Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dumt å montere åpen dumpventil på nyere VAG 1.8T ?


Anbefalte innlegg

Hei... er det noe snev av sannhet i at det ikke lønner seg å montere dumpventil på nyere audi med 1.8 T motor? Fra rundt 2000 modell og oppover?? Hører noen si at:

 

"Når bilene er fra ca 2000 modell og opp så er de for følsomme for ting som åpen dump. Dette gjør at motoren kutter og vil gå i nødprogram."

 

 

Sannhet eller myte? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

høres ut som en myte. men hehe ille jo sjekket dette med verksted som skrur mye på slike motorer. en dumpventil vil jo kun påvirke hvordan turboen spinner når du girer og slikt den vil ikke presse turboen ned i hastighet og derfor belaste turboen mindre og forlenge levetiden på den.

jeg kan ikke skjønne hvordan dette skal påvirke motoren i det heletatt. men jeg er en lekman på området da.

 

vis du finner ut av noe så post det her så vi kan bli smartere :D

Lenke til kommentar
nyere biler er jo påtende fulle i elektronikk, det _kan_ være noe i det at der er regulatorer og styr som holder dette i sjakk. Bare vill tipping fra mi side.

8459390[/snapback]

skjønner tanktegangen men eneste som skal være på luftinntaket er en luftmengdemåler, som kanskje også måler luft temp og skal bestemme hvor mye bensin bilen skal ha og slikt.

forstår teorien og er med på det, men jeg tror det er bolt on og ikke noe problemer. men jeg er ikke mekaniker så vet ikke helt jeg.

 

:update:

spurte en kamerat som er en slik bilwiz om dette med dumpventil og det han sa da var:"er bare å montere... men mulig den regner med mere luft enn den får når du dumper da. så er godt mulig du bør dumpe luften tilbake i innsuget."

 

så mine penger er på at det går

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Monterer du dump (til friluft) vil motoren få for rik blanding og (teoretisk) noe tregere spool up tid på turboen..

Er ikke noe stort problem men regn med litt kortere levetid på plugger (og olje).. ellers er det helt ufarlig..

8463317[/snapback]

Helt feil. Ved pådrag er dumpen STENGT og påvirker således ingenting.

 

 

Problemet med friluftsdump i stedet for resirkulerende ventil er at luftmassemåleren måler luftstrømmen som sendes til friluft ved giring. For motorstyringen er det et ulogisk signal å registrere luftforbruk av betydning ved stengt gasspjeld (tomgangsforbruket + avblødning til friluft). Dette kan gi feilkode og ev. gi nødprogram. Oftest på uchippede biler. I tillegg vil en FOR mykt shimset friluftsdump kunne åpne på tomgang og slippe inn falskluft.

 

En bil som er chippet kjører med høyere ladetrykk. Da er det ofte nødvendig å bytte til en dump/resirk med stempel i stedet for gummi-membran siden det økte ladetrykket vil blåse membranet i filler over tid. Det er heller ikke uvanlig at membranet på originale resir-ventiler revner. Jeg har bytta mange originale resirk-ventiler.

Lenke til kommentar
1.8 T motorene må ha lukka(resirk)dump ventil. Blir helt feil for massemåleren/motorstyringen når mye av lufta plutslig blir borte.

 

Skal du ha skikkelig vondt i øra lyd må du montere ekstern wasgate.

8465032[/snapback]

Enda en feiloppfatning. Ekstern wastegate gjør INGENTING med lyden. Forskjellen er bare om wastegaten sitter bygd inn i turboen eller sitter som egen enhet mellom motor og turbo. Uansett ender eksosen opp i eksosanlegget, alltid foran første lyddemper og ev. katalysator. Ekstern wastegate brukes omentrent ikke lengre fordi det er dyrere å produsere.

Lenke til kommentar
Helt feil. Ved pådrag er dumpen STENGT og påvirker således ingenting.

Jaha... tror du misforsto min forklaring..

LMM har målt opp luften før du girer. Denne luften slipper du ut i friluft ved girskifte og motor vil gå rikt. Som sagt er det ikke noe stort problem.

Lenke til kommentar
Helt feil. Ved pådrag er dumpen STENGT og påvirker således ingenting.

Jaha... tror du misforsto min forklaring..

LMM har målt opp luften før du girer. Denne luften slipper du ut i friluft ved girskifte og motor vil gå rikt. Som sagt er det ikke noe stort problem.

8465951[/snapback]

Når du girer skjer det ved gasspjeldsignal 0. 0% pådrag ved turtall over 1500 omdreininger vil si motorbremsprogram og dermed INGEN bensin. Problemstillingen er at det fremdeles registreres luftflow over normalt i kombinasjon med fuelcut, det er det som gir feilkoder. (Det og for mykt shimsa dumper som suges opp på tomgang)

Lenke til kommentar

Åpen dumpventil fungerer hvertfall ikke på Audi TT roadster. Da må du holde gass når du girer for og ikke lage noe tull/fusk.

 

Prøvde meg fram med 5 forskjellige dumpventgiler på denne audien og lyden var så og si det samme. Endte opp med noe fra TS racing da eieren mente den lagde best lyd.

 

Ble litt usikker på det med ekstern wasgate. Har hørt litt av hvert! Skal sjekke ut litt til i morgen... ble nysjerrig!

Lenke til kommentar
Helt feil. Ved pådrag er dumpen STENGT og påvirker således ingenting.

Jaha... tror du misforsto min forklaring..

LMM har målt opp luften før du girer. Denne luften slipper du ut i friluft ved girskifte og motor vil gå rikt. Som sagt er det ikke noe stort problem.

8465951[/snapback]

Når du girer skjer det ved gasspjeldsignal 0. 0% pådrag ved turtall over 1500 omdreininger vil si motorbremsprogram og dermed INGEN bensin. Problemstillingen er at det fremdeles registreres luftflow over normalt i kombinasjon med fuelcut, det er det som gir feilkoder. (Det og for mykt shimsa dumper som suges opp på tomgang)

8469474[/snapback]

Javel... på min 1,8T får jeg ikke feilkoder, men iflg. bredbåndslambda er blandingen noe rik ved pådrag og girskift.... LMM og lambda er nesten nytt... sammen med dumpventil.

Lenke til kommentar
bar1: Har du chip?

 

8472032[/snapback]

Selvfølgelig.. Har en chip fra bbracing. Er ikke sikker på merket dem fører.

Blandingen er helt fin når jeg kjører uten dump til friluft.

Begynner å bli lei av dump lyden og kommer til å koble dumpen til på orginalmåten.. :)

Lenke til kommentar

Gjorde et eksperiment på jobben i dag. Satt samme dump-ventil på en volvo 940 turbo og en mazda 323 GTX. Lyden ble forskjellig. Mazda 323 GTX klarer bare og lage en psssst lyd, altså full tømming, mens volvoen fikk flaff,flaff,flaff lyd. Hvorfor det? begge turbo systemene er dønn like og begge to hadde bløding/justering på vakumen til wastegaten. prøvde med 2 forskjellig dump-ventiler på begge bilene. Dette er noe som irriterer mazda eieren noe vanvittig og han har fått beskjed fra en eller annen mazda "guru" om og montere ekstern wastegate.

 

Ringte så litt rundt og fikk bekreftet at på mazda sitter det en annen type wastegate enn det gjør på f.eks vag og volvo. Hadde noe med oppbygningen og stempelet som sitter i vakumklokka. ventilen i wastegaten fjærer noe som gjør at du får flaff,flaff,flaff (trykkbølger) fikk jeg vite.(volvo,vag) noe som den ikke gjorde på mazda.

 

Skal prøve forskjellige dump ventiler og bytte en wastegate ventil på en ur-quattro neste uke. skal bytte fra orginal til uorginal. er spent på om det blir noe forskjell

 

btw. det beste trikset for høy lyd på 1.8T var og montere åpent luftfilter. Altså kon filter og ikke innsats. Ta av luftfilterboksen og rus motoren litt så skjønner du det. Hvis du ikke har gjort det fra før da.

Lenke til kommentar
Skal prøve forskjellige dump ventiler og bytte en wastegate ventil på en ur-quattro neste uke. skal bytte fra orginal til uorginal. er spent på om det blir noe forskjell

8482193[/snapback]

Mener du at du skal bytte wastegate?? Original wastegate på ur quattro holder til over 500 gamp, trenger bare ei hardere fjær. De kan justeres en del også, er bare å ta plomben på toppen av lokket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...