Gå til innhold

Hvor mye skal jeg ta betalt?


Anbefalte innlegg

Visst dette er den første lønnede jobben din innenfor webutvikling så ville jeg ikke tatt mer enn 3500,-

Jeg ville heller sett på denne utfordringe som en erfaring og heller krevd en bedre forhånds avtalt lønn neste gang.

8488979[/snapback]

Ja, du sier noe der.. Egentlig kom det bare ut av det blå, at hun hadde for lite kunder, og jeg tok på meg oppgaven om å lage en side. Tok jo jammen meg sin tid, men nå er den altså ferdig, og jeg krever betaling.. :) Brutalt nok, men - thats life.. :D

8488990[/snapback]

 

Du kan jo få til en avtale hvor du får 3-4000,- og at du kan bruke siden som referanse i portføljen din....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Visst dette er den første lønnede jobben din innenfor webutvikling så ville jeg ikke tatt mer enn 3500,-

Jeg ville heller sett på denne utfordringe som en erfaring og heller krevd en bedre forhånds avtalt lønn neste gang.

8488979[/snapback]

Ja, du sier noe der.. Egentlig kom det bare ut av det blå, at hun hadde for lite kunder, og jeg tok på meg oppgaven om å lage en side. Tok jo jammen meg sin tid, men nå er den altså ferdig, og jeg krever betaling.. :) Brutalt nok, men - thats life.. :D

8488990[/snapback]

 

Du kan jo få til en avtale hvor du får 3-4000,- og at du kan bruke siden som referanse i portføljen din....

8489277[/snapback]

Hmm, ja, sant nok, men jeg kommer nok til å bruke den i portføljen min uansett.. Samtidig skal det stå at siden er utviklet av meg, dog med liten skrift helt nederst i hjørnet.. :)

Lenke til kommentar
Syns ikke du skal ta noe særlig mer enn 100 kr, høres ut som du driver med dette som hobby (som meg) og ikke som jobb.

8492439[/snapback]

Selv om man ikke er profesjonell, og kun lager nettsider som en hobby, trenger man ikke ta latterlige priser. Jeg tror det var en stor tråd hvor nettopp dette ble diskutert, forskjellen på profesjonelle og amatører.

 

Eller mente du 100 kroner timen?

Lenke til kommentar

100 kr for 30 timers arbeid er 3,34 kr timen, som ville være urealistisk lav lønn :p Jeg har selv deltidsjobb på Rimi, tjener da 84 kr timen, så jeg syns 100 kr timen ville være en bra pris for noe du driver med som en hobby (jeg driver selv med dette som hobby, og har ikke tjent 5 flate øre :p ).

Lenke til kommentar

Synes 30 - 40 timer på fire sider høres mye ut dersom du kan html, css og litt js. Vil tippe at jeg har brukt like i underkant av 30 timer på ukenstilbud siden. Nå er ikke den noe praktstykke designmessig eller spesiellt komplisert, men jeg kunne ikke noe html, css eller php på forhånd. Var nødt til å lære det jeg trengte fra bunnen av mens jeg lagde siden.

 

Men det kan godt være at jeg tar feil. Har veldig lite erfaring med utvikling av nettsider.

 

Men jeg synes at 3000 kroner høres ut som en grei pris.

 

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Synes 30 - 40 timer på fire sider høres mye ut dersom du kan html, css og litt js. Vil tippe at jeg har brukt like i underkant av 30 timer på ukenstilbud siden. Nå er ikke den noe praktstykke designmessig eller spesiellt komplisert, men jeg kunne ikke noe html, css eller php på forhånd. Var nødt til å lære det jeg trengte fra bunnen av mens jeg lagde siden.

 

Men det kan godt være at jeg tar feil. Har veldig lite erfaring med utvikling av nettsider.

 

Men jeg synes at 3000 kroner høres ut som en grei pris.

 

Ørjan...

8494642[/snapback]

Joa, men det er sant. Designet tok helt klart mest tid. Kodingen i HTML går jo fort, samt at jeg ikke har skrevet innholdet på sidene. Kontaktskjemaet tok sin tid også. Menmen, tro hva du vil.. ;)

Lenke til kommentar
Syns ikke du skal ta noe særlig mer enn 100 kr, høres ut som du driver med dette som hobby (som meg) og ikke som jobb.

8492439[/snapback]

Jeg har ingen faglig utdanning i området, men likevel er jo en "jobb" noe som utføres for en annen person, uansett utdannelse. Jeg kan fortsatt male huset til naboen som en jobb, uten å være utdannet i den retningen.

 

Men, du har riktig, det er som en hobby ja, men denne gangen litt mer profesjonellt og for en annen person mot betaling, og ikke bare til eget bruk.. :)

Lenke til kommentar

Det er greit og fint og flott at det er en jobb du skal ha penger for, men som tidligere påpekt, også av deg selv, kan du ikke ta all verdens.

 

Sett utenfra høres det ikke ut som en altfor omfattende jobb - et nettsted med fire sider, og som er laget med enkel HTML, CSS og JS er ikke noe som er verdt allverdens sånn sett.

 

 

Jeg ville ha sagt maks 4000, og om du får det syns jeg du får bra betalt i forhold til jobben.

Lenke til kommentar

Det har noe å si om du er amatør eller proff, en av grunnene til dette er at teoretisk vil en proff jobbe raskere i forhold til en amatør som vil bruke lenger tid(grunnet prøving og feiling, lite erfaring osv.) og amatøren vil da få mer betaling for samme arbeid.

Endret av Ozwald
Lenke til kommentar
Det har noe å si om du er amatør eller proff, en av grunnene til dette er at teoretisk vil en proff jobbe raskere i forhold til en amatør som vil bruke lenger tid(grunnet prøving og feiling, lite erfaring osv.) og amatøren vil da få mer betaling for samme arbeid.

8499890[/snapback]

 

Jepp, og derfor er det mye greiere å avtale en fastpris på forhånd.

Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg vil påstå du avslører om du er "proff" eller "amatør" når du sier at kontaktskjemaet "tok sin tid".

 

Men uansett... Alder og dokumentert erfaring/utdanning har veldig mye med saken å gjøre når du spør om pris.

 

De fleste "lønnsstiger" baserer seg på alder og utdanning. Hvis du er ung (under 18) og ikke har utdanning så tjener du mindre enn eldre som har relevant utdanning.

 

Men anywho... Ville ikke satt noen pris på det før resultatet er klart. Hva du bruker 40 timer på trenger ikke være noe som en "proff" ville brukt mer enn 20 timer på for eksempel.

 

-C-

Lenke til kommentar
Hmm.. Jeg vil påstå du avslører om du er "proff" eller "amatør" når du sier at kontaktskjemaet "tok sin tid".

 

8500475[/snapback]

 

Nettopp det jeg også reagerte på..

 

30 - 40 timer på en liten side som det hørtes veldig mye ut i mine ører. Jeg synes du skal tenke over hvor godt du egentlig kan dette, og hvor mye du bør få betalt etter om det er seriøs jobb, eller om det er en jobb for å lære. Etter mine erfaringer forventer "vennen til mamma som har et selvstendig selskap" ikke mange kronene for en slik side.

Endret av Ozwald
Lenke til kommentar

I begynnelsen, når webdesign enda var en hobby for meg, tok jeg rundt 3-4 tusen pr nettside. Hadde aldri noen timespris, rett og slett fordi jeg var "ny begynner" å brukte ofte litt ekstra tid for å finne fram til resultatet.

 

Etter hvert som jeg ble bedre og hadde gått litt skole og lest en del bøker om farger, typografi etc. begynte jeg å ta fra 7 til 10 tusen. Jeg begynte også å få en del kunder som IKKE var familie, venner, venner av familie etc..

 

Nå tar jeg 470kr pr. time, det er også en grei pris. Jeg er ikke den billigste med langt ifra den dyreste..

 

Om dette er ditt første prosjekt, så ta rundt 3-4 tusen.. (ikke inkludert domene og webhotell)

Lenke til kommentar

Enig med 3500 kroner. Noe mer enn det er bare svindel, uavhengig av hvor lenge har sittet å kodet siden for hånd.

 

Jeg ville aldri betalt noe mer enn det for fire statiske sider. Hadde siden vært dynamisk med et system for å legge inn produkter etc, så kan du tenke opp mot 7000 kr. Å kode (X)HTML/CSS og en anelse Javascript tar ikke SÅ lang tid som å hardkode et administrasjonssystem som skal være sikkert og enkelt å bruke.

 

En fast timepris er uansett en dårlig løsning. Gi en pakkepris før du begynner neste gang, det betyr at du ikke kan dra ut på timene for å få bedre betalt, og kunden ikke vet helt hvor mye de betaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...