Gå til innhold

Hva er det som avgjør hvilke spill du kjøper?


Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

For en uke siden kjøpte jeg Metal Gear Solid 2: Substance

 

- Hadde litt lyst på noe nytt

- Det kosta 99 kr

- Har hørt pent om Metal Gear-serien

- Så litt artig ut

 

...og det viste seg å være en tullete investering...

8492516[/snapback]

 

mgs2 eier

8493864[/snapback]

 

Eide tydeligvis ikke han :!:

 

Jeg ser på omtaler, bilder/klipp fra spillet og hva andre folk sier om spillet. Passer det min smak kjøper jeg det nok.

Pris har ikke så mye å si, nye spill koster stort sett det samme uansett.

Frihet i spillet, historie og multiplayer (eller den totale underholdnings verdien) kan være blant de viktigste tingene for meg.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At man kan spille multiplayer er afla omega for meg. På PC må det være over nett, og konsoll på samme maskin.

 

Med multiplayer lever spillet lenger for meg, da er spillet aldri likt.

 

Age of Empires II er vel den beste spillinvisteringen jeg har gjort noensinne. Det kunne jeg fortsatt spilt på min 450MHz maskin. Og jeg spiller det online den dag i dag.

 

AoE3 vant jeg faktisk, men det hadde jeg nok kjøpt ellers. Bra singleplayer, bedre multiplayer.

 

Jeg skal ikke si at prisen er uvesentlig, og jeg har kjøpt latterlige spill til xbox for 99kr. (WWF etellerannet og David Beckham eller M.Owen soccer. Det oser ikke akkurat kvalitet av navnet på spillet, men prisen var lav, og jeg ville ha nytt spill..)

 

Heller 4-500 på et spill jeg kaster bort 100-vis av timer på enn 99 til noe som blir brukt en gang.

 

(PS! Selger 2 xbox spill, nesten ubrukt. Ta det PM.)

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

en annen ting som er viktig for meg er linker jeg finner på forumer rundt om krig.

 

Jeg husker jeg spillte Imperial Glory, spillet var ikke så bra, men jeg hang rundt om kring på mod forums i håp om at spillet ville bli bedre med mods, det ble det ikke med på det forumet. fikk jeg høre om et spill som var kjempe bra til å simulere denne typen krig. så jeg fikk link til det spillet og prøvde demoen det var kjempe bra, akurat det jeg lete etter og kjøpte det, de som lagde spillet slapp en toer av spillet som var enda bedre.

mens jeg var på det forumet fikk jeg linker til 2 andre spill.

og siden dette forumet var for historie interiserte så kunne jeg tenke meg at andre spill de snakker om på det forumet ville være noe for meg. og det var de.

 

så takket være forumet til et spill jeg egentlig ikke likte har jeg nå fått 4 spill jeg liker ut av det.

Lenke til kommentar
det som avgjør hva jeg kjøper er for tiden omtalen, sjangeren og mamma :p

er bare 15 så blir ikke så mye spillkjøp, selv om jeg har en hylle stappa med spil (ca 30 ps2, 10 ps1, 2 ps3 og 50+ til pc)

8511537[/snapback]

 

Hehe, mamma var jo også et kriterium ;)

 

Kan jeg spørre hvordan hun filtrerer ut spillvalget ditt? Er det fordi hun ikke vil du skal spille skumle/voldelige etc. spill, eller er det fordi hun også vil spille?

 

(Ikke si at valg nr 2 er søkt, da jeg var liten var dette nemlig en viktig faktor for spillkjøp ;) )

Lenke til kommentar

Jeg stiller kanskje som en outsider her, siden jeg kjøper mest gamle spill, men ting som er viktig for meg i vurderingen av spillkjøp:

 

- omtaler

- nostalgisk verdi

- pris

- god historie / fengende gameplay

 

De fleste spillene jeg kjøper har jeg som regel testet på forhånd, men forhåndsbestiller også spill jeg har gledet meg til lenge i mine favorittgenre :)

Lenke til kommentar
@ cannavaro: Kjøp deg Wii så får du nok fort dø av sjokk :) Hele familien min var på besøk i påsken og hele gjengen ble ganske glad i Wiien .... muttern ble faktisk hekta på golf i Wii Sports :D Var nesten så jeg døde av sjokk.

8518440[/snapback]

Hehe. :D

Mamma eller pappa har ikkje spelt Wii endo. Mamma bryr seg litt om kva aldersgrensa og om det er mykje blod og skyting, men pappa bryr seg ikkje i det heile tatt. :thumbup: Det andre spelet eg kjøpte var 16+ (Prince of Persia: RS).

Er snart 13. :whistle: Men eg kjøper spel via pappa, og mamma ser ikkje på covera heller, berre på nokre spel. :D

Lenke til kommentar

Det viktigste for meg når jeg skal kjøpe et nytt spill er:

 

-Om spillet har fått god kritikk de fleste steder

-Om det er i en serie jeg er vant med (som f.eks FF og RE), eller et lignende spill fra samme utvikler. Prøver gjerne noe nytt også.

-Grafikk appelerer litt, men er egentlig ikke så viktig.

 

God kritikk er ikke alltid så viktig, så lenge jeg selv er ganske sikker på at jeg kommer til å like spillet. Da er det ganske bra med eb-games sin 10-dagers angrefrist :)

Lenke til kommentar

det jeg ser på når jeg kjøper meg et spill:

 

kan si først at jeg gir blanke F'en i ossen karakterer spillet får av anmeldere fordi alle har sin smak. har selv opplevd at jeg har spilt et spill som jeg synes er helt herlig men fått dårlig karakter av en anmelder... noe som har gjort at jeg leser som regel bare hva spillet handler om.

 

 

-først ser jeg på hvordan type spill det er sjanger osv

-hvordan spillet ser ut i grafikk (bak cover på spill, eller bilder på nett. evt video)

-visst det er demo så prøver jeg det (for testing av gameplay, hvordan spillet er og spille osv)

 

 

ellers så er det noen spill som jeg veit er bra og kjøper på release (som feks Black & White2 da det kom ut)

Lenke til kommentar

Kommer veldig ann på hva jeg er ute etter. Enkelte spillserier jumper jeg på uten noen omtanke, jeg vet at jeg liker de spillene (oppfølgere som Half-Life 2, The lengend of Zelda serien, Hitman).

 

Andre er jeg litt mer skeptisk til. Jeg leser veldig mange omtaler av spill, ikke bare et par en somregel et godt utvalg fra Gamerankings. Om det er snakk om konsoll spill leire jeg somregel spillet først (se sign, G-VIP), liker jeg det investerer jeg i det, liker jeg det ikke sender jeg det tilbake, får et nytt i posten.

 

Et eksempel på hvor bra det er.

 

Jeg har aldri spillet et Final Fantasy spill siden FF3 på SNES, så tenkte jeg skulle kjøpe FF12, til PS2. Men ble så litt usikker på om jeg vil like det. Kom da over G-VIP, leide FF12 og fikk det da noen dager etterpå. Glad var jeg for det. Værre møll skal du lete lenge etter for min del. En historie som var like interesang som nyttårstalen til Jens Stoltenberg, kombinert med talen til Kongen. Politisk smørje av totalt uinteresang historie preget spillet. Nytter ikke at det hadde brukbar grafikk og OK kamp system (heldigvis ikke random battle), når historien er så kjedelig at jeg nesten sovnet i stolen. Jeg sendete det tilbake noen dager etterpå, fikk nytt tilsendt i posten. Har investert i Harvest Moon til NGC og Metroid Prime 2 echos, også til NGC, takket være dette systemet.

 

Så der er mine metoder for å finne spill. Godt å kan prøve hele spillet fremfor en liten demo, som somregel ikke rettferdiggjør det ferdig produktet på noe god måte.

Lenke til kommentar

Det som kanskje er mest viktig er om jeg har spilt spillet fra før av, eller tidligere spill hvis det er en serie. Neste spillet blir garantert hitman blood money fordi jeg har akkurat blitt ferdig med hitman II. Selvfølgelig har jeg også lest anmeldelser. De avgjør som regel om jeg kjøper spillet jeg har lyst på eller ikke.

Bryr meg ikke så mye om covere og slik siden jeg nesten aldri gjør impulskjøp, men heller sjekker priser i ørten nettbutikker, anmeldelser osv først :p

 

Når det gjelder PC spill er det jo avgjørende om spillet kan kjøre glatt på maskinen min(er ikke så moderne lenger :( ) eller ikke.

 

Ang. grafikk er ikke det så viktig. Selvfølgelig er det artig med god grafikk, men kjøper ikke spill kun for grafikkens del

Lenke til kommentar

Seriar som Zelda er et must for meg. Etter eg spelte OoT på N64 kjøpte eg det til NGC, det var to discar, ein med Wind Waker, som ikkje var heilt det same sidan det var øyar og litt annerledes Link liksom, men det var kjekt så lenge det varte. Og ein disc var Ocarona of Time, det same som til N64 og ein annan vanskelegare versjon som heiter Master Quest, det var det same gamle OoT, men det var andre ting du måtte gjere for å komma deg vidare.

 

Ser ikkje så veldig mykje på omtalar sidan alle har sin smak.

 

BigFatty: Har heller ikkje så ny PC, min er nokre år gammal. :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...