Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

gressklipper trimming/ tuning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror det var en briggs & stratton motor på den gamle gressklipperen. Hvis du skrur opp plastikkdekselet på toppen så ser du at det er et "seil" som beveger seg etter hvor mye luft som blir blåst ut av "vifta". Dette gjør at gressklipperen kan holde konstant turtall selv om underlaget er forskjellig. Trikset er enten å gjøre dette seilet mindre eller å endre/bytte fjærene. Dette gjør at du kan få gressklipperen til å gå på høyere turtall. Men pass opp, for høyt turtall kan få motoren til å gå varm eller i verstefall skjere seg. Motoren kan for de som lurer kjøre på MYE høyere turtall enn "normalt".

Nå har jeg et par briggs & stratten motorer på samvitigheten og mener ganske så bastant at dette er motorer som ikke tåler så mye juling.

At folk monterer turbo på motoren betyr slettes ikke at den overlever dette særlig lenge.

To motorer døde sakte av seg selv hvor årsaken var riper i sylinderveggene.

Den siste døde med en smell og råden ut av siden på blokka, da var det rådelageret som ikke tålte belastningen.

Råden på denne motoren var laget av aluminimum.

Så er dette en gressklipper du vil skal holde noen år så er ikke turtalsøkning på motoren veien og gå.

Legg merke til at filmen bare varer litt over 5 minutter.

Er i grunnen ingen god dokumentasjon for hvor lenge en slik motor tåler dette.

Har også stilt opp turtallet på en grassklipper med det resultatet at kompresjonen forsvant sakte men sikkert og motoren rett og slett blei veldig lat samt at den brukte olje.

  • 2 uker senere...

haha ja det der var jo skikkelig vellykka! skjønner ikke hvorfor ikka alle gjør sånn der, gikk jo som ei klokke.

 

men trådstarter, du sier jo at du vil ha hjula til å gå raskere, og ikke kniven. det vil si(som også nevnt) bytte et drev i overføringa mellom utgående aksling åp motoren, og akslingen på drivhjula. bare til å begynne å plukke, så ser du fort hvor du kan bytte. da skal du selvfølgelig ha større på motor siden, og mindre på hjul siden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...