Gå til innhold

Videreutvikling av vekkerklokke - lite problem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

eg har en itx maskin på soverommet som besørger for vekking i tide og utide. tidligere hadde eg ei normal vekkerklokke men det ringte stort sett bare i utide(var ofte sent ute).

det som er unikt med denne(mener eg), er at eg forteller programmet når eg skal være på jobb. deretter beregner den ut vanlig kjøretid(+ forsinkelser i forhold til været) samt tid brukt på påkledning og beregner ut når eg bør stå opp. og deretter vekker den meg. den sjekker også om det er lørdag eller søndag, eller en offentlig helligdag. dersom det er en av de, vekker den meg ikke før en del senere.

problemet er min situasjon for tiden. for noen måneder siden bestemte kona og eg for å separere oss og etter den tid har eg fått ulike uker basert på om eg har dattera vår eller ikke. den uka eg har dattera vår må eg stå opp tidligere, og begynner ikke på jobb før en time senere en den andre uka.

problemet nå er få legge dette inn i programmet på en størst mulig fleksibel måte. eg ønsker å bruke en database til å lage regler for hvilke dager eg skal ha hvilke arbeidstider. og i tillegg vil eg fortløpende kunne legge til regler i denne tabellen for fridager og ferie.

noen innspill? *kryssefingrene*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg ville prøvd å benytte meg av et scriptspråk til å lage et slags modulsystem. F.eks. en mappe hvor hver fil plusset eller trakk fra en variabel og dannet et tidspunkt.

Skrevet

En god ide til videreutvikling av en fleksibel løsning.

Men eg er litt redd for at det enten vil bli mye kode som går igjen(ueffektivt) eller at det blir dobbeltkalkulert ekstratid. Plutselig må man stå opp kl 3 fordi det er glatte veier og dette ble medregnet 3 ganger for eks.

Men absolutt verdt en tanke sånn i forhold til å kunne bygge ut/endre uten inngrep i hele systemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...