Gå til innhold

Logitech Mx500 i ubuntu


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bruker ubuntu feisty og har en mx500 mus. Jeg vil få sidetastene til å funke. Har prøvd noen guider på nettet uten hell.

 

Noen som har en bra guide eller vet hva jeg skal gjøre?

 

Har puttet inn dette i xorg.conf, men da får jeg bare feilmelding om at jeg ikke har evdev. Har skjekket det også, å det har jeg installert.

 

Section "InputDevice"

Identifier "Configured Mouse"

Driver "mouse"

Option "Protocol" "evdev"

Option "Dev Name" "Logitech USB-PS/2 Optical Mouse"

Option "Dev Phys" "usb-0000:00:1d.2-1/input0"

Option "Device" "/dev/input/event4"

Option "Buttons" "10"

Option "ZAxisMapping" "4 5"

EndSection

 

På forhånd takk

Endret av DanThaMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker MX500 og har følgende i xorg.conf:

Section "InputDevice"
       Identifier  "Configured Mouse"
       Driver      "mouse"
       Option      "CorePointer"
       Option      "Device" "/dev/input/mice"
       Option      "Protocol" "ExplorerPS/2"
       Option      "ZAxisMapping" "4 5"
       Option      "Emulate3Buttons" "true"
       Option      "Buttons" "7"
       Option      "ButtonMapping" "1 2 3 6 7"
EndSection

Nøkkelordene er her "protocol", "ZAxisMapping", "Buttons" og "ButtonMapping". Jeg bruker altså ikke evdev-driveren.

 

Du finner en guide her

 

Såvidt jeg kan se, så er den eneste forskjellen at fyren lager en egen udev-regel for musen (noe som er nokså irrelevant i forhold til evdev) og bruker xbindkeys til å gjøre samme jobben.

 

Begge løsninger er likeverdige så det hele er et spørsmål om hva du selv foretrekker..

Lenke til kommentar
Jeg bruker MX500 og har følgende i xorg.conf:

Section "InputDevice"
       Identifier  "Configured Mouse"
       Driver      "mouse"
       Option      "CorePointer"
       Option      "Device" "/dev/input/mice"
       Option      "Protocol" "ExplorerPS/2"
       Option      "ZAxisMapping" "4 5"
       Option      "Emulate3Buttons" "true"
       Option      "Buttons" "7"
       Option      "ButtonMapping" "1 2 3 6 7"
EndSection

Nøkkelordene er her "protocol", "ZAxisMapping", "Buttons" og "ButtonMapping". Jeg bruker altså ikke evdev-driveren.

 

Du finner en guide her

 

Såvidt jeg kan se, så er den eneste forskjellen at fyren lager en egen udev-regel for musen (noe som er nokså irrelevant i forhold til evdev) og bruker xbindkeys til å gjøre samme jobben.

 

Begge løsninger er likeverdige så det hele er et spørsmål om hva du selv foretrekker..

8534060[/snapback]

 

ojE! Takk, det funket perfekt. :thumbup:

Lenke til kommentar
Vil dette fungere med G5 også? Driver å samler litt informasjon før jeg installerer Arch her :p

8534637[/snapback]

Ja, men det er kanskje best å bruke evdev. Jeg er litt usikker, men tror PS/2-driveren kun støtter 5-6 knapper, så hvis vi skriver det om til å bruke evdev så burde det bli noe sånt:

 

Section "InputDevice"
       Identifier "Logitech G5"
       Driver "evdev"
       Option "CorePointer"
       Option "ZAxisMapping" "4 5 6 7"
       Option "Emulate3Buttons" "false"
       Option "ButtonMapping" "1 2 3 6 7"
EndSection

Emulate3Buttons trenger du uansett ikke. Dessuten så kan det visstnok by på problemer med evdev. ZAxisMapping burde fikse scrollingen mens ButtonMapping kanskje er nødvendig hvis f.eks scrolleaksene er invertert.

 

I ButtonMapping-eksempelet ovenfor lar vi de fysiske knappene 1,2 og 3 være, mens de fysiske knappene 6 og 7 mappes til de logiske knappene 4 og 5. Det er mulig du er nødt til å bruke /.Xmodmap eller programmet xinput istedenfor, men det er uvisst fra min side.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Vil dette fungere med G5 også? Driver å samler litt informasjon før jeg installerer Arch her :p

8534637[/snapback]

Ja, men det er kanskje best å bruke evdev. Jeg er litt usikker, men tror PS/2-driveren kun støtter 5-6 knapper, så hvis vi skriver det om til å bruke evdev så burde det bli noe sånt:

 

Section "InputDevice"
       Identifier "Logitech G5"
       Driver "evdev"
       Option "CorePointer"
       Option "ZAxisMapping" "4 5 6 7"
       Option "Emulate3Buttons" "false"
       Option "ButtonMapping" "1 2 3 6 7"
EndSection

Emulate3Buttons trenger du uansett ikke. Dessuten så kan det visstnok by på problemer med evdev. ZAxisMapping burde fikse scrollingen mens ButtonMapping kanskje er nødvendig hvis f.eks scrolleaksene er invertert.

 

I ButtonMapping-eksempelet ovenfor lar vi de fysiske knappene 1,2 og 3 være, mens de fysiske knappene 6 og 7 mappes til de logiske knappene 4 og 5. Det er mulig du er nødt til å bruke /.Xmodmap eller programmet xinput istedenfor, men det er uvisst fra min side.

8535083[/snapback]

Ok. Tusen takk.

Lenke til kommentar

Jeg får det f**n ikke til :mad::(

Er det noe system på hvor tallene skal stå i xmodmap? jeg vet side knappene på min MX500 er 6 og 7, men hvor i tall rekka skal dem stå?!

urk, blir så fustrert, har prøvd meg frem i snart et par timer, jeg la inn samme tallrekke som på laptopen, men det funka ikke på stasjonæren, på laptopen funker det bra.

 

Jeg bruker Denne guiden, det står under punkt 4.

Jeg har fått det til før med bare å skrive inn en slik tallrekke å loade den.

 

Håper noen kan hjelpe, savner virkelig side knappene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...