Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Treg reaksjon på bredbåndslinje, hvorfor ?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Når jeg tester linjen med surfometeret så viser det at jeg har 4 Mbit ned og 3 Mbit opp, og når jeg fildeler så får jeg den farten jeg skal ha.

 

Det som er problemet er når jeg surfer, det virker som at reaksjonen på nettet rett og slett er treg, akkurat som det "henger" litt når jeg bytter side, og jeg får ofte opp "siden kan ikke vises" og må trykke på oppdater før den kommer....

 

Det virker ikke som problemet ligger i datamaskinen siden jeg har to stykker som oppfører seg likt, hvorav den ene nettopp er formatert og helt "clean". :)

Og det er kun i mitt eget nett ting føles tregt, når jeg bruker maskinen i andre nett som har lavere Mbit så kommer sidene raskere..........

 

Hvordan går jeg frem for å teste dette for å ha litt mer håndfaste "bevis" før jeg kontakter nettleverandøren på nytt ? :hmm:

Endret av Shittu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å pinge noen norske adresser. (start - kjør - "cmd" - "ping hw.no") og se hva slags svartider du får.

 

For meg høres det ut som om du har en treg DNSserver. Du kan plotte inn noen statiske DNSservere istedenfor den du får tildelt av ISPen din. (f.eks start.no sine, 195.159.0.100 og 195.159.0.200)

Lenke til kommentar
Prøv å pinge noen norske adresser. (start - kjør - "cmd" - "ping hw.no") og se hva slags svartider du får.

 

For meg høres det ut som om du har en treg DNSserver. Du kan plotte inn noen statiske DNSservere istedenfor den du får tildelt av ISPen din. (f.eks start.no sine, 195.159.0.100 og 195.159.0.200)

8503116[/snapback]

 

Hei. Tenkte å legge ved en skjermdump av svaret, men jeg vet ikke hvordan man legger ved bilder her :blush:

 

 

Svaret var:

 

Pinger hw.no med 32 byte data

 

Forespørsel avbrutt

Forespørsel avbrutt

Forespørsel avbrutt

Svar fra 194.24.252.207: byte 32 tid=22ms TTL=53

 

Ping statestikker for 194.24.252.207:

Pakker: sendt=4, mottatt=1, tapt=3 (75% tap)

Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:

minimum 22ms, maks 22ms, gjennomsnitt 22ms

Lenke til kommentar

Dette er antagelig pakketap, og kan komme av flere ting. Responstiden til hw.no er helt fin, problemet er at mange pakker ikke når frem, så de må sendes på nytt flere ganger.

 

Feilen kan godt være linja di fysisk(tviler, da du sier at nedlastninger går helt greit), modemet(kanskje) eller hw.no(tviler).

 

Prøv å pinge en annen norsk adresse, for å utelukke at det er hw.no som er ustabil.

Lenke til kommentar
Dette er antagelig pakketap, og kan komme av flere ting. Responstiden til hw.no er helt fin, problemet er at mange pakker ikke når frem, så de må sendes på nytt flere ganger.

 

Feilen kan godt være linja di fysisk(tviler, da du sier at nedlastninger går helt greit), modemet(kanskje) eller hw.no(tviler).

 

Prøv å pinge en annen norsk adresse, for å utelukke at det er hw.no som er ustabil.

8503284[/snapback]

 

 

Jeg vil tro at det er linjen min som er ustabil som du sier, jeg hadde en stund problem med at begge maskinene mine plutselig mistet nettet samtidig som at IP telefonen min mistet kontakten også, og så begynte det å fungere igjen etter 10-15 sekunder. Sånn holdt det på hele dagen, kunne max bruke IP telefonen i 10 minutter før den datt ut.

 

Ringte leverandøren og fikk etterpå beskjed om at de hadde gjort noen "forandringer i sitt system", nå funker telefonen, men det virker fortsatt ustabilt med dataen....

 

Skal prøve å pinge litt mer og sjekke før jeg ringer dem ;)

 

takker :thumbup:

Endret av Shittu
Lenke til kommentar

Hadde lignende problemer med NGT og min linje. Fikk ikke mer enn

20 til 40 kbyte nedlasting fra en enkelt kilde, men med flere så gikk det bra.

F.eks lastet ned Klikk fra itavisen på bittorrent, og da gikk den for fullt,

mens på http nedlasting fikk jeg bare 30 kbyte. NGT kunne også se at det

var problemer når jeg ringte, og de fikset det etter noen uker.

