Gå til innhold

Vil du skape ditt eget dataspill?


Anbefalte innlegg

Flere års kunnskap og erfaring med programvareutvikling må være en forutsetning. Det er ikke nok å kunne det som står i læreboken, det er forståelse og innsikt som er viktig, spesielt om noe nytt skal utvikles. Etterligning er ikke vanskelig, men det er nyskapning som krever forståelse.

 

De er vel ute etter en som også spiller en del, ikke bare har erfaring med selve utviklingen vil jeg tro. Men det burde være oppsatt annenledes enn det der.

 

Om jeg hadde hatt en egen demo, så ville ikke jeg gitt fra meg kildekoden.

 

Jeg er spent på hvