontakter sin fastlege og forklarer situasjonen, slik at de i fellesskap kan finne ett annet alternativ innen anti-depressiva.

 

Som jeg skrev for to innlegg siden, sliter jeg litt med å sovne. Dette har begynt å avta nå, og med kombinasjon av trening og skole sovner jeg mye lettere om kvelden.

 

Husk at denne pillen er ikke en vei til en "normal"/stabil tilværelse ene og alene, men ett middel som skal brukes ISAMSVAR med terapaut og/eller andre behandligsmetoder:)

 

Hilsen Sykepleierstudenten, som går på Caprilex og begynner å få ett mye mer stabilt liv:)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_hIHI_*
Det kan virke skremmende ja, med så mange bivirkninger.

Men, det er verre enn det høres ut.

Nå leser du forskjellige erfaringer fra forskjellige individer i forskjellig alder samt livssituasjon.

Husk at kjæresten din ikke vil oppleve ALLE de overnevnte bivirkningene, men antakelig eller kanskje èn eller to av de overnevnte.

 

Som all annen medisin så går det en til tre uker før kroppen "venner" seg til medisineringen den blir utsatt for, etter dette stabiliserer kroppen seg vanligvis, og bivirkningene forsvinner av seg selv etterhvert.

 

Hvis de IKKE gjør det, er det ikke verre enn at han/hun som bruker Caprilex, kontakter sin fastlege og forklarer situasjonen, slik at de i fellesskap kan finne ett annet alternativ innen anti-depressiva.

 

Som jeg skrev for to innlegg siden, sliter jeg litt med å sovne. Dette har begynt å avta nå, og med kombinasjon av trening og skole sovner jeg mye lettere om kvelden.

 

Husk at denne pillen er ikke en vei til en "normal"/stabil tilværelse ene og alene, men ett middel som skal brukes ISAMSVAR med terapaut og/eller andre behandligsmetoder:)

 

Hilsen Sykepleierstudenten, som går på Caprilex og begynner å få ett mye mer stabilt liv:)

 

 

HEHE, jeg mente at det HØRES VERRE UT ENN DET ER :dribble:

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Heidi_*
5 mg er ekstremt lite som jeg tviler du vil få særlig effekt av, bortsett fra den "psykologiske effekten" av å ta medisiner.

 

 

Heisan

Vil gjerne dele min erfaring med å gå på 5 mg. Det fungerte for meg da jeg en periode bare satt og gråt uten grunn. Jeg begynte å le igjen og se lyst på livet. Helt topp. Har tatt medisin ca to år og er litt redd for å slutte. Forsøkte å ikke ta medisinen en uke, men synes jeg blir fort "jumpy". Litt nervøs, men ikke redd og sosialt hemmet.

Lenke til kommentar

[Heisan

Vil gjerne dele min erfaring med å gå på 5 mg. Det fungerte for meg da jeg en periode bare satt og gråt uten grunn. Jeg begynte å le igjen og se lyst på livet. Helt topp. Har tatt medisin ca to år og er litt redd for å slutte. Forsøkte å ikke ta medisinen en uke, men synes jeg blir fort "jumpy". Litt nervøs, men ikke redd og sosialt hemmet.

 

Hei! har akkurat begynt i dag med 5 mg, men skal opp til 10 for generalisert angst. Ble trøtt tidlig på kvelden, men hjernen vil liksom ikke koble ut å sovne da jeg la meg! Nå har jeg stått opp og tatt en zolpidem for å få sove. Håper den virker snart... Er det noen andre som sliter med søvn på disse tablettene. jeg må i tillegg ta vival/sobril i små doser for å fungere sånn noenlunde til Cipralexen begynner å virke. Etter hva jeg har forstått kan det ta flere uker. Er det mange som plages med "sur" mage, manglende sexlyst eller andre kjipe bivirkninger? Hadde vært greit å vite om en kan forvente at di forsvinner på sikt. Er så masse rart å lese om tabl, noe negativt og noe positivt :) Å vekt da seff... Vil ikke legge på meg :( Har mange lagt på seg?

 

Veldig takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
5 mg er ekstremt lite som jeg tviler du vil få særlig effekt av, bortsett fra den "psykologiske effekten" av å ta medisiner.

 

 

Heisan

Vil gjerne dele min erfaring med å gå på 5 mg. Det fungerte for meg da jeg en periode bare satt og gråt uten grunn. Jeg begynte å le igjen og se lyst på livet. Helt topp. Har tatt medisin ca to år og er litt redd for å slutte. Forsøkte å ikke ta medisinen en uke, men synes jeg blir fort "jumpy". Litt nervøs, men ikke redd og sosialt hemmet.

 

Flott om det fungerer for deg. Det er jo det som er det viktigste. Men vanligvis så er 5 mg bare en startdose man tar i 1-2 uker for å slippe unna eller redusere kvalmen, hodepinen osv som mange dessverre opplever med cipralex.

Lenke til kommentar

Har ikke lest gjennom alle sidene, men fått med meg at cipralex brukes mot angst/depresjon. For noen år siden fikk jeg cipralex som sovemedisin under en kraftig influensa. Har legen gjort en feilvurdering eller kan det brukes til det formålet? Det ble ikke nevnt noe om angst/depresjon hos legen, men at jeg skulle få noe som gjorde det lettere å sove. Fikk ingen andre medisiner men anbefalt smertestillende, febernedsettende og hostesaft.

Lenke til kommentar

Tar Cipralex selv nå. Drøyde en stund med å sette i gang siden jeg ikke hadde råd til å risikere bivirkninger, men det går helt fint. Husk at det store flertallet som ikke får problemer sjelden har behov for å skrive om det på internett, ikke minst fordi temaet nok fremdeles er ganske tabu. Bivirkninger skal være forbigående, og hvis de ikke er det finnes det alternative preparater som kan gi mindre plager.

 

Vektøkning skal være uvanlig med SSRI-preparater, og den er i så fall indirekte. Du spiser mer fordi sinnstilstanden forandrer seg, men er man bevisst unngår man dette. Psykiateren min snakket også om noen sjeldne tilfeller av at hjernen får problemer med å si ifra om at man er mett, men igjen er det bare å være bevisst på å ikke spise mer enn tidligere.

Lenke til kommentar

Hørte et innslag på radioen i dag om nettopp dette (NRK P2). Dette er et fettløselig medikament og kan opptas forskjellig fra person til person. De doseringer som følger med medikamentet er basert på et gjennomsnitt av brukere. Noen kan dermed trenge svært mye mer enn fx 1 tabelett pr dag for å få en virkning, mens andre kan bli helt slått ut av den anbefalte dosen.

 

Så om du går på denne type medisin og får liten virkning eller mange bivirkninger kan det være lurt å be om å få sjekket hvor mye kroppen din opptar av medisinen. Dette gjøres ved en enkel blodprøve.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Hyperstate_*

Hei jeg begynnte på ciprlex for 5 dager siden etter en eriode på 4 år hvor jeg har vist

det var noe som ikke helt stemmte.Jeg lå ofte i flere uker hjemme og bestillte pizza

og gikk kun ut når jeg abolutt måtte.

Jeg orket heler ikke trene idretten jeg driver med på et havt år.

Var hel tom og deprimert rett og slett.

Etter dag 5 har jeg vært ekstermt hyper men, på en bra måte.Pratsom arbeidssom,i et enormt godt humør og utadgende.Dette av bare 5 mg per dag???.Jeg hadde ingen forventninger til at cipralexs skulle virke

så jeg tviler på at der er psykosmatisk (håper det er rett bruk av ordet.)

Slik jeg hr forstått det så tror legen jeg har kronisk depresjon.

Er det flere som har blitt slik av cipralex?

Legen sa det kunne ta 2-4 uker for effekt men, jeg fikk det etter ca.2-3 dager.Er det normalt?

Kan det være jeg har en type bipolar lidelse i stede?

Lenke til kommentar

Det du opplever der er nok litt placebo og glede over endelig å ha fått behandling, men det trenger da ikke være noe galt med det. Likevel tror jeg du bør nevne det med at du føler deg hyper for legen din, for det er ikke sikkert det er bra. Bivirkningene kommer jo før hovedeffekten.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg har tatt Cipralex 5 mg i en uke og tok første dose på 10 mg i går kveld. Jeg har ikke merket noen hypertendenser, men får vondt i hodet, kvalmen, litt hjertebank og er mer svimmel enn jeg vanligvis er. Har generalisert angst og plages mest med kroppslige symptomer som svimmelhet/ørhet og konstant anspenthet. Holder meg mest hjemme, for plagene forverres i sosiale sammenhenger og på kjøpesenter etc. Håper at denne tabletten skal hjelpe meg over denne kneika, for nå har jeg hatt det sånn i 3 år, og bare blitt verre siste halvåret. Har brukt vival for å komme gjennom dagene, men kan ikke holde på med den medisinen - blir bare brannslukking som til slutt ikke funker :( Hvis noen har erfaring med Cipralex og generalisert angst så er jeg takknemlig for erfaringsutveksling :)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_heidi_*

Jeg har brukt cipralex i 6 år. bra tablett hvis du har angst. det med at sexlivet dabber er helt sant er så dritt lei av at jeg ikke blir opphisset lenger.

prøvd og slutte for og se om det gikk bedre men da kom angsten smygene.

har kontroll på angsten ¨å vet når den kommer og hvordan jeg skal håndtere den men vet ikke hvorfor den kommer. klarer ikke og forklare det.

uff slitsomt

Lenke til kommentar

Hei!

Er inne i min 3 uke på Cipralex nå. Tok 5 mg første uke, deretter økte jeg til 10 mg uka etter nå går jeg videre på 10 mg framover. Noen av birvikningene som hodepine, hjertebank og musklerykninger har gitt seg, men sexlyst er på bånn og jeg oppnår ikke klimaks :( Ellers så har jeg ikke merket noen bedring i svimmelheten som alså plager meg mest (jeg har generalisert angst) Vet at det kanskje er for tidlig å få virkning ennå, så prøver å smøre meg med tålmodighet en stund til. Det er ikke enkelt for jeg sover dårlig om natta, og plages med øresus - muligens også en bivirkning. Er det noen som kan gi meg sine erfaringer hvis de bruker Cipralex for generalisert angst??? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...