fotofutt Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 Har lurt litt på om man legger bort kompakt kameraet (digitalt) når og hvis mobil kameraene blir så gode at det ikke er nødvendig med separat kamera. Om 2 års tid? Innspill mottaes med takk!
JonasHR Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 Har lurt litt på om man legger bort kompakt kameraet (digitalt) når og hvis mobil kameraene blir så gode at det ikke er nødvendig med separat kamera. Om 2 års tid? Innspill mottaes med takk! 8553509[/snapback] Ja, det tror jeg. Mobil kameraene begynner å bli såpass bra, bare se på den nye Sony telefonen det. Er jo like bra som vanlige Cybershot kompakt kameraet, Var jo ikke lenge siden det toppa alt av Digitale kompakt kamera. Tror kanskje ikke om 2 år en gang jeg, tror det kommer til å ta over i løpet av 1 - 1/2 år
fotofutt Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Skrevet 6. mai 2007 Så da er det egentlig tull å ha nye kamera både til meg selv og sønnen min på 11? Heller dele på ett til en av oss får ny mobil etter hvert... Spørs jo hvor lang tid det tar før prisen er kurrant!
JonasHR Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 Så da er det egentlig tull å ha nye kamera både til meg selv og sønnen min på 11? Heller dele på ett til en av oss får ny mobil etter hvert... Spørs jo hvor lang tid det tar før prisen er kurrant! 8553542[/snapback] Du får jo tak i mye bra brukt til en billig penge (da tenker jeg på kompakt kamera). men nordmenn nå tildags orker ikke å bære Lommebok, Mobil og kamera i lommene(i hvertfall ikke jeg). Jeg bruker en liten grei mobil med bra kamera og klarer meg fint med det, men vist du eller sønnen din skal ta "proff" bilder så ville jeg gått over til speilrefleks, men vist du/dere skal ha kamera for å bare ta bilder når dere ser noe fint eller er i en form for selskap etc. så klarer det seg med en mobil med bra kamera. Men som sagt, du finner mye billig som er brukt. så kommer det litt ann på hva du skal bruke det til osv...
fotofutt Skrevet 7. mai 2007 Forfatter Skrevet 7. mai 2007 (endret) Hvor mange magapiksler har kamera på mobilen din da? Foreløpig kjenner jeg til et mobil kamera med 5 megapiksler og en med zoom men dette utvikler seg sikkert i rekordfart nå fremover! *kremt* min mobil er uten kamera altså Sønnen min har mobil med slikt kamera som var av de første som kom (får ikke annen enda siden de kan være litt distre de barna)! Vet for øvrig ikke om jeg tørr å kjøpe brukt... Føles litt utrygt og sånn... Endret 7. mai 2007 av fotofutt
JonasHR Skrevet 7. mai 2007 Skrevet 7. mai 2007 (endret) Hvor mange magapiksler har mobilen din da? Foreløpig kjenner jeg til en mobil med 5 megapiksler og en med zoom men dette utvikler seg sikkert i rekordfart nå fremover! 8553591[/snapback] Jeg Har bare 2mpx på min nå, jeg har en nokia 5500 sport. Jeg syns denne mobilen tar greie nok bilder. Men ville jeg hatt en orntlig kamera telefon ville jeg nok ha satset på Cybershot telefonen til Sony. Vist du skjekker rundt på nettsider som Amobil.no, Hardware.no osv så har de sikkert testet diverse kameratelefoner. Edit: Samsung SCH-V770 har 7mpx og 3x optisk zoom og 5x digtal zoom. Endret 7. mai 2007 av ABeth2k
fotofutt Skrevet 7. mai 2007 Forfatter Skrevet 7. mai 2007 Takk for svar sånn midt på natta! Kanskje blir det flere innspill her i morra! Derfor sier jeg god natt nå
HelloKjersti Skrevet 7. mai 2007 Skrevet 7. mai 2007 Det kommer jo an på hva for krav man har til bildekvaliteten. Jeg har Sony Ericsson w810i og har faktisk bestilt papirkopier av enkelte bilder tatt med denne. Det blir ikke steike bra, men til små utskrifter som skal settes inn i album går det helt greit. Jeg er veldig glad for å ha et såpass "greit" kamera i mobilen, fordi mobilen alltid er med meg og enkelte ganger er det ting man vil fotografere. Men nå vet jeg ikke hvor lang tid det tar før man klarer å utvikle mobilkameraene såpass at bildekvaliteten blir akseptabel da.
Zimon Skrevet 7. mai 2007 Skrevet 7. mai 2007 Det skal godt gjøres om kompaktkameraer klarer å holde stand for mobiltelefoner med gode kameraer. Tror nok at det vil overleve noen få vanlige stand-alone kompaktkameraer, men da til den grenen av menneskeheten som ikke er vant til "ny teknologi". Tenker da først og fremt på den eldre garde som kan pek og klikk, men mobil telefon kan virke for skremmende og vanskelig. Selv om det er lett det også. Så mobiltlf med gode kameraer kommer nok til å ta over store deler av markedet, men om det skjer om 2 år, 5år eller 10år får tiden vise. Digital Speilrefleks er for proffer og mer proffe amatører. Så fremtiden slik jeg ser den per dags dato er at kompakt kameraer blir omsider erstattet med mobiltelefoner. MP3 spillere av flashbasert på 1-8GB minne blir også erstattet av mobil. DSLR består mer eller mindre som de er, men pris vil falle og kvalitet i forhold til pris vil øke. Megapixelracet er mer eller mindre ferdig da 5-8 megapixler gir mer enn gode nok bilder for vanlig størrelse på print. Men de fleste DSLR bir nok å ligge på 8-15 megapixler ca.
faaeri Skrevet 7. mai 2007 Skrevet 7. mai 2007 Hei. Jeg driver akkurat og tester Nokia N95 med fem megapiksler. Uten å foregripe begiventene for mye, kan jeg si at det fortsatt er et stykke igjen å gå, selv om bildekvaliteten absolutt begynner å bli bra. Dersom man klarer å lage det du kaller et fullgodt mobilkamera, kan det nok erstatte kompaktkameraene. Men vi må huske at kompaktkameraene også utvikler seg og vil alltid kunne tilby ting en mobiltelefon ikke kan. Inntil mobilkameraene blir gode nok, er det faktisk slik at mange for interesse for fotografering ved å prøve seg med et mobilkamera, og senere går hen og kjøper kompaktkamera eller noe større, og dermed bidrar mobilkameraene til salget av kompaktkameraer. Jeg regner med at testen av N95 kommer i løpet av uka. Følg med. Erik
k-ryeng Skrevet 7. mai 2007 Skrevet 7. mai 2007 Dersom man klarer å lage det du kaller et fullgodt mobilkamera, kan det nok erstatte kompaktkameraene. Men vi må huske at kompaktkameraene også utvikler seg og vil alltid kunne tilby ting en mobiltelefon ikke kan. Ordet 'dersom' er veldig viktig i denne sammenhengen. Veldig mange vil nok kunne se på mobilkameraet som et svært godt supplement til ordinære digitalkameraer, og jeg kan godt tenke meg at mobil-produsentene klarer å lage gode nok kameraer på litt sikt til at en del DSLR-eiere kan klare seg med kun et mobilkamera i tillegg til DSLR, og selvfølgelig vil en del vanlige folk også være tilfreds med kun et mobilkamera. Men jeg har liten tro på at mobilkameraer vil erstatte det vanlige kompaktkameraet, bl.a. er utfordringene innen optikk så store at de garantert ikke vil kunne erstatte verken de store eller små semikompakt-kameraene, og heller ikke de beste kompaktkameraene som Canon Ixus 850IS/900Ti, Nikon P3/P4/P5000 m.fl. Dersom mobilkameraene blir vesentlig billigere, slik at du får like gode mobilkameraer som de rimeligste digitalkameraene i dag, uten at prisen blir nevneverdig høyere, vil du nok kunne se at denne nisjen blant kameraer etterhvert fases ut. Men det er trolig også den eneste. Skal mobilprodusentene lage kameraer som matcher f.eks. Canon S3 IS, må de lage så mye større telefoner at folk ikke vil gå med dem til vanlig, og innen optikk har det tross alt vært relativt små fremskritt de siste 15 årene. Ja, de har laget sensorer som er mindre, og tilpasset optikken til det, men noen kvantesprang har det ikke vært utover utvikling av bedre bildestabilisatorer etc. Jeg ønsker absolutt gode mobilkameraer velkommen, men noen tro på at de kommer til å fullstendig overta markedet til kompakte digitalkameraer, har jeg ikke...
