Gå til innhold

Wattage: Overdrevet krav eller sant?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er så trasig å se at folk brenner tusenvis av kroner på strømforsyninger som de ikke trenger. det reelle effektforbruket er langt under det folk flest tror det ligger på.

 

regn ut systemene deres med en kalkulator og se..selv de mest voldsomme systemer med dobleskjermkort,en haug minne og en rå cpu kommer seg bare på noen ytterst få hundre watt.. selv har jeg et overklokket 939-system og et 7800 GT. ørig utstyr er veldig standard det også. Man har anbefalt "minst 450watt" og slikt tull for dette skjermkortet..men jeg har en psu på 300 watt, og ALLE spenninger er steike stabile..selv under max load (f.eks prime + aquamark samtidig)

Lenke til kommentar
det er så trasig å se at folk brenner tusenvis av kroner på strømforsyninger som de ikke trenger. det reelle effektforbruket er langt under det folk flest tror det ligger på.

 

regn ut systemene deres med en kalkulator og se..selv de mest voldsomme systemer med dobleskjermkort,en haug minne og en rå cpu kommer seg bare på noen ytterst få hundre watt.. selv har jeg et overklokket 939-system og et 7800 GT. ørig utstyr er veldig standard det også. Man har anbefalt "minst 450watt" og slikt tull for dette skjermkortet..men jeg har en psu på 300 watt, og ALLE spenninger er steike stabile..selv under max load (f.eks prime + aquamark samtidig)

8507839[/snapback]

 

ooooog så kunne jeg ikke kjøpe PSUen, fordi jeg har ikke fått de "nye" kodene som VISA trenger i dag. Faen heller. Men det ordner jeg.

 

Men det ser ut som vi er ganske enige i at den Enermaxen på 500w kommer til å holde lenge for meg ;)

Lenke til kommentar

Enermaxen gjør helt sikkert jobben. De er ikke av de billigste dessverre, men de er utvilsomt de langt beste PSUene jeg har brukt så langt.

 

det er så trasig å se at folk brenner tusenvis av kroner på strømforsyninger som de ikke trenger. det reelle effektforbruket er langt under det folk flest tror det ligger på.

8507839[/snapback]

Marketing styrer hva folk gjør, kjøper, spiser og whatnot vet du..... Nå lages det jo 1.2Kw PSUer til husbruk og da man jo ha minst 8-900W for å være trygg, eller hva?

 

:roll:

Lenke til kommentar

<<<Marketing styrer hva folk gjør, kjøper, spiser og whatnot vet du..... Nå lages det jo 1.2Kw PSUer til husbruk og da må man jo ha minst 8-900W for å være trygg, eller hva?<<<

 

:)

 

for å si det slik at folk kan få sette ting litt i perspektiv og begynne å tenke selv;

 

jeg bor i en leilighet på 80 kvm. EN panelovn på 1000 watt holder en fin temperatur hele året rundt.........prikk prikk...prikk...prikk...

 

og du får kjøpt 1000-1200-watts psu'er.... eh..hallooo....!

Lenke til kommentar
243W med alt bortsett fra en eventuell 8800GTX. I følge en annen link (les førstepost), så anbefaller nVidia 30A på en 12v rail. 30x12=360W 360W+243W = 603W. Tar jeg helt feil nå? Kommer jeg da til å trenge en 600watter ? :/

8507507[/snapback]

Ja, du tok helt feil. ;)

 

30A er for et komplett system, og da er det tatt hardt i. Kortet alene har blitt målt til ca. 12A under tung last. NVidia oppgir 177W som teoretisk maks.

 

Tenk også på at det er omtrent umulig å trekke 100% fra alle komponenter samtidig. Typisk vil du ligge på 60-70% med et tungt spill. Og det er kontinuerlig effekt som er oppgitt for PSUer, de klarer høyere et øyeblikk (peak) hvis det skulle være nødvendig. Altså, hvis du beregner etter teoretisk strømbruk for alle komponenter (inkl. overklokking), er det ikke nødvendig å legge til ekstra sikkerhetsmargin.

 

Men det viktigste er å vurdere 12V-linjene. Samlet effekt kan en oftest overse. Eks: Corsair 520W gir hele 480W på 12V. Denne er i de fleste tilfeller langt bedre enn en 580W PSU med 360W på 12V.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
Men det viktigste er å vurdere 12V-linjene. Samlet effekt kan en oftest overse. Eks: Corsair 520W gir hele 480W på 12V. Denne er i de fleste tilfeller langt bedre enn en 580W PSU med 360W på 12V.

8524910[/snapback]

 

så du mener en Corsair 520W er bedre enn Enermax 500W?

 

Corsair: http://www.corsairmemory.com/corsair/image..._PS_3-TABLE.gif

 

12v1: 18A

12v2: 18A

12v3: 18A

------------480W

 

 

Enermax: http://www.enermax.com.tw/english/product_...lay1.asp?PrID=4

 

12v1: 22A

12v2: 22A

------------384W

Lenke til kommentar
Ja, helt klart, Corsair er både kraftigere og stillere.

 

Tja, jeg er slett ikke nødvendigvis enig i det. For min egen del (i den neste maskinen jeg bygger) vil strømtrekket på 12V1 bli litt over 17A og i et slikt tilfelle vil jeg langt heller ha 22A på 12V1, enn tre linjer à 18A. Å si at Corsairen generelt er kraftigere blir dermed helt feil.

 

I forhold til MrLeftfields bruk vil begge PSUene fungere mer enn godt nok og jeg for min del ville helt enkelt valgt den billigste, siden begge er svært gode produkter.

Lenke til kommentar
Advanced circuitry design that automatically enables power sharing between the triple +12V rails in an event of overload on any single +12V rail.
[...] suggests that it's really only one line with a single OCP circuit. Perfectly safe, imo.

Den er altså ikke begrenset til 18A på en enkelt "linje".

 

Personlig ville jeg ikke valgt noen av dem, men satset på en billigere.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...