Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tråden om operasjon av trang forhud


Gjest Gjest :)

Anbefalte innlegg

 

Var til lege i november, og da sa legen at jeg skulle få et brev i posten der jeg skulle få vite litt mer angående henvendelse mm., men jeg har enda ikke fått noe brev, og det har snart gått 2 måneder. Begynner å bli litt utålmodig, og hvis det drøyer for lenge så vurderer jeg å ordne det privat, i og med at russetiden snart kommer(you never know ;) )

 

Det jeg lurer på er om det er noen her som vet om man kan kontakte fastlegen på en måte som ikke koster penger? Synes bare det har gått lang tid uten svar nå og vil egentlig bare spørre om hva greia er!

 

Anonymous poster hash: a41e1...52b

 

Du bør skynde deg. Tar litt tid før pølsa er i orden, hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Var til lege i november, og da sa legen at jeg skulle få et brev i posten der jeg skulle få vite litt mer angående henvendelse mm., men jeg har enda ikke fått noe brev, og det har snart gått 2 måneder. Begynner å bli litt utålmodig, og hvis det drøyer for lenge så vurderer jeg å ordne det privat, i og med at russetiden snart kommer(you never know ;) )

 

Det jeg lurer på er om det er noen her som vet om man kan kontakte fastlegen på en måte som ikke koster penger? Synes bare det har gått lang tid uten svar nå og vil egentlig bare spørre om hva greia er!

 

Anonymous poster hash: a41e1...52b

 

Du bør skynde deg. Tar litt tid før pølsa er i orden, hvis du skjønner hva jeg mener.

 

 

Jeg vet det, og det er derfor jeg blir så utålmodig når ting tar tid, der jeg ikke vet noen ting. Hadde jeg for eksempel visst om en dato for operasjonen så kunne jeg liksom sett det an om jeg ville gjøre det slik eller om jeg ville ordne det tidligere privat. Men så har det seg slik at jeg ikke vet noe som helst, og derfor må jeg snakke med fastlegen snarest mulig, helst kostnadsfritt om mulig.

 

Anonymous poster hash: a41e1...52b

Lenke til kommentar

Du kan forsøke å ringe fastlegen, høre om han/hun kan kansellere henvisning til sykehus og samtidig sette opp henvisning til privat kirurgi. Denne type operasjoner liker de private godt, da de tjener flesk på det, så ventetiden er kort. Men sannsynligvis må du innom legen for å sette det opp selv. Det vil koste deg mye mer om du går direkte til det private sykehuset. Henvisning må man ha uansett, men ventetiden er noe lenger i det offentlige.

Lenke til kommentar

Hei!
Jeg her en 23år gammel gutt som tror jeg kunne hatt fordel av operasjon.
Da jeg ble seksuelt aktiv, rundt 18-19års alderen merka jeg at jeg hadde trang forhud. Jeg husker jeg var innom denne tråden og leste litt, men lot operasjonsalternativet ligge. Jeg begynte smålig å strekke forhuden slik at jeg fikk den bak penishodet og kan nå trekke den bak. Det er dog veldig ubehagelig og stramt uten glidemiddel når jeg har ereksjon. Jeg har også ved noen samleier opplevd at forhuden "låste" seg bak hodet og det var mildt sagt jævlig skummelt og ubehagelig. Jeg føler på en måte at jeg en ordentlig ereksjon med situasjonen min. Og hvis jeg får det er jeg livredd for at huden skal låse seg igjen. De siste dagene har jeg tenkt på operasjon, og de fleste postene jeg har lest her får meg til å ville det mer og mer.

Forløpig har jeg ikke bytta fastlege, men jeg tenker jeg skal bo i denne byen såpass at det er vel ikke noe stress? Hva er det som blir alternativene mine? I utgangspunktet er jeg innstilt på full omskjæring, men er ikke sikker på hvordan mitt eksakte tilfelle er enda.