Sutekh Skrevet 7. mai 2007 Skrevet 7. mai 2007 Jeg tror mobiltelefonen er i ferd med å ta over som "festkamera", men som verktøy for å ta mer avanserte bilder er det fremdeles langt igjen til du når opp på nivå med de mer avanserte kompaktkameraene. I et kamera er tross alt all elektronikken og softwaren fokusert på en oppgave, nemlig å ta bilder, noe som medfører både større utvalg av fotoprogrammer og generelt bedre signalbehandling, pluss raskere bildetakning. Spesialisert hardware for bildebehandling er fremdeles uvanlig i mobiltelefoner, og hvis du skal legge like mye ressurser i bildebehandling i en mobiltelefon som i et moderat kompaktkamera vil prisen på mobiltelefonen bli deretter. Og hvis du så skal matche størrelsen på optikk og sensor for å få tilsvarende televirkning og lysfølsomhet som et moderat bra kompaktkamera så er det grenser for hvor liten du kan få telefonen din. Bildekvaliteten avhenger av hvor mye lys sensoren klarer å plukke opp, og hvor mye lys som treffer sensoren er fremdeles avhengig av størrelse og vekt på optikk og sensor. Spranget i lysfølsomhet fra et mobilkamera til et kompaktkamera er nok minst like merkbart som spranget fra kompaktkamera til dSLR. men noen kvantesprang har det ikke vært utover utvikling av bedre bildestabilisatorer etc."Kvantesprang" er det fullt av, uten dem hadde grunnlaget for fotografering (og elektromagnetisme som vi kjenner den) vært rimelig fraværende
JohnMerrick Skrevet 7. mai 2007 Skrevet 7. mai 2007 Så da er det egentlig tull å ha nye kamera både til meg selv og sønnen min på 11? Heller dele på ett til en av oss får ny mobil etter hvert... Spørs jo hvor lang tid det tar før prisen er kurrant! 8553542[/snapback] Om dere trenger 2 kameraer kommer jo litt an på hvor mye dere fotograferer. Om det kun er en gang i blant, og det sjelden overlapper når dere trenger kameraet, kan dere jo gjerne dele et kamera... Jeg tror nok ikke at mobilkamerane kommer til å skvise ut kompaktkameraene, ihvertfall ikke de litt bedre modellene, de billigste og enkleste kan vel muligens bli overflødige. Men som påpekt tidligere, et godt kamera må ha god optikk, og jeg tror mobilprodusentene må gjøre for mange kompromisser på mange av de andre egenskapene ved telefonen om de ønsker å sette kvalitetsoptikk på den. Dessuten, god optikk må behandles med respekt, og det er ikke helt forenlig med hvordan mange behandler mobiltelefonen sin i dag.
k-ryeng Skrevet 7. mai 2007 Skrevet 7. mai 2007 "Kvantesprang" er det fullt av, uten dem hadde grunnlaget for fotografering (og elektromagnetisme som vi kjenner den) vært rimelig fraværende Hehe, det kan du godt si, men det har ikke vært store utviklingen innen optikk de siste årene. Det har i all hovedsak vært tilpasning til nye systemer, de optiske kvalitetene har ikke blitt nevneverdig forbedret. Lovgivning har innført krav om at enkelte stoffer ikke er tillatt i optikk, noe som har påtvunget nye materialer, og jeg skal ikke si at de nye objektivene har blitt dårligere. Men et 20-30 år gammelt proffobjektiv har ikke vesentlig dårligere optiske kvaliteter enn et nytt. AF-systemer, noe motor-teknologier, bedre styring rundt har blitt kraftig forbedret, men selve optikken (og glasset) har det skjedd veldig lite med...
