Gå til innhold

Alternativ til Kjølepasta


sqitfire

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei har en CPU tempratur på 90 grader ca, noe jeg kan bruke som alternativ til pasta?

8452468[/snapback]

 

Mulig du bør sjekke kontakten mellom CPU og vifta, støv under vifta om du har vifte som ligger "over" kjøleribbene eller om du i det hele tatt har en vifte som går rundt (eller har vifte).

Lenke til kommentar
Oi, tror du bør foreta en større rengjøring i kabinettet, eller vurdere å kjøpe ny CPU-kjøler. Det der er IKKE en akseptabel temperatur, restarter ikke dataen seg ofte? Trodde maskinen koblet ut ved 75*C på CPU jeg. :hmm:

8452726[/snapback]

 

 

ja, har fiksa alt men har ikke pasta i den

Lenke til kommentar
Hei har en CPU tempratur på 90 grader ca, noe jeg kan bruke som alternativ til pasta?

8452468[/snapback]

Vel, du kan prøve med ris, men jeg tror pasta er best :D

 

Nei, du er helt nødt til å ha en ordentlig kjølepasta, det er den som skal sørge for god varmeoverføring mellom CPU og kjøleribbe. Det skal kun være et tynt lag, for mye kjølepasta er like ille som for lite/ingen kjølepasta.

Lenke til kommentar
Så en på XS tror jeg som blandet vaselin og tannkrem med zink og fikk et nokså akseptabelt resultat for å svare på det du spør om i tråden :p

8454149[/snapback]

Tviler på at det er en holdbar løsning i lengden. Jeg har sett tester som indikerer at f.eks tannpasta er bedre til å overføre varme enn skikkelig kjølepasta. Problemet er dog at tannkremen inneholder vann, noe som tørker ut, og da er det ikke mulig å bruke i lengden.

 

Til trådstarter: det er idioti å bruke en maskin uten kjølepasta mellom cpu og kjøler, du skal være meget glad for at maskinen din fremdeles fungerer...

Lenke til kommentar

Bare for å ha sagt dette en siste gang:

 

Bruke cpukjøler på cpu uten kjølepasta er fryktelig dumt hvis du har lyst til å beholde den cpun din. Det vil garantert skje en ulykke som følge av for høy temp, mulig du ødelegger cpu. Sjangsen er stor med den tempen du allerede har, hvis du har tenkt å fortsatt bruke den cpun så ikke skru på pcn FØR du har fått tak i noe god kjølepasta.

 

Gamble sånn er greit hvis en vil ødelegge, ikke ellers.

 

Bare et godt råd :) ....

 

EDIT: Har du ikke kjølepasta liggendes så kjøp en tube, det er billigere enn en ny cpu

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

Kjølepasta kan faktisk senke CPU temp så drastisk som fra 80-90 til 40-50 grader. Bygget nylig en maskin for en kompis (E6600 CPU), men fikk problemer med at maskinen hang seg midt i XP installasjonen. Sjekket at alt var i orden i maskinen, og følte at det var ekstremt varmt rundt CPU og RAM. Går inn i system monitor på HK, og ser at maskinen starter på rundt 60-70 grader (varierte fra gang til gang), IDLE, for så å bygge seg jevnt opp til 85 (hvor maskinen skrudde seg av) og skjønte at noe var feil. Prøvde noe så dumt som å vri CPU vifta 90 grader (slik at det midterste sporet kjølepasta fulgte kjernen, noe som jeg hadde tenkt på men satt feil da jeg først bygde maskinen). Når maskinen boota på nytt neste gang, var idle temp stabilt 40 grader. Dette var ikke forskjell mellom kjølepasta/ikke kjølepasta, men mellom to forskjellige spredninger av kjølepasta. Så jeg ville nok tro at en CPU ville blitt fort svidd uten kjølepasta (selv om jeg aldri har prøvd skikkelig).

Lenke til kommentar
Så en på XS tror jeg som blandet vaselin og tannkrem med zink og fikk et nokså akseptabelt resultat for å svare på det du spør om i tråden :p

8454149[/snapback]

Tannkrem med eller uten zink... haha... zinkinnholdet i tannkremen er garantert så lavt at det ikke har noen effekt mht. kjøling Bruk fluortannkrem, da blir det i hvertfall ikke hull i prosessoren :cry:

Lenke til kommentar
Kjølepasta kan faktisk senke CPU temp så drastisk som fra 80-90 til 40-50 grader. Bygget nylig en maskin for en kompis (E6600 CPU), men fikk problemer med at maskinen hang seg midt i XP installasjonen. Sjekket at alt var i orden i maskinen, og følte at det var ekstremt varmt rundt CPU og RAM. Går inn i system monitor på HK, og ser at maskinen starter på rundt 60-70 grader (varierte fra gang til gang), IDLE, for så å bygge seg jevnt opp til 85 (hvor maskinen skrudde seg av) og skjønte at noe var feil. Prøvde noe så dumt som å vri CPU vifta 90 grader (slik at det midterste sporet kjølepasta fulgte kjernen, noe som jeg hadde tenkt på men satt feil da jeg først bygde maskinen). Når maskinen boota på nytt neste gang, var idle temp stabilt 40 grader. Dette var ikke forskjell mellom kjølepasta/ikke kjølepasta, men mellom to forskjellige spredninger av kjølepasta. Så jeg ville nok tro at en CPU ville blitt fort svidd uten kjølepasta (selv om jeg aldri har prøvd skikkelig).

8456023[/snapback]

Det blir da ikke varmere i området rundt cpu på grunn av at du ikke har kjølepasta? Heller motsatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...