Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

gressklipper trimming/ tuning


Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

 

jeg vil gjerne ha litt mer ut av greeklippern min...tips? det er en briggs & stratton motor, 148cc og 3,5 hestekrefter... vil gjerne få hjula til å gå fortere rundt og ikke saksa...er det også noen som vet om det går ann å få kraft fra saksa over til hjula?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det var en briggs & stratton motor på den gamle gressklipperen. Hvis du skrur opp plastikkdekselet på toppen så ser du at det er et "seil" som beveger seg etter hvor mye luft som blir blåst ut av "vifta". Dette gjør at gressklipperen kan holde konstant turtall selv om underlaget er forskjellig. Trikset er enten å gjøre dette seilet mindre eller å endre/bytte fjærene. Dette gjør at du kan få gressklipperen til å gå på høyere turtall. Men pass opp, for høyt turtall kan få motoren til å gå varm eller i verstefall skjere seg. Motoren kan for de som lurer kjøre på MYE høyere turtall enn "normalt".

Skrevet

Gikk fint å slå et halvt mål plen med en 4hk med fjæra låst. Den hørtes ut som den hadde tenkt å gå i lufta, men den går visst den dag i dag.

Skrevet

Dette er ikke sundt for en gressklippermotor.

Den mister kompresjonen relativt fort etter elik behandling.

Ville heller ha leita etter kraftoverføringa mellom motor og hjul for å se om det var mulig å gire om klipperen.

Har giret om et par snøfreser vha. å skifte reimskive på fresakslingen.

Skrevet

Nå har jeg et par briggs & stratten motorer på samvitigheten og mener ganske så bastant at dette er motorer som ikke tåler så mye juling.

At folk monterer turbo på motoren betyr slettes ikke at den overlever dette særlig lenge.

To motorer døde sakte av seg selv hvor årsaken var riper i sylinderveggene.

Den siste døde med en smell og råden ut av siden på blokka, da var det rådelageret som ikke tålte belastningen.

Råden på denne motoren var laget av aluminimum.

Så er dette en gressklipper du vil skal holde noen år så er ikke turtalsøkning på motoren veien og gå.

Skrevet

Legg merke til at filmen bare varer litt over 5 minutter.

Er i grunnen ingen god dokumentasjon for hvor lenge en slik motor tåler dette.

Har også stilt opp turtallet på en grassklipper med det resultatet at kompresjonen forsvant sakte men sikkert og motoren rett og slett blei veldig lat samt at den brukte olje.

  • 2 uker senere...
Skrevet

haha ja det der var jo skikkelig vellykka! skjønner ikke hvorfor ikka alle gjør sånn der, gikk jo som ei klokke.

 

men trådstarter, du sier jo at du vil ha hjula til å gå raskere, og ikke kniven. det vil si(som også nevnt) bytte et drev i overføringa mellom utgående aksling åp motoren, og akslingen på drivhjula. bare til å begynne å plukke, så ser du fort hvor du kan bytte. da skal du selvfølgelig ha større på motor siden, og mindre på hjul siden

Skrevet

takker for svar...har skrudd litt nå og kommet et stykke....har ikke fått hjula til å gå noe fortere me skal hive meg ut i det prosjektet nå snart, jeg har bare et problem med en rund skrue

Skrevet

Jeg kjørte en runde på plenen med sån fly bensin (35% nitro tror jeg?), det ga skikkelig effekt det, men har bare testet det en gang så veit ikke om det hadde holdt så veldig lenge.. :p

Skrevet
jeg har bare et problem med en rund skrue

8648286[/snapback]

 

 

slå på ei pipe med inv 12kant, evt ta den med grisepikk eller sånnt lignende

Skrevet
slå på  ei pipe med inv 12kant, evt ta den med grisepikk eller sånnt lignende

8659877[/snapback]

:eek:

Eller er det et verktøy jeg aldri har hørt om før?

En evt. annen løsning er å bruke f. esk. dremel til å lage et hakk på skruen, slik at du få feste med en skrutrekker.

Skrevet

tror grisepikk er noe greier ala gris(fett).

 

 

Men hva med å fylle 98 oktan på den?

 

Eller svensk 101 oktan?

 

 

Går det forresten an justere tenningen på en plenklipper?

Skrevet
tror grisepikk er noe greier ala gris(fett).

8671240[/snapback]

 

Grisepikk er ett spesielt verktøy som man bruker for og få ut skruer som er brukket.

En konisk sak med venstregjenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...