Sutekh Skrevet 7. mai 2007 Skrevet 7. mai 2007 Ja, jeg skjønner hva du mente. Jeg bare rir en av mine kjepphester
Black Star Skrevet 8. mai 2007 Skrevet 8. mai 2007 Hvor mange magapiksler har kamera på mobilen din da? Foreløpig kjenner jeg til et mobil kamera med 5 megapiksler og en med zoom men dette utvikler seg sikkert i rekordfart nå fremover!Om du tror megapiksler og zoom er likelydende med kvalitet, har du en god del å lære. På grunn av størrelsen, og dermed størrelsen på optikken, vil et mobilkamera aldri klare å overta helt for kompaktkameraene. For selv om sensorer blir mindre uten å bli nevneverdig dårligere, er det verre med optikken. Så fort man gjør optikken mindre, blir bildene mindre skarpe. Skal man ha en mobil med fullgodt kamera, blir de ganske store etterhvert... og hvem vil gå med en mobil som ser ut som den kommer rett fra begynnelsen av 90-tallet? Samsung SCH-V770 har 7mpx og 3x optisk zoom og 5x digtal zoom.Digital zoom er vel heller det motsatte av et uttrykk for kvalitet. Og som sagt før... megapiksler er ikke viktig. Det er kanskje det minst viktige for et kamera nå for tiden. Faktisk kan flere megapiksler føre til dårligere kvalitet, og da spesielt på mobilkamera som har såpass små sensorer. Det er bare for å få godtroende kunder til å gå mann av huse fordi spesifikasjonene er så bra.
JonasHR Skrevet 8. mai 2007 Skrevet 8. mai 2007 (endret) Samsung SCH-V770 har 7mpx og 3x optisk zoom og 5x digtal zoom.Digital zoom er vel heller det motsatte av et uttrykk for kvalitet. Og som sagt før... megapiksler er ikke viktig. Det er kanskje det minst viktige for et kamera nå for tiden. Faktisk kan flere megapiksler føre til dårligere kvalitet, og da spesielt på mobilkamera som har såpass små sensorer. Det er bare for å få godtroende kunder til å gå mann av huse fordi spesifikasjonene er så bra. 8567605[/snapback] Joda, Men vist du ser over så er dette en tilleggsopplysning til det Trådstarter sa.. Jeg veit jo at Megapixlene har lite å si i denne generasjonen vi er i nå.. Endret 8. mai 2007 av ABeth2k
jvc1986 Skrevet 8. mai 2007 Skrevet 8. mai 2007 (endret) kan hende mobilen kan ta over for kompaktkameraer på sikt, for endel personer, men de vil nok aldri kunne erstatte et rent kamera. Mobiltelefoner har jo også ganske begrenset batteritid med tanke på at de nå har både videokamera, kamera, gps, +++ innebgygget som alt suger strøm, dessuten er det som Afseth sier ikke plass til god optikk i en telefon (iallefall ikke som er kompakt nok til å bli akseptert som mobil) Og til de som idag er fornøyd med mobilkamera, og som bruker det i bryllup, konfirmasjon, dåp, skoletilstellninger etc. så syntes jeg synd på ungene deres - når de blir vokse har de kun dårlige kopier og et dårlig digitalt utgangspunkt for evt. forstørrelser og kopier. Bruk mobilen i uventede situasjoner, men når man VET at det er fotosituasjoner så ta med kameraet istedetfor. Dessuten er det altfor mange som ser seg blind på megapiksler, har opplevd en god del ganger kunder som leverer bilder fra mobilen og blir ekstremt skuffet over kvaliteten, og som ikke kan skjønne det, det er jo 3,4,5 MP på telefonen.... I beste tilfelle gir mobilen greie bilder i 10x15 maks 13x18 cm, har sett noen som har bestillt 30x45cm fra telefon - hehehe for noe dritt! Men men, for noen duger det visst^^ Endret 8. mai 2007 av jvc1986
jammi Skrevet 12. mai 2007 Skrevet 12. mai 2007 Megapikslene kommer for fullt på mobil, men jeg tror det tar tid før optikken forbedrer seg nevneverdig. Og ikke minst vil det ta tid før hvermannsen skjønner at et godt kamera ikke er det kameraet med flest mulig mpix, nødvendigvis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå