Gå til innhold

Adobe Camera Raw 4.0, hva betyr dette for framtida


Anbefalte innlegg

Jeg leser med at Adobe har kommet med en ny oppdatering av ACR. Så vidt jeg kan forstå så er eneste endring at den støtter Panasonic Lumix DMC-FX8. Bra for brukere av dette kameraet, men ikke noen revolusjon for andre brukere, tenkte jeg.

 

Men så tenkte jeg litt videre. Denne oppdateringen er ikke kompatibel med eldre versjoner av PS. Vil det innebære at kjøpere av nyere kameraer som ikke støttes av ACR 3.7 vil bli tvingt til å oppgradere hele PS for å få støtte?

 

I så fall så mener jeg at dette er en betenkelig politikk for å si det mildt.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan alltids laste ned en oppdatert versjon DNG konverteren, og konvertere RAW filene fra ditt nye kamera til DNG, som allerede støttes.

 

Det blir noe ekstra arbeid, men du får ihvertfall brukt eksisterende programvare.

 

 

Når det er sagt, så er jeg enig med deg at det er for tidlig å slutte å støtte forrige versjon av disse programmene.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg leser med at Adobe har kommet med en ny oppdatering av ACR. Så vidt jeg kan forstå så er eneste endring at den støtter Panasonic Lumix DMC-FX8. Bra for brukere av dette kameraet, men ikke noen revolusjon for andre brukere, tenkte jeg.

 

Men så tenkte jeg litt videre. Denne oppdateringen er ikke kompatibel med eldre versjoner av PS. Vil det innebære at kjøpere av nyere kameraer som ikke støttes av ACR 3.7 vil bli tvingt til å oppgradere hele PS for å få støtte?

 

I så fall så mener jeg at dette er en betenkelig politikk for å si  det mildt.

 

Mvh Tim Typo

8454881[/snapback]

 

Hvis de skal redigere RAW så bilder. Smårotten policy syns jeg.

Lenke til kommentar
Husk at det fins alternativer til photoshop som er like bra eller bedre på raw.

8456661[/snapback]

Klart det finnes alternativer. Men det forandrer ikke på problemet med Adobe. De er tilsyneltaende farlig nær å svikte brukerbasen sin og det er det som opptar meg nå.

En mulig konsekvens er selvfølgelig å finne et alternativ.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Alle store selskaper er sånn. Microsoft, Telenor, Adobe etc... de bestemmer seg for å tvinge folk til å oppgradere hele sulamitten med jevne mellomrom.

Joda, men jeg er enig i at det er drøyt å ikke implementere støtte for f.eks. PS CS2, som for inntil 2 måneder var eneste alternativ som var å få kjøpt. Det hadde i hvert fall fått meg til å vurdere et helt annet system med en gang.
Lenke til kommentar

Er naturligvis helt enig i at det er råttent, på linje med Adobes mistenkelige høye pris for europeiske kunder. CS2 er fortsatt et fantastisk program, det er ærlig talt ikke så vanvittig mye nytt i CS3, så den burde fått ACR4+. Den nye raw-converteren er vel det jeg syns er det aller beste i CS3-pakken, bortsett fra at den er møkkatreig sammenlignet med Rawshooter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...