/anonlol



Anonymous poster hash: bd62e...025
Lenke til kommentar

Alternativene er nok individuelt, men jeg kan tenke meg til at full omskjæring og bare et snitt i forhuden er to muligheter. Få fastlegen din til å lage en henvendelse til urolog/sykehus og få en proff vurdering.

 

Ps. Du har ganske like symptomer som det jeg hadde, men jeg fikk såvidt ikke huden bak hodet ved ereksjon. Opplevde dog at huden satt fast midt på hodet ved et par anledninger. Fy så ubehagelig.

Lenke til kommentar

Ta turen til fastlegen du. Alternativene diskuterer du med urolog når du blir henvist dit.

 

Men siden du ikke har store problemer, vil jeg tro urolog vil anbefale et snitt, og du vil nok ikke trenge store snittet heller. Det bevarer forhuden mer eller mindre intakt. Med snitt kan man senere velge full omskjæring, å gå andre veien tilbake er naturligvis ikke mulig. Jeg er svært fornøyd med mitt ingrep, jeg fikk utført snitt, etter anbefaling fra urolog.

 

Men ja, kan i verste tifelle bli koldbrann i løken om forhuden setter seg fast bak penishodet lenge og blokkerer sirkulasjonen. Så få gjort noe med det. I ditt tilfelle kan det hende at det vil holde med bruk av rett kortisonkrem og strekking faktisk. Sjekk med lege/urolog. De har fasit :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Tenkte å følge opp denne gode tråden som tydelig er til hjelp for mange, inkludert meg selv.

 

Gjennomførte idag en omskjæring av trang forhud, dvs de tok vekk en del slik at ca.4/5 av penishode vil være synlig i slapp tilstand. Har ventet vel et år på operasjon før de plutselig ringte for et par uker siden,hadde glemt hele greien. Før operasjon kunne jeg trekke forhuden helt bak penishode uten problemer i slapp tilstand ( dette etter tidligere bruk av diverse kremer ) - fikk også forhuden bak hodet under ereksjon men da strammet det sånn rundt at det medførte smerte og stress, altså noe man ikke vil ha under samleie. Dette kan også medføre problemer med kondombruk ettersom man da må av med kondomen for å trekke forhuden fram for ikke å eksplodere. Jeg må si at jeg nærmest gledet meg til operasjonsdagen, det er en utrolig irriterende ting å gå rundt med når det så lett kan fikses.

 

Kom inn idag og fikk kjapt beskrevet problemet til legen som kjapt tok en titt og også nevnte at strengen var litt stram så hun skulle ordne på det også - litt usikker på hva hun skulle gjøre men jeg sa nå bare kjør på. Fikk full narkose slik jeg tidligere har fått under andre operasjoner og jeg anbefaler det. Eneste man trenger å bekymre seg om da er å møte opp i tide så er det bare å sovne. Inn og ut samme dag - litt ømt etter operasjon og en del blødninger. Hevelsen er også veldig tilstede og forhuden står ut som en torskeleppe som har vært i boksekamp. Har dog lest meg til at det er helt normalt de første dagene så stresser ikke mer med det. Forhuden er stuck under penishode nå pga hevelsen og tror ikke den gå tilbake til normal tilstand med det første. Fikk en krem jeg skulle bruke noen ganger daglig på stingene. Nå er det bare å vente på full recovery og leve full ut ;) Har vært en utrolig irriterende ting og jeg har sneket meg unna fine jenter på byn bare pga jeg har det i bakhodet. Mitt tips, som mange andre, gå rett til legen med hode hevet og ikke vær redd for en liten operasjon.

Lenke til kommentar

 

Hei!

Jeg her en 23år gammel gutt som tror jeg kunne hatt fordel av operasjon.

Da jeg ble seksuelt aktiv, rundt 18-19års alderen merka jeg at jeg hadde trang forhud. Jeg husker jeg var innom denne tråden og leste litt, men lot operasjonsalternativet ligge. Jeg begynte smålig å strekke forhuden slik at jeg fikk den bak penishodet og kan nå trekke den bak. Det er dog veldig ubehagelig og stramt uten glidemiddel når jeg har ereksjon. Jeg har også ved noen samleier opplevd at forhuden "låste" seg bak hodet og det var mildt sagt jævlig skummelt og ubehagelig. Jeg føler på en måte at jeg en ordentlig ereksjon med situasjonen min. Og hvis jeg får det er jeg livredd for at huden skal låse seg igjen. De siste dagene har jeg tenkt på operasjon, og de fleste postene jeg har lest her får meg til å ville det mer og mer.

 

Forløpig har jeg ikke bytta fastlege, men jeg tenker jeg skal bo i denne byen såpass at det er vel ikke noe stress? Hva er det som blir alternativene mine? I utgangspunktet er jeg innstilt på full omskjæring, men er ikke sikker på hvordan mitt eksakte tilfelle er enda.

 

/anonlol

 

Anonymous poster hash: bd62e...025

 

Se mitt innlegg, høres ut som det samme problemet :)

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Jeg er han øverst på siden som lurte på hvordan ting lå an, og har nå ringt og fått beskjed. De sa at jeg måtte forvente å få en innkalling til det lokale sykehuset i februar/mars.

 

Det jeg da lurer på er om dette er tidspunktet for selve operasjonen, eller om det bare er en time der jeg skal bli sjekket, for så å få en ny dato senere? Dette kunne ikke damen jeg snakket med svare på. Når jeg var på første legetime så sjekket legen hvordan ting sto til der nede, og konkluderte med at forhuden går halvveis over i uerigert tilstand. Trenger jeg å sjekkes igjen da, egentlig? Eller MÅ jeg inn og bli kontrollert av en urolog, for så å få ny dato?



Anonymous poster hash: a41e1...52b
Lenke til kommentar

 

Hei igjen.

 

Jeg er han øverst på siden som lurte på hvordan ting lå an, og har nå ringt og fått beskjed. De sa at jeg måtte forvente å få en innkalling til det lokale sykehuset i februar/mars.

 

Det jeg da lurer på er om dette er tidspunktet for selve operasjonen, eller om det bare er en time der jeg skal bli sjekket, for så å få en ny dato senere? Dette kunne ikke damen jeg snakket med svare på. Når jeg var på første legetime så sjekket legen hvordan ting sto til der nede, og konkluderte med at forhuden går halvveis over i uerigert tilstand. Trenger jeg å sjekkes igjen da, egentlig? Eller MÅ jeg inn og bli kontrollert av en urolog, for så å få ny dato?

 

Anonymous poster hash: a41e1...52b

 

Tipper det blir operasjon iogmed at det har tatt så lang tid. Urologen bruker ikke lang tid på å undersøke og evt komme til en avgjørelse med deg.

Lenke til kommentar

Har vært igjennom operasjon får dette selv får en del år tilbake. (snitting)

Får min del måtte det to operasjoner til, da den første ble får dårlig gjennomført (ble nesten som før etter hevelse og alt var grodd ferdig). Dette ble gjort i full narkose på Ski sykehus.

 

Ble jo skuffet og frustert av resultatet, men fikk manet meg opp til fastlegen på ny, hvorav jeg ble sendt på ny utredning hos urolog og ny operasjon ble booket, denne gangen på Ahus.

 

Etter litt dialog med kirurgen, så ble det til et nytt forsøk med snitting (noe som var i tråd med egne ønsker, selv med det dårlige første forsøket). Denne gangen ble det bare lokal bedøvelse, hvorav jeg lå våken under hele sansen og så han svingte med kniven. Følte meg rimelig utilpass der jeg lå med noe som kunne ligne ei blodpølse og to sykesøstre som aldri klarte å slutte å glane :green:

 

Får å summere opp erfaringene mine rundt dette, så er det mulig jeg hadde tatt et annerledes valg i dag.

JR funker jo, så jeg har forsåvidt ikke grunner til å klage og forhuden er ikke trang lenger, men den bærer preg av å bli skåret to ganger, dog mest av kosmetisk art.

Det er antakeligvis mindre hazzel med omkjæring og lettere å få "pent", men samtidig så går man ikke å slenger løken rundt omkring heller, så litt personlig preg gjør vel ingen ting :green:

 

Selve inngrepet er dog ingen ting å grue seg til de som er på vei til å gjennomføre det i nærmeste fremtid. JR blir sår etter inngrepet og krever tilsyn og pen behandling uten seksuelle aktiviteter en periode, men så er man free to go!

Lenke til kommentar

 

Ny operert i dag for trang forhud. Synes det ser helt jævlig ut, penis er blå og ser ikke bra ut! svært hoven. Den er dog ikke "låk"av smerte etter operasjon enda, så det er bra!

 

Er svært optimistisk og tror resultatet blir kjempe bra!

 

Anonymous poster hash: dd0b3...90b

 

Ble selv operert på Fredag. Hevelsen var godt tilstede 4-5 dager etterpå før den nå har begynt å minske. Fortsatt ganske ømt men stoppet med smertestillende etter dag 2. Hva slags inngrep hadde du? Gleder meg til noen flere uker har gått :)

Lenke til kommentar

 

 

Ny operert i dag for trang forhud. Synes det ser helt jævlig ut, penis er blå og ser ikke bra ut! svært hoven. Den er dog ikke "låk"av smerte etter operasjon enda, så det er bra!

 

Er svært optimistisk og tror resultatet blir kjempe bra!

 

Anonymous poster hash: dd0b3...90b

 

Ble selv operert på Fredag. Hevelsen var godt tilstede 4-5 dager etterpå før den nå har begynt å minske. Fortsatt ganske ømt men stoppet med smertestillende etter dag 2. Hva slags inngrep hadde du? Gleder meg til noen flere uker har gått :)

 

 

Hei, tok operasjon for fimose, spalting av frenulum og radiære incisjoner.

 

Vet egentlig ikke helt hva som skjedde. Tror kirurgen kuttet strengen to fordi den var stor årsak til problemet, for så å lage større åpning!

 

Hvordan ser det ut med deg da? :-)

 

Har ikke hatt behov for noe smertestillende på dag 2, har egentlig ikke merket noe smerte enda!

(Har ikke turt å strekke i den enda)..

 

 

Anonymous poster hash: dd0b3...90b

Lenke til kommentar

 

 

 

Ny operert i dag for trang forhud. Synes det ser helt jævlig ut, penis er blå og ser ikke bra ut! svært hoven. Den er dog ikke "låk"av smerte etter operasjon enda, så det er bra!

 

Er svært optimistisk og tror resultatet blir kjempe bra!

 

Anonymous poster hash: dd0b3...90b

 

Ble selv operert på Fredag. Hevelsen var godt tilstede 4-5 dager etterpå før den nå har begynt å minske. Fortsatt ganske ømt men stoppet med smertestillende etter dag 2. Hva slags inngrep hadde du? Gleder meg til noen flere uker har gått :)

 

 

Hei, tok operasjon for fimose, spalting av frenulum og radiære incisjoner.

 

Vet egentlig ikke helt hva som skjedde. Tror kirurgen kuttet strengen to fordi den var stor årsak til problemet, for så å lage større åpning!

 

Hvordan ser det ut med deg da? :-)

 

Har ikke hatt behov for noe smertestillende på dag 2, har egentlig ikke merket noe smerte enda!

(Har ikke turt å strekke i den enda)..

 

 

Anonymous poster hash: dd0b3...90b

 

Halv omskjæring hadde jeg såvidt jeg forstod - samt at hun gjorde noe med strengen som strammet veldig under ereksjon/samleie. Gått smertefritt egentlig, helt til idag. Bandasjen/kompress satt fast rett ved et sting over strengen og gav ikke slipp før etter lang tid med vanning av kluten. Har blødd derfra nå i et par timer men håper det stopper etterhvert. Jeg har heller ikke drevet å trukket noe særlig i forhuden da har sittet bomfast bak selve penishodet pga hevelsen. Hevelsen har gått kraftig ned nå da så det begynner vel å nærme seg så lenge jeg får stoppet denne lille blødningen..!

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ny operert i dag for trang forhud. Synes det ser helt jævlig ut, penis er blå og ser ikke bra ut! svært hoven. Den er dog ikke "låk"av smerte etter operasjon enda, så det er bra!

 

Er svært optimistisk og tror resultatet blir kjempe bra!

 

Anonymous poster hash: dd0b3...90b

 

Ble selv operert på Fredag. Hevelsen var godt tilstede 4-5 dager etterpå før den nå har begynt å minske. Fortsatt ganske ømt men stoppet med smertestillende etter dag 2. Hva slags inngrep hadde du? Gleder meg til noen flere uker har gått :)

 

 

Hei, tok operasjon for fimose, spalting av frenulum og radiære incisjoner.

 

Vet egentlig ikke helt hva som skjedde. Tror kirurgen kuttet strengen to fordi den var stor årsak til problemet, for så å lage større åpning!

 

Hvordan ser det ut med deg da? :-)

 

Har ikke hatt behov for noe smertestillende på dag 2, har egentlig ikke merket noe smerte enda!

(Har ikke turt å strekke i den enda)..

 

 

Anonymous poster hash: dd0b3...90b

 

Halv omskjæring hadde jeg såvidt jeg forstod - samt at hun gjorde noe med strengen som strammet veldig under ereksjon/samleie. Gått smertefritt egentlig, helt til idag. Bandasjen/kompress satt fast rett ved et sting over strengen og gav ikke slipp før etter lang tid med vanning av kluten. Har blødd derfra nå i et par timer men håper det stopper etterhvert. Jeg har heller ikke drevet å trukket noe særlig i forhuden da har sittet bomfast bak selve penishodet pga hevelsen. Hevelsen har gått kraftig ned nå da så det begynner vel å nærme seg så lenge jeg får stoppet denne lille blødningen..!

 

 

Jeg vurderer å slutte med kompress i dag, da jeg ikke blør noe. Har du penis "bendet" oppover når du bruker kompress?

 

Anonymous poster hash: dd0b3...90b

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Ny operert i dag for trang forhud. Synes det ser helt jævlig ut, penis er blå og ser ikke bra ut! svært hoven. Den er dog ikke "låk"av smerte etter operasjon enda, så det er bra!

 

Er svært optimistisk og tror resultatet blir kjempe bra!

 

Anonymous poster hash: dd0b3...90b

 

Ble selv operert på Fredag. Hevelsen var godt tilstede 4-5 dager etterpå før den nå har begynt å minske. Fortsatt ganske ømt men stoppet med smertestillende etter dag 2. Hva slags inngrep hadde du? Gleder meg til noen flere uker har gått :)

 

 

Hei, tok operasjon for fimose, spalting av frenulum og radiære incisjoner.

 

Vet egentlig ikke helt hva som skjedde. Tror kirurgen kuttet strengen to fordi den var stor årsak til problemet, for så å lage større åpning!

 

Hvordan ser det ut med deg da? :-)

 

Har ikke hatt behov for noe smertestillende på dag 2, har egentlig ikke merket noe smerte enda!

(Har ikke turt å strekke i den enda)..