Men det skjedde jo ingenting før jeg tok kontakt selv.

 

Er mulig du har UDP/TCP problemer også, men dette skal ISP kunne se lett.

 

Jeg ville bare ringt, forklart akkurat det du sier, og be dem se på det, evt

fikse det fort.

Lenke til kommentar

Nå ringte jeg feilmeldingen og forklarte saken.

 

Fikk til svar at hvis jeg drev med fildeling så kunne jeg få problemer med routeren, ikke pga hastigheten jeg laster med, men den kunne kollapse pga for mange "connections".

 

Og jeg måtte ha fildelingen avskrudd, gjerne i over et døgn før det ble stabilt igjen siden den andre enden fortsatt prøver å "connecte" meg lenge etter at jeg har skrudd av.

 

Er det fornuft i dette eller snakker han meg rundt ? :hmm:

 

 

Hilram: Jeg kjører trådløs på den ene og kabel på den andre.

 

En annen ting jeg faktisk reagerer litt på var at han fortalte meg at det var stor trafikk på linjen min på en sånn sur måte, og sa at hvis alle gjorde sånn så ville nettet bli tregt for alle.

Synest det er rart man må forklare for en leverandør at man faktisk BETALER FOR HASTIGHETEN og at det ikke er mitt problem at dem selger mer linje enn dem har og kalkulerer med samtidighetsfaktorer.

Endret av Shittu
Lenke til kommentar
Nå ringte jeg feilmeldingen og forklarte saken.

 

Fikk til svar at hvis jeg drev med fildeling så kunne jeg få problemer med routeren, ikke pga hastigheten jeg laster med, men den kunne kollapse pga for mange "connections".

 

Og jeg måtte ha fildelingen avskrudd, gjerne i over et døgn før det ble stabilt igjen siden den andre enden fortsatt prøver å "connecte" meg lenge etter at jeg har skrudd av.

 

Er det fornuft i dette eller snakker han meg rundt ?  :hmm:

 

 

Hilram: Jeg kjører trådløs på den ene og kabel på den andre.

 

En annen ting jeg faktisk reagerer litt på var at han fortalte meg at det var stor trafikk på linjen min på en sånn sur måte, og sa at hvis alle gjorde sånn så ville nettet bli tregt for alle.

Synest det er rart man må forklare for en leverandør at man faktisk BETALER FOR HASTIGHETEN og at det ikke er mitt problem at dem selger mer linje enn dem har og kalkulerer med samtidighetsfaktorer.

8503462[/snapback]

 

 

 

Noen rutere takler ikke torrents trafikken, fordi det er så mye conntections som prøver å koble til deg å det liker ikke noen rutere.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt det samme problemet som ISP beskrev for deg.

 

Dvs: PC1 med torrent nedlasting = surfing går som sirup

PC2 i samme nett på samme router, her fungerer surfing ypperlig selv om jeg laster ned på PC1 samtidig.

 

Jeg antar at dersom du ikke har på fildeling og surfer så går det glatt?

 

 

Løsningen min var ihvertfall og skru ned antall connections som bittorrent klienten får lov til å opprette. Da går surfing mye greiere.

Endret av Micke
Lenke til kommentar

Sånn som jeg ser dette så tåler ikke utstyret fra enkelte bredbåndsleverandører fildeling... og henger gjerne et døgn etter at fildeling er avsluttet... :dontgetit:

 

 

Og nei, jeg skjønner jo selvfølgelig at hvis jeg kjører linjen til max så vil det gå tregt :)

 

Dette er problem som ifølge nettleverandør vil vedvare i opp til ett døgn etter at fildeling er avsluttet, noe som betyr at jeg stort sett alltid vil ha dette problemet....

Endret av Shittu
Lenke til kommentar

Et døgn er det nå ikke snakk om.. Om du har en ISP med dynamisk IP av den typen som telenor har, er det uansett bare å slå av fildelingen og så restarte routeren, så skal du få speeden du ønsker, da IP-en vil være en annen. Om du har samme problem etter ip-endringen uten noen fildeling involvert, er det noe annet som er problemet.

Lenke til kommentar

De henger ikke igjen et helt døgn. Her er det kun snakk om få minutter før alt fungerer som før etter restart og avslutning av program.

Årsaken til at du får treg respons fra websider er trolig at du har så mange forbindelser gående at DNS (navn -> internett IP) nesten stopper helt opp.

 

Det første som bør gjøres er å redusere antall forbindelser i p2p til max 50...

Selv så bruker jeg eget utstyr med NGT. Det fungerer mye bedre enn routermodemene de prakker på vanlige dødelige :)

Lenke til kommentar
Nå ringte jeg feilmeldingen og forklarte saken.

 

Fikk til svar at hvis jeg drev med fildeling så kunne jeg få problemer med routeren, ikke pga hastigheten jeg laster med, men den kunne kollapse pga for mange "connections".

 

Og jeg måtte ha fildelingen avskrudd, gjerne i over et døgn før det ble stabilt igjen siden den andre enden fortsatt prøver å "connecte" meg lenge etter at jeg har skrudd av.

 

Er det fornuft i dette eller snakker han meg rundt ?  :hmm:

 

 

Hilram: Jeg kjører trådløs på den ene og kabel på den andre.

 

En annen ting jeg faktisk reagerer litt på var at han fortalte meg at det var stor trafikk på linjen min på en sånn sur måte, og sa at hvis alle gjorde sånn så ville nettet bli tregt for alle.

Synest det er rart man må forklare for en leverandør at man faktisk BETALER FOR HASTIGHETEN og at det ikke er mitt problem at dem selger mer linje enn dem har og kalkulerer med samtidighetsfaktorer.

8503462[/snapback]

 

 

Har også telenor og har merket de samme tendensene i senere tid. Har 16Mbit/768Kbit linje og torrents med mange connections har funket finfint tidligere. Ingen problemer da så lenge jeg ikke makset ut linja.

Har en mistanke om at telenor har justert ned terskelen for hvor mange connections hver linje har tilgjengelig for å "straffe" oss som bruker linja aktivt? At telenor selger mer kapasitet enn det de har tilgjengelig er ingen andre enn deres egen feil.

 

Kjører med en linksys-router som har oppført seg meget pent i over 2 år uten å fikle med settingsene. Ble dog litt bedre etter å ha justert ned max-connectons og connection timeout-intervall, men likevel ikke på langt nær så bra som det har vært tidligere.

 

Har noen andre opplevd det samme eller er det bare jeg som begynner å bli paranoid?

Lenke til kommentar

ta en tracert, f.eks. tracert vg.no i command vindu så ser du hvor problemet ligger.

Ta også en test mens du samtidig kjører p2p, belaster linja etc.

 

Men som flere sier her, telenor beynner nok å få problem med kapasiteten. For kun 2-3 år siden var det vanlig med megabit linjer, nå har de samme folka gjerne 4-10mb linjer og mye hardere bruk med p2p, mange connections etc.

At telenor greier å utvide i takt med denne ekspansive bruken er lite sannsynlig. Forøvrig veldig kostbart og omstendelig og for dem og.

Endret av kense
Lenke til kommentar
men likevel ikke på langt nær så bra som det har vært tidligere.

 

Har noen andre opplevd det samme eller er det bare jeg som begynner å bli paranoid?

8509220[/snapback]

 

Pokkern også, det er umulig å surfe samtidig som jeg fildeler :( Enda jeg kun bruker 2% av hastigheten.

Dette er jo blitt helt vilt dårlig, var ikke sånn før, da kunne jeg kjøre full gass og surfe uten problemer..

 

Er dette blitt den nye måten å hindre folk å bruke linjene dem betaler så dyrt for ? :mad:

 

Vurderer faktisk å redusere hastigheten siden jeg ikke får benytte den fullt ut, ingen vits å betale for noe man ikke kan bruke.

Endret av Shittu
Lenke til kommentar

Ring din ISP og be dem sette ned hastigheten. F.eks. har du 20 000/ 1000 be dem sette det til 15 000/ 700. Dette som en test. Be dem også "overvåke" linjen og se på pakketap. BE dem også se om det er pakketap mot modem eller Dslam.

 

Ta ett gitt eks.

 

Du er tilkoblet en sentral med 200 kunder. Etter 2 mnd har kundemassen på denne sentralen økt til 350 kunder. Da skal total hastighet deles på 150 flere mennesker. Det som skjer er at modem vil synke med riktig hastighet men "faller" ut i 2-30 sek da den kobler opp igjenn (Alt etter hvor mange som er pålogget og bruker nettet aktivt eks. fildeling(noe jeg syns er helt greit !!))

 

Løsningen vil være og gå litt ned i hastighet og få 100% stabil linje.

 

Lykke til og si gjerne hva svar du får. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...