Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tråden om operasjon av trang forhud


Gjest Gjest :)

Anbefalte innlegg

Skal prøve å svare på det jeg kan så godt som mulig.

 

Slik som du beskriver og opplever situasjonen selv, har du et ganske kraftig tilfelle av fimose. Så klart, at jeg lurer litt på hvorfor det ikke ble oppdaget i overgangen til barneskole. Jeg husker i alle fall selv å ha blitt undersøkt kjapt for det den gangen (Ikke at det hjalp, måtte under kniven nå i ettertid...).

Ettersom du ikke har hatt ereksjon, er forhuden i tillegg så kort at det blir for trangt og smertefullt? Hvis ikke kan du forsøke å bruke kondom og glidemiddel, det kan hjelpe både ved sex og onanering.

 

Selve behandlingen blir mest sannsynlig ikke dekket i UK siden det ikke er et akutt problem. Om du ønsker, kan du legge ut et par tusen for behandlingen selv ved å ta kontakt med urolog.

 

Det letteste, vil jeg tro, er å ta kontakt med din fastlege i Norge. De vet nok hvordan behandlingen kan bli gjennomført på lettest mulig måte. Et alternativ er at du gjennom kontakt med fastlege får time hos urolog så snart du er tilbake i Norge en ukes tid. Da anbefaler jeg at du får dette gjennomført gjennom privatsykehus (Volvat eller lignende). Ventetiden er kortere her og mer fleksibel. Det er mulig at fastlegen anser dette som akutt, og at du faktisk får dekket behandlingen i UK.

 

Hvilken type behandling som du ender opp med, diskuterer du med urolog. Jeg har kun tatt et snitt i forhuden og er svært fornøyd med resultatet i ettertid. Dette er også mest vanlig. Følshomhet og eventuellt tap av den ved full omskjæring er noe som diskuteres frem og tilbake, og jeg har ikke sett et godt svar på om det er tilfelle eller ikke.

 

Så kontakt fastlege, han/hun vet nok hvordan dette kan løses lettest.

Tusen takk for svar! Kommer nok til å ta å sende fastlegen min mail, og forhåpentligvis kan ta en operasjon tidlig i januar om det er ledig (Tror nok jeg kommer til å gjøre dette på et privat sykehus om jeg har råd, er jo student så får vel se). Når pensien er i erigert tilstand er det egentlig ikke smertefullt (har av og til opplevd det). Men jeg synes det ikke er spesiellt behagelig å dra forhuden frem og tilbake. Men skal i alle fall prøve med kondom.

 

Får vel se hvordan dette ender :)

 

Anonymous poster hash: caa7e...558

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisen du betaler på privat sykehus i Norge er ellers mer eller mindre den samme som ved offentlige sykehus forresten, om du har henvisning fra fastlege. Den prisen jeg nevnte tidligere var om du selv ordnet med operasjon i utlandet. Med andre ord: Du slipper unna med ca 350,- per gang du er innom urolog (for-, etterundersøkelse samt operasjon for min del) og eventuelle utlegg til materiell (ca 200,-).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg var i tilnærmet normal aktivitet (jobb etc) etter 3-4 dager. Hadde noen mindre komplikasjoner etter operasjonen. Trening var uaktuellt i tre uker, det samme med sex. Jeg trener fullkontakt kampsport, og det er vel litt annet enn jogging med tanke på eventuelle skader. Skal også nevnes at jeg tok et snitt i forhuden, ikke full omskjæring.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Bakgrunnen for min fimoseoperasjon: jeg har svært trang forhud, ved ingen ereksjon får jeg litt glans frem, men ikke helt tilbake. Ved ereksjon så er det svært lite glans synlig og det smerter voldsomt om jeg skal prøve å presse den noe bakover. Den er knallhard, men umulig å trekke bakover.

