Gå til innhold

Alternativ til Kjølepasta


sqitfire

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjølepasta kan faktisk senke CPU temp så drastisk som fra 80-90 til 40-50 grader. Bygget nylig en maskin for en kompis (E6600 CPU), men fikk problemer med at maskinen hang seg midt i XP installasjonen. Sjekket at alt var i orden i maskinen, og følte at det var ekstremt varmt rundt CPU og RAM. Går inn i system monitor på HK, og ser at maskinen starter på rundt 60-70 grader (varierte fra gang til gang), IDLE, for så å bygge seg jevnt opp til 85 (hvor maskinen skrudde seg av) og skjønte at noe var feil. Prøvde noe så dumt som å vri CPU vifta 90 grader (slik at det midterste sporet kjølepasta fulgte kjernen, noe som jeg hadde tenkt på men satt feil da jeg først bygde maskinen). Når maskinen boota på nytt neste gang, var idle temp stabilt 40 grader. Dette var ikke forskjell mellom kjølepasta/ikke kjølepasta, men mellom to forskjellige spredninger av kjølepasta. Så jeg ville nok tro at en CPU ville blitt fort svidd uten kjølepasta (selv om jeg aldri har prøvd skikkelig).

8456023[/snapback]

Det blir da ikke varmere i området rundt cpu på grunn av at du ikke har kjølepasta? Heller motsatt.

8458184[/snapback]

Selve hovedkortet og komponentene som ligger på dette vil varmes opp, dermed får man også økt varmestråling fra området. Men det stemmer som du sier at lufttemperaturen vi synke.

 

Jeg tror det er forøvrig mange her som ikke forstår viktigheten av kjølepasta..

Lenke til kommentar
Kjølepasta kan faktisk senke CPU temp så drastisk som fra 80-90 til 40-50 grader. Bygget nylig en maskin for en kompis (E6600 CPU), men fikk problemer med at maskinen hang seg midt i XP installasjonen. Sjekket at alt var i orden i maskinen, og følte at det var ekstremt varmt rundt CPU og RAM. Går inn i system monitor på HK, og ser at maskinen starter på rundt 60-70 grader (varierte fra gang til gang), IDLE, for så å bygge seg jevnt opp til 85 (hvor maskinen skrudde seg av) og skjønte at noe var feil. Prøvde noe så dumt som å vri CPU vifta 90 grader (slik at det midterste sporet kjølepasta fulgte kjernen, noe som jeg hadde tenkt på men satt feil da jeg først bygde maskinen). Når maskinen boota på nytt neste gang, var idle temp stabilt 40 grader. Dette var ikke forskjell mellom kjølepasta/ikke kjølepasta, men mellom to forskjellige spredninger av kjølepasta. Så jeg ville nok tro at en CPU ville blitt fort svidd uten kjølepasta (selv om jeg aldri har prøvd skikkelig).

8456023[/snapback]

Det blir da ikke varmere i området rundt cpu på grunn av at du ikke har kjølepasta? Heller motsatt.

8458184[/snapback]

 

Det er jeg klar over... det var bare det som fikk meg til å tenke på temperatur som problem generelt (ingen vifter medfulgte kabinettet, det er nok derfor det var varmt). Jeg ville derfor sjekke hvor mye dette hadde å si (hadde ikke tenkt på kjølepasta når jeg gikk inn i system monitor), og så at de tempene jeg hadde ikke bare var grunnet dårlig lufting av kabinett. Så sjekket jeg at viften stod riktig på, så at kjølepasta var satt riktig.

Endret av dedeee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...