Gå til innhold

Wattage: Overdrevet krav eller sant?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger en ny PSU. Min chieftec 340W begynner å ta kvelden føler jeg. Ustabile spenninger, pluss hang-ups og halvveis døende vifte begynner å si sitt.

 

Jeg har tenkt å kjøpe meg ny PC til høsten fant jeg ut. Sånn ca denne:

Handlevogn.

 

Så kom jeg på en ting. Greit nok den PSUen er kanskje grei for det oppsettet der. Men hva vil skje om 8800GTX blir å få kjøpt til samme pris til høsten som 8800GTS koster i dag? Da kjøper jeg jo GTX, MEN! La oss si jeg har kjøpt meg 550Watter i dag. Kommer den da til å holde for mitt fremtidig system?

 

Jeg har lest en sjokkerende/overaskende artikkel fra The Inquirer:

 

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=36066

 

Karen kjører stort sett alt mulig med 8800GTX i SLI og masse annet stash, og hans 500Watter holdt helt fint. Spørsmålet er da følgende:

 

Kommer en Enermax Liberty 500W til å holde godt følge med mitt fremtidige system? Den har 22A på hver 12v rail.

 

Det er kanskje snakk om E6850, 8800GTX, og 3-4 disker + 1stk DVD-RW. Systemet skal kanskje klokkes også (jeg er litt av den typen).

 

edit:

Another surprise with this card is the power usage - NVIDIA is recommending a 450W power supply (30A on the 12V rail). The card also requires two 6-pin molex adapters to ensure stability. This would mean that in order to use the GeForce 8800GTX in an SLI setup you would need four 6-pin molex adapters - yes, you read correctly 4 power adapters - quite insane. In many systems this would require a new power supply as molex adapters are used for hard drives and CD-ROM drives.

 

kilde: http://www.hardinfo.com/show.asp?page=7061

Endret av MrLeftfield
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig ikke så viktig, men handlekurven er i spoilern her:

 

 

CPU: Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz, 1066FSB 2x2MB cache, 1066MHz FSB, 65nm, S775 1784

GigaShops (er i Ski) FRAKT: 0

 

RAM: OCZ PC2-6400 Titanium EPP 2 GB (2 x 1024 MB) 785

PSDATA FRAKT: 100

 

HK: Asus P5N-E SLI 975

PSDATA

 

GFX: Gainward GeForce 8800GTS 640MB GDDR3, PCI-Express, "BP8800GTS-640M-TV-DD" 3194

MPX FRAKT: 70

 

PSU: Enermax Liberty 500W 995

NETSHOP FRAKT: 70

 

Frakt total: 240

Pris total: 7973 (inkl frakt)

 

 

 

Poenget er om PSUen holder bra til overklokking og drift av en PC som blir kjøpt til høsten ( ca november), men med tanke på oppsett nevnt i spoilern.

Lenke til kommentar
PS: Feil link til handlevognen, den er midt på sida.

8507230[/snapback]

 

takker. Denne er nå fikset.

 

edit: Jeg bare tenker mest på om den blir like bra til å kjøre en kraftigere CPU med litt OC, og en eventuell 8800GTX med litt OC like stabilt som om den skulle kjøre den som er vist i handlevogna.

 

Den PSUen skal foreløpig inn i nåværende maskin (sjekk profil).

Endret av MrLeftfield
Lenke til kommentar
Om du sjekker maks strømtrekk fra samtlige komponenter og legger sammen dette, så har du ihvertfall en vist tall du kan gå etter. Jeg tror 500W holder i lange baner.

8507470[/snapback]

 

243W med alt bortsett fra en eventuell 8800GTX. I følge en annen link (les førstepost), så anbefaller nVidia 30A på en 12v rail. 30x12=360W 360W+243W = 603W. Tar jeg helt feil nå? Kommer jeg da til å trenge en 600watter ? :/

Lenke til kommentar

500W holder plenty. Det vil uansett aldri skje at all komponenter trekker max strøm samtidig. Jeg har hatt en 530W Enermax i 3 år nå og den driver 10 x HD, ørten vifter og alt annet uten det minste antydning til pusteproblemer. Imidlertid ville jeg definitivt gå for den med 22A på 12V linja. 15A er litt spinkelt i dag, spesielt om du ender opp med en 8800GTX.

Lenke til kommentar

Om det systemet bruker 600W+ kan du få venstre hånda mi :)

 

TDPen på prosessoren er på 65W. Tror du røft kan regne 30W på hovedkort og 20W på minne. Si 15W per disk (*4) og 30W for DVD-RW under brenning. Da er vi oppe i 205W. Og dette er under full load. Om GPUen skulle brukt 400W alene ville antagelig den pcen smeltet på noen sekunder..

 

PS: Strømforbruk på komponentene er ganske røft beregnet.

Endret av clvn
Lenke til kommentar
Om det systemet bruker 600W+ kan du få venstre hånda mi :)

 

TDPen på prosessoren er på 65W. Tror du røft kan regne 30W på hovedkort og 20W på minne. Si 15W per disk (*4) og 30W for DVD-RW under brenning. Da er vi oppe i 205W. Og dette er under full load. Om GPUen skulle brukt 400W alene ville antagelig den pcen smeltet på noen sekunder..

 

PS: Strømforbruk på komponentene er ganske føft beregnet.

8507578[/snapback]

 

noe sier meg at du bruker høyrehånda :hmm:

Lenke til kommentar
500W holder plenty.  Det vil uansett aldri skje at all komponenter trekker max strøm samtidig.  Jeg har hatt en 530W Enermax i 3 år nå og den driver 10 x HD, ørten vifter og alt annet uten det minste antydning til pusteproblemer.  Imidlertid ville jeg definitivt gå for den med 22A på 12V linja.  15A er litt spinkelt i dag, spesielt om du ender opp med en 8800GTX.

8507569[/snapback]

 

Enermax Liberty 500W it is then. Tusen hjertelig takk for alle svar! Jeg vil tippe mitt nåværende system blir litt mer glad også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...