Gå til innhold

Bokstaver og tall - har de farger?


Anbefalte innlegg

Noen mennesker har en genetisk kombinasjon som gjør at de forbinder bestemte farger med bokstaver og/eller tall. Er DU en av disse? I så fall; hvilke farger?

 

Noen tar det litt lenger, og forbinder sågar former med tallene våre. Altså, ikke den typogratiske formen, men helt andre, 3-dimensjonale former. Visse syke personer ser for seg at hvert bestemt tall opp til flere tusen har sin egen 3D-form, og vedkommende kan regne matte ved å se for seg disse formene. En kar jeg så på en dokumentar klarte regnestykker som 36^7 og 47^9 lett.

 

Betyr dette at tallene faktisk HAR en form?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg blir slått kraftig i bakhodet med et våpen så er fargen jeg ser mørk grønn -- og når jeg *tenker* hardt på rabarbra smaker jeg en skikkelig sur fantom-smak.

 

Grønnfargen var litt uventet.

Gran eller mosegrønn.

 

Og nei; jeg har ikke replikert slag mot bakhodet med en automatrifle noengang -- og jeg håper jeg aldri opplever det igjen.

Lenke til kommentar
Noen mennesker har en genetisk kombinasjon som gjør at de forbinder bestemte farger med bokstaver og/eller tall. Er DU en av disse? I så fall; hvilke farger?

 

Noen tar det litt lenger, og forbinder sågar former med tallene våre. Altså, ikke den typogratiske formen, men helt andre, 3-dimensjonale former. Visse syke personer ser for seg at hvert bestemt tall opp til flere tusen har sin egen 3D-form, og vedkommende kan regne matte ved å se for seg disse formene. En kar jeg så på en dokumentar klarte regnestykker som 36^7 og 47^9 lett.

 

Betyr dette at tallene faktisk HAR en form?

8526027[/snapback]

 

Tall har vel ikkje noko form med mindre du sjølv finn ei form å forbinde talet med.

 

Uansett, folk som lagar seg eigne, vanvittige system for å hugse ting og rekne kompliserte reknestykke i hovudet har ofte snev av autisme. Ein anna variant av det heile er dei som klarar å pugge tall med fleire hundre desimalar ut i frå system dei lagar til seg sjølve - og som truleg kun dei vil forstå.

Lenke til kommentar
Noen mennesker har en genetisk kombinasjon som gjør at de forbinder bestemte farger med bokstaver og/eller tall. Er DU en av disse? I så fall; hvilke farger?

 

Betyr dette at tallene faktisk HAR en form?

8526027[/snapback]

Dette fenomenet heter synestesi - sanseblanding. En annen årsak kan være noe som oppstår i hjernen der f.eks sentret for hørsel og sentret for syn ligger veldig tett på hverandre.

Sanseblanding kan også skje på andre måter, f.eks at man smaker farger, lukter lyd, føler (fysisk/kroppslig) tall, osv. Det er utrolig mange kombinasjoner.

 

Tallene har ikke form, selv om noen kanskje opplever at de har form. Eller at de har farger, eller at f.eks tallet 4 kiler eller lukter som banan, eller hva det måtte være.

Dette er bare noe hjernen din "feilaktig" gir deg inntrykk av :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Det er vel heller litt forskjellig for hver person, hva slags assosiasjoner man har med forskjellige tall :)

 

 

-Lund-

8526833[/snapback]

Jeg har faktisk hørt at undersøkelser for å finne ut hvilke farger synestesiere forbandt med bestemte tall fant ut at de samme fargene gikk mye igjen for de samme tallene. Interessant. Men det er dog lenge siden jeg leste om dette, så det vil nok bli litt vanskelig å finne noen referanse til dette.

Lenke til kommentar
Noen mennesker har en genetisk kombinasjon som gjør at de forbinder bestemte farger med bokstaver og/eller tall. Er DU en av disse? I så fall; hvilke farger?

 

Noen tar det litt lenger, og forbinder sågar former med tallene våre. Altså, ikke den typogratiske formen, men helt andre, 3-dimensjonale former. Visse syke personer ser for seg at hvert bestemt tall opp til flere tusen har sin egen 3D-form, og vedkommende kan regne matte ved å se for seg disse formene. En kar jeg så på en dokumentar klarte regnestykker som 36^7 og 47^9 lett.

 

Betyr dette at tallene faktisk HAR en form?

8526027[/snapback]

 

Tall har vel ikkje noko form med mindre du sjølv finn ei form å forbinde talet med.

 

Uansett, folk som lagar seg eigne, vanvittige system for å hugse ting og rekne kompliserte reknestykke i hovudet har ofte snev av autisme. Ein anna variant av det heile er dei som klarar å pugge tall med fleire hundre desimalar ut i frå system dei lagar til seg sjølve - og som truleg kun dei vil forstå.

8535906[/snapback]

 

Det klarer jeg, sånn delvis. Husker i hvert fall en kortstokk hvis jeg får bla gjennom den i fem min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...