Gå til innhold

Formatering og partisjonering - hva skal jeg gjøre først?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer litt an på hva du skal bruke HDD til.

Skal den settes inn Hoster av et opperativsystem så kan du la windows-installasjonen gjøre dette for deg.

Hvis du bare skal formatere de og repartitionere så vil jeg anbefale deg Partition Magivc 8.

 

Ellers så kan du bruke Windows sin egen partitionering program

Lenke til kommentar

Ok...Hvis disken er helt blank så booter du opp med WinXp plata de og kjører installasjonen.

Så blir du etterhvert spurt om hvordan du vil installere WinXP siden setup ikke kan finne noen partitioner. Så det du gjør da er å opprette via installasjonen en 10GB HDD og eventuelt en på 70.

Den på 70 kan du gjøre klar for senere hvis du ikke vil det.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har så mye viktig på maskinen din hadde jeg anbefalt å formatere også partisjonere. Men hvis du har en del programmer osv som du vil beholde bør du partisjonere først, kopiere alt over i en ny partisjon, og formatere den med windows.

 

Det beste programmet jeg syns er Partition Magic 7.0

Den er veldig bruker vennlig.

Lenke til kommentar
Jeg skal bruke den på 10GB tiL å ha windowx XP på, og den andre delen skal jeg ha filer og spill på...

Dumt dumt dumt..

 

Spill bruker ofte felles filer som ligger på systemdisken.

Spill legger dessuten inn nøkler i registeret, så når du re-installerer og tror at du kan bruke spillene dine som før må du tro om igjen. Så da må du slette spillene dine på d: og installere dem på nytt.. :roll:

 

Windows, programmer og spill på en disk.

Backup, filmer, filer osv på en anne disk.

 

/me er trøtt

Lenke til kommentar

Som alltid når det er spørsmål om reinstallering;

For WinXP bør du nok ha 15 GB om du skal installere mange spill og endel programmer.

Har 17GB nå og selv det begynner å bli lite...

 

Bruk ghost el.l for å lage et image av partisjonen etter at du har installert alle drivere, spill, tweaks, programmer og ellers fått alt til å bli som du ønsker det.

 

God Jul!

Lenke til kommentar

Oki.. la oss ta det bra begynnelsen av.. til dere som maser om at jeg kommer til å få dårlig plass - jeg har 200GB å boltre meg i! Jeg skal bare dele opp den ene HD slik at jeg slipper å ha operativsystem på en 80GB-disk. Jeg skal ikke ha noe slags spill eller programmer på C:, bare XP! Min nåværende C: er stappfull av crap, så jeg skal formatere den uansett...

Jeg leser mange forskjellige svar, men er fremdeles ikke fornøyd... Er det noen der ute med peiling som kan forklare meg?!?

God Jul til alle sammen BTW!!

Lenke til kommentar
...til dere som maser om at jeg kommer til å få dårlig plass - jeg har 200GB å boltre meg i! Jeg skal bare dele opp den ene HD slik at jeg slipper å ha operativsystem på en 80GB-disk. Jeg skal ikke ha noe slags spill eller programmer på C:, bare XP! Min nåværende C: er stappfull av crap, så jeg skal formatere den uansett...

 

Se på det jeg og andre har skrevet om formatering, ghost og installasjon.

 

Du kan ikke installere pill på andre partisjoner enn den du skal ghoste hvis det er en ting du ønsker.

Anbefaler på det sterkeste å lage et image/ghost av ferdig installert disk.

Ellers er nok det beste o fdiske hele disken, for deretter å kjøre instalasjon av XP fra CDannen HDD og partisjonere under installasjon.

 

Det å installere OS og programmer på forskjellige partisjoner er forøvrig en dårlig ide ytelsesmessig!

 

Les og prøv å forstå før du kritiserer og antyder at folk ikke har peiling...

 

Ha en fortsatt God Jul!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...