Gå til innhold

Anbefal og forklar tre gode CDer!


TNormann

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg jobber i en CD-butikk i Moss, som ekstrahjelp. Grunnet at jeg er i forsvaret, går skolefag og jobber der har jeg ganske dårlig tid til å sette meg inn i all den musikken som eksisterer. Dealen er at når en kunde spør etter en god norsk jazzplate eller noe bra afrikansk-inspirert chillout så detter jeg ofte litt ut, iogmed at det ikke er min favorittmusikk. Nå har jeg lyst til å gjøre litt med det, og rett og slett lage en liten liste over CDer man _bør_ ha kjennskap til innenfor ulike genrer.

 

Det jeg nå ber om er at du anbefaler meg en, to eller tre CDer innenfor en genre, og beskriver den litt, hvorfor den er så bra. Spesifiser gjerne sjangeren best mulig :) Håper på å få litt sære tips, som allikevel er kommersielle nok til at man kan regne med å finne dem i en platebutikk ;)

 

På forhånd takk for gode forslag! :D

 

MODEDIT: Store bokstaver i emnetittelen er fjernet

Endret av TNormann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hard Dance Mania platene.

 

Trance / Dance plater som alltid får meg i godt humør ( jo høyrere de spilles jo bedre humør blir jeg ) :) Det er plater som er mixet sammen av DJ Pulzedriver. Mange forsjellige trance / dance sanger som er mixet til et langt track.

 

HDM 10 er nettopp kommet i butikkene. Min absolutt favoritt er HDM 3. Men 10 er ikke dårlig den heller :)

 

EDIT: litt mer info

Endret av Missy TommeN
Lenke til kommentar

Heisann, Thomas. Jaggu var du å finne her også.

 

The Shins er et ganske stilig indie rock band som er litt anderledes. Jeg med mine litt begrensede musikkunnskaper vil trekke tråder mellom dem og f.eks Ben Fold (Five).

Jeg liker spesielt Oh, Inverted World albumet deres.

 

Et annet band jeg kan anbefale er Zebrahead. De spiller noe jeg kanskje vil definere som noe pop punk. Jeg vil kanskje knytte dem opp mot f.eks Melody Club. Albumet Playmate of the Year er spesielt å anbefale.

 

Håper det var til litt hjelp. Nå er det sovetid. :)

Lenke til kommentar

Kvist - For kunsten må vi evig vike

Kritikerrost melodisk black metal. En av få svartmetalskiver jeg virkelig har sansen for. Hallvard Hagen fra Xploding Plastix trakterer forsåvidt gitar i Kvist, hvem de andre er må gudene vite. Skiva, og prosjektet Kvist, er ikke akkurat omgitt av mye informasjon. Tviler sterkt på at platesjappa fører denne.

 

CocoRosie - La Maison de Mon Reve

CocoRosie har fått økende oppmerksomhet i det siste, deres siste skive, The Adventures Of Ghosthorse And Stillborn, fikk gjennomgående gode kritikker i Norge, ikke akkurat så rart. Men personlig så liker jeg La Maison de Mon Reve er deres sterkeste utgivelse. Musikken kan forklares som en blanding av lavmælt indiefolk/freakfolk og fransk barne-tv, kjapt kjørt sammen med opera, rock og hip-hop influenser.

Lenke til kommentar

Du nevnte Jazz.

Kom en plate i fjord som het Sigurd Køhn Trio-This Place. Meget bra jazz plate av Sigurd Køhn som omkom i Tsunami-katastrofen i thailand for et par år tilbake. Platen ble utgitt i underkant av et år senere av kona som ventet såpass lenge for å ungå at plata solgte pga. katastrofen og heller pga musikken.

 

Tord Gustavsen Trio-The Ground Utgivelse fra 2005, Første intrumentale norske jazzplate som toppet vglista. Havnet også på 10. plass på Billboard Top Jazz Albums

Endret av Xenodwarf
Lenke til kommentar

Kan komme med mine valg innen rap. Litt usikker på om du vil jeg skal nevne de du burde vite om eller om du vil ha litt spesielle,så får blande det litt.

 

Foreign Exchange-Connected

Ble kåret til årets rapalbum i 2004 om jeg husker rett. Jeg nevner denne siden langt fra alle har hørt den,men er en genial plate og skal være mulig å finne i butikkene.

 

Common-Be

Kvalitet fra start til slutt, hvor de beste er BE, Love Is, Go og Testify. Kan ikke en gang beskrive hvor mye jeg gleder meg til hans neste plate.

 

Kanye West-College Dropout eller Jedi Mind Tricks-Servants In Heaven,Kings In Hell

Klarte ikke bestemme meg for hvem av dem jeg skulle nevne,da de gjelder hvert sitt punkt av det du ba om. College Dropout bør de fleste ha fått med seg,Kanye West fikk en genial debut med denne platen og mange av låtene kommer til å sitte fast i mitt og andres hode i flere år fremover.

 

Jedi Mind Tricks er litt mindre kjent,de var nettopp i Oslo og hadde konsert der. Vil velge dem fordi de etter min mening skiller seg litt ut i forhold til de kommerse rapperne for tiden. Til informasjon er Vinnie Paz, som er med i gruppen, også med i The King Of Queens(Deacon om du lurer ;))

Lenke til kommentar

Skal prøve å gi deg litt metal.

 

Metallica - Master of Puppets (heavy metal)

 

Det er et kanonalbum og er et av Metallicas beste.

 

Black Sabbath - The Best of CD 1 og 2 (heavy metal)

 

Det er et flott samlealbum med noen litt rolige og noen tøffe, tunge partier.

 

Iron Maiden - The Number of The Beast (metal, muligens heavy)

 

Dette er et av Iron Maidens mest populære album. Meget kjent.

Endret av chryzsh
Lenke til kommentar

Tre viktige svartmetallalbum:

 

Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas

- Kanskje tidenes black metal-album, og definitivt det mest okkulte albumet jeg har hørt. Obligatorisk innenfor sjangeren.

 

Bathory - Under the Sign of the Black Mark

- Bathory var blant de aller første som satte preg på sjangeren, og dette er kanskje det beste black metal-albumet fra svensken.

 

Satyricon - Nemesis Divina

- Mange har etterhvert hørt om Satyricon, og det er veldig trolig at du vil få spørsmål om noen av de eldre skivene deres. Dette er, sammen med The Shadowthrone, den skiva du finner fram til dem.

Lenke til kommentar

Svensk punk

 

Charta 77 - Tecken I Tiden: Etter min mening ett av tidenes beste plater, uansett sjanger. Gjennomført plate, med gode tekster(!) og et fengende lydbilde. Mine favoritter på denne plata (selv om alle er bra) er "Herrarna I Sandlådan", "En Del Mornar", "Vi Vill Ha Svar" og "När Världssamvetet Tog Semester"

 

Dia Psalma - Gryningstid: Ypperlig plate fra bandet som ble dannet av de gjenværende medlemmene i Strebers etter at trommisen døde. En höydare innen sjangeren. Sjekk gjerne ut sanger som: "Alla Älskar Dig", "Emilie" og "Den Som Spar".

Endret av aero^^
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-W15cjW

Innen rap vil jeg gjerne anbefale deg:

 

A Tribe Called Quest - Midnight Marauders. Jazz-rap med politisk mening på høyt nivå.

 

Jurassic 5 - Quality Control. Fin underground-rap.

 

A Tribe Called Quest - The Low End Theory. Denne kjemper sammen med Midnight Marauders om å være min favorittskive innen rap.

Lenke til kommentar

Steve Vai: Passion and Warfare

 

Dette er muligens min favoritt cd av alle som finnes av de jeg har hørt. Dette er en veldig dyp cd som tar tid å sette seg godt inn i. Men den har faktisk en veldig god moral på en del av sangene ;) Det er snakk om frihet, fred osv.

Men hvis man ser på det tekniske er hele denne plata gjennomsyret av utrolig heftig gitarspill! veldig lite "ronking", men veldig varierte sanger og gitarspill. Er alt fra rocka sanger til ballader!

Blir veldig vanskelig og definere noen bestemt sjanger, men det spilelr vel helelr ikke så stor rolle.

 

Siden denne anbefallingen ble veldig lang får det holde med 1 cd... :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...