 

Jeg har aldri hatt noen form for betennelse eller problemer med fimose. Ved mastrubering så kan huden bli litt sår, men ved sex så blir det en del begrensinger. Har hatt ca 100 ulike sexpartnere og flere av de har i løpet av flere å sagt at jeg må gjøre noe med den. Helt konkret så er de praktiske plagene følgende. Har aldri hatt analsex, selv om jeg kunne latt henne bruke mye glidekrem, så vil det gjøre for ondt for meg. At "dama" rir meg er også svært vondt og jeg kan skrike til i smerte om hun er uforsiktig og ikke kjenner til mitt fimoseproblem. Selv mye glidekrem og kondom gir smerte ved ridestillingen. Oralsex: mange damer vegrer seg for dette da de ikke kan sjekke hygienen. Jeg får ikke vasket forhuden da jeg ikke får den frem. Oralsex uten kondom er så ondt at det ikke er mulig. Hos meg er problemene ved fimose kun sexrelatert. Sexen er egentlig like god, men får ikke gjøre som jeg ønsker. Skal til Thailand i desember så kommer til å prøve meg en del der nede og da skal den i teorien være klar til bruk. Om man f.eks knuller uten kondom eller mottar en blowjob er det også lettere å vaske den etterpå når man er omskjært med en gang noe som ikke er mulig ved fimose.

 

Sykehuset skriver bant annet: " I noen tilfeller spaltes bare en trang ring av selve forhuden, men for de fleste er det nødvendig å fjerne en del av forhuden (omskjæring). Vi prøver å fjerne minst mulig med unntak av rituelle omskjæringer der hele forhuden skal fjernes"

 

Jeg viste trompeten min til fastlegen i juli ( han sa bare følgende: " du får nå den litt tilbake" ( men da var den slapp, men i stiv så er den helt annerledes) og fikk brev om seks måneder ventetid av sykehuset, men nå har jeg fått time neste uke, da de hadde fått en avbestilling. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt på å "kutte", men lurer nå på full omskjæring. Har lest mye og finner argumenter både for og i mot ved begge metodene. Skal ha full narkose om jeg får velge det. Det virker ikke som om strengen min er for stram, men at der er forhuden som gjør at jeg ikke kan trekke tilbake. Jeg får veldig ofte ereksjon, bare en dame ser på den stå er det stå med en gang. Så de kommer trolog til å bedøve megmed ereksjon, men håper det går bra.

 

Bør jeg ta alt?

 

Noen som vet noe sted jeg kan laste opp bilde for å vise hvordan min fimosepenis er?

Endret av trangtrang
Lenke til kommentar

Jeg tror du må dette valget selv. Det er ingen fasit på hva som er riktig, bare hva du synes ser best ut. Be legene vise deg bilder av de forskjellige løsningene dersom mulig så du kan se det.

Du har et gansje likt problem som det jeg hadde og jeg kunne også velge - valgte som skrevet over her full omskjæring da jeg synes det så bedre ut. Nå 20 år etter har jeg fortsatt ikke noen problemer med redusert følsomhet eller å få benner'n..

Lenke til kommentar

Hei, anonym som studerte i utlandet her. Hvis jeg skulle ønske å gå for full omskjæring, er det nødvendig med å snakke med fastlege/urolog før det? Har vert til legen her borte og han ga meg hydrokortison krem/salve og fikk time med urolog, men det er ikke før om 8-10 uker, og en eventuell operasjon må jeg vente enda lengre på .

 

Hvordan er det i Norge, har man konsulent time før operasjonen om man har fått henvisning eller møter man urolog først gang når man skal ta operasjonen?



Anonymous poster hash: caa7e...558
Lenke til kommentar

Jeg ble omskjært kl 10 i dag Har nå akkurat kommet hjem med taxi. Har store smerter nå, hadde store problemer med å gå inn i taxien og ut igjen da glansen som aldri har vært fremme før skraper mot joggebuksa.

 

Var vondt å ta av bandasjen så nå går jeg i leiligheten min uten bukse eller bokser.

 

Det svir skikkelig og har hovna endel opp allerede, men håper dette går bra til slutt.

Lenke til kommentar

Har tatt av og skifter kompress regelmessig. Betennelsedempende krem på stingene påfører jeg også daglig. Må ha noe som holder den på plass så den ikke rister løs i bokseren, men har funnet ut at stram bokser gjør seg best. Blir nok en stund til jeg skal jogge for å si det sånn.....

 

Våkna til min store forskrekkelse i dag tidlig med ereksjon, trodde at stingene hadde gått opp, men det hadde ikke skjedd.

 

Har ingen smerter, men er fortsatt veldig opphovna, men tar tida til hjelp så får en se. Hun som opererte meg mente at den endelige effekten av inngrepet fikk jeg ikke se før om tre måneder. Tenker at det tar tid å herde glansen da den aldri har vært ute i friluft tidligere. Skriver mer om ett par uker, da vet jeg endel mer. So far so good.

Endret av trangtrang
Lenke til kommentar

 

Hei, anonym som studerte i utlandet her. Hvis jeg skulle ønske å gå for full omskjæring, er det nødvendig med å snakke med fastlege/urolog før det? Har vert til legen her borte og han ga meg hydrokortison krem/salve og fikk time med urolog, men det er ikke før om 8-10 uker, og en eventuell operasjon må jeg vente enda lengre på .

 

Hvordan er det i Norge, har man konsulent time før operasjonen om man har fått henvisning eller møter man urolog først gang når man skal ta operasjonen?

 

Anonymous poster hash: caa7e...558

 

 

Jeg fikk som sagt henvisning til privatklinikk på grunn av kortere ventetid. Jeg hadde da en konsultasjon med urolog der ca to uker før operasjon der han så på problemet, og gav meg ulike alternativer i forbindelse med operasjonen. Så operasjon, samt en sjekk ca 4 uker etter operasjon.

Mårrabrød første uken etter operasjonen var skremmende og rimelig vondt, men fikk ikke problemer med det. Hevelsene går normalt ned i løpet av en ukes tid. Pakket min inn i kompress for sikkerhets skyld de første dagene også. Rutinene er nok litt annerledes ved full omskjæring.

 

Anbefaler også sterkt å bruke lactacyd intimsåpe. Den er veldig, veldig god og mild. Fås på apotek. Jeg brukte første uken et litermål med lunkent vann og litt oppløst såpe som jeg dyppet utstyret i, i 3-5 minutter etter hvert toalettbesøk og før sengetid og dusjing. Det var noe legen gav klar beskjed om måtte gjøres for å holde ting rent.

 

Nå etter ca tre måneder er jeg 100% fornøyd med resultatet etter inngrepet. Mye mer hygienisk og lettere å holde rent, samt bedre sexliv uten fare for skader.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, så for ca. 2-3 uker siden så gikk jeg til fastlege her i utlandet. Jeg fikk henvisning til time med urolog (For å sjekke om en operasjon var aktuelt). Så etter litt tøying så har det faktisk blitt bedre, jeg har mulighet til å se mer og mer av glans som jeg ikke har sett før. Men nå har jeg oppdaget enda et problem og denne gangen er det ikke akkurat trang forhud, heller fast forhud. Forhuden sitter som sagt fast i glansen. Dette gjør at jeg ikke har mulighet til å tøye mer, siden det ikke er mulig å tøye undersiden av forhuden (Altså jeg tøyer, men det vil ikke hjelpe problemet mitt). Av og til når jeg går på do, så blir det som en vannspreder. Må nesten slutte å stå fordi det bare spruter over alt...

Jeg tror ikke legen forstod dette når jeg var og snakket med han om trang forhud, så jeg vurderer å gå tilbake og spørre om hva jeg skal gjøre. Jeg har som sagt time med urolog den 16 desember, så jeg vet ikke om jeg skal vente til da eller om jeg skal ta meg en tur til legen igjen?

Lenke til kommentar

Jeg var plaget med trang forhud, men jeg valgte å bruke salve med hydrokortison og gradvis strekke forhuden over tid.

 

Når jeg endelig fikk forhuden over penishodet så satte jeg på en elastisk penisring for å hindre forhuden i å gå tilbake når jeg ble slapp. På den måten fikk jeg holdt forhuden tilbake over fler timer der jeg til stadighet ble stiv pga den veier litt den penisringen.

 

Jeg bruker den litt av og til enda, Mest for å forebygge at det ikke skal bli trangt igjen.

 

Hvis bildene blir for kraftig kost så regner jeg med moderator sletter dem, men siden dem er ment som illustrasjon håper jeg dem får bli.

 

 

Anonymous poster hash: a8a9a...56f


Anonymous poster hash: a8a9a...56f



Anonymous poster hash: a8a9a...56f
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...