Gå til innhold

Anbefal og forklar tre gode CDer!


TNormann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan du noe om progrock da? Here we go!

 

Dream Theater - Awake

510MXXHV8RL._AA240_.jpg

 

Dream Theaters tredje studioalbum, utgitt i 1994. Plata er atskillig mørkere enn dens mer berømte forgjenger "Images and Words", men antakelig er det derfor jeg falt for den. Kort oppsummert er dette velspilt, velarrangert tungrock. Plata har et voldsomt spenn, fra den drivende åpningslåta "6:00" til tunge "The Mirror" og hjerteskjærende "Space-Dye Vest". Dream Theater er slett ikke for alle, og senere utgivelser bærer preg av lange soloer med et snev av "oppvisningspreg". Personlig føler jeg denne skiva kom ut før låtskrivingen gikk fløyten til fordel for det åpenbare talentet, og jeg anbefaler alle å i det minste lytte til denne plata. Det er umulig å ikke anerkjenne kvalitet når det slår deg midt i trynet.

 

Porcupine Tree - In Absentia

41Z58H3J06L._AA240_.jpg

 

Porcupine Tree er et spennende band. In Absentia ble sluppet i 2002, og er et strålende eksempel på moderne rockmusikk. Stilen er en lett blanding av pop, psykedelia og metal, og det funker som bare det. De to åpningslåtene "Blackest Eyes" og "Trains" er av den sorten du simpelthen ikke blir kvitt, refrengene borrer seg fast i øregangen din og blir der. Skiva er smakfullt krydret med strykere, arrangert av Dave Gregory fra XTC. Også dette er en skive jeg anbefaler til alle musikkinteresserte, uansett standpunkt.

 

The Tangent - The Music That Died Alone

41KAMFM8KKL._AA240_.jpg

 

The Tangent er en litt mer dristig anbefaling, dette er slett ikke alles "cup of tea". Plata er utgitt i 2003, og tar opp arven fra 70-tallets progrock på en mesterlig måte. Du vet, musikken som "døde" i stillhet og ble erstattet med Wham! og denslags. For å gjøre det helt klart, er du redd komplekse arrangement og utstrakt solobruk er dette virkelig ikke skiva for deg. Imidlertid syns jeg det er så mye god musikk, så mange gode ideer og så mye generell vellyd i denne plata at den er verdt en lytt. Eksplosivt, jazzete (her har du jazzen din!), seige groove og lekne detaljer. Og nevnte jeg at coveret nesten er verdt innkjøpsprisen alene?

Endret av JLa
Lenke til kommentar

(Band - Album)

 

Led Zeppelin - Led Zeppelin IV

 

Zoso_300.jpg

 

Personlig ikke mitt favoritt Zep-album, men er den beste introduksjonsplata. :thumbup:

Med fengende låter som "Black dog" og "Misty mountain hop" kommer til å deg nynnende resten av året, mens "Rock & Roll" vil rett og slett få deg i godt humør.

 

Så er det jo litt abstrakt, merkelig musikk med "Four sticks"" som er god gammel rock blandet med et indisk orkester.

"Stairway to heaven" har nok hatt ansvaret for mange gåsehudanfall gjenom tidene hos mange millioner mennesker, mer trengs vel ikke sies. :tease:

Så er det den akustiske kjærlighetsangen "Going to california" og den folkete "The battle of evermore som nesten er litt skummel.

Albumet slutter med "When the levee breaks" som har en helt syk trommeintro som bare MÅ høres, effektene på denne sangen er noe av det beste som er produsert.

Denne CD'en er et must for alle musikkfans! :thumbs:

Det mener jeg med hele mitt hjerte.

The Who - The Ultimate Collection.

 

 

 

61RWB4PF6CL._AA240_.jpg

 

Nok en bra introduksjon, vel over 40 spor på 2 CD'er, genialt. :love:

 

Queen - Greatest Hits I, II & III - The Platinum Collection.

 

41XOyOjHRqL._AA240_.jpg

 

3-CD sett med det beste av et av de beste bandene i verden, rett og slett fantastisk. :D

 

Alle butikker med selvrespekt burde ha disse platene. :fun:

Endret av Lord_Revan
Lenke til kommentar
En annen rap-skive: Big Pun - Capital Punishment. Kvalitet.

8477821[/snapback]

 

Oh right! Men hva slags type rap er det? westside, eastside, "smart" hiphop, gangsta eller hva?:)

8477935[/snapback]

 

eastcoast/hardcore/gangsta :)

8480790[/snapback]

 

What he said^

 

uansett er det drit fett

Endret av shizz kebab
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...