 

 

Anonymous poster hash: dd0b3...90b

 

Halv omskjæring hadde jeg såvidt jeg forstod - samt at hun gjorde noe med strengen som strammet veldig under ereksjon/samleie. Gått smertefritt egentlig, helt til idag. Bandasjen/kompress satt fast rett ved et sting over strengen og gav ikke slipp før etter lang tid med vanning av kluten. Har blødd derfra nå i et par timer men håper det stopper etterhvert. Jeg har heller ikke drevet å trukket noe særlig i forhuden da har sittet bomfast bak selve penishodet pga hevelsen. Hevelsen har gått kraftig ned nå da så det begynner vel å nærme seg så lenge jeg får stoppet denne lille blødningen..!

 

 

Jeg vurderer å slutte med kompress i dag, da jeg ikke blør noe. Har du penis "bendet" oppover når du bruker kompress?

 

Anonymous poster hash: dd0b3...90b

 

Nei, den ligger alltid nedover til høyre :D Godt passet på av en stram bokser. Vet ikke hvor lenge det er anbefalt å bruke kompress men slik min situasjon er så må det til. Du har dessuten en annen type operasjon da hvor de bare har laget et snitt for så å sy sammen igjen?

Lenke til kommentar

 

Jeg vurderer å slutte med kompress i dag, da jeg ikke blør noe. Har du penis "bendet" oppover når du bruker kompress?

 

Anonymous poster hash: dd0b3...90b

 

Nei, den ligger alltid nedover til høyre :D Godt passet på av en stram bokser. Vet ikke hvor lenge det er anbefalt å bruke kompress men slik min situasjon er så må det til. Du har dessuten en annen type operasjon da hvor de bare har laget et snitt for så å sy sammen igjen?

 

 

For å være helt ærlig vet jeg ikke hva de har gjort. Mitt ugangspkt. var at jeg ikke hadde sjanse til å dra forhuden bak i hverken slapp eller stiv tilstand. Hadde såvidt tissestråle.

 

Det jeg tror de gjorde var at de klippet strengen i to (kirurgen mente dette var stor årsak til mitt problem), samtidig snittet de 3 plasser og sydde sammen. Fikk en kopi av legejournalen, så prøver å tyde det som står der :p

 

Aldri sett glans før, skal prøve å dra tilbake forhuden ikveld!

 

Anonymous poster hash: dd0b3...90b

Lenke til kommentar

 

 

Jeg vurderer å slutte med kompress i dag, da jeg ikke blør noe. Har du penis "bendet" oppover når du bruker kompress?

 

Anonymous poster hash: dd0b3...90b

 

Nei, den ligger alltid nedover til høyre :D Godt passet på av en stram bokser. Vet ikke hvor lenge det er anbefalt å bruke kompress men slik min situasjon er så må det til. Du har dessuten en annen type operasjon da hvor de bare har laget et snitt for så å sy sammen igjen?

 

 

For å være helt ærlig vet jeg ikke hva de har gjort. Mitt ugangspkt. var at jeg ikke hadde sjanse til å dra forhuden bak i hverken slapp eller stiv tilstand. Hadde såvidt tissestråle.

 

Det jeg tror de gjorde var at de klippet strengen i to (kirurgen mente dette var stor årsak til mitt problem), samtidig snittet de 3 plasser og sydde sammen. Fikk en kopi av legejournalen, så prøver å tyde det som står der :p

 

Aldri sett glans før, skal prøve å dra tilbake forhuden ikveld!

 

Anonymous poster hash: dd0b3...90b

 

Såpass ja, spennende tider i møte :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk endelig brevet med informasjon! Og ja, det er meg igjen! :)

 

"Vurderingen konkluderer med at du har rett til prioritert helsehjelp fra spesialhelsetjenesten. Vi må sørge for at du senest får innfridd denne retten innen 25.03.15."

"Du vil få beskjed om nøyaktig tidspunkt i eget brev."

 

Så det vil da si at jeg er garantert ferdig med operasjon og alt det der innen 25 mars?



Anonymous poster hash: a41e1...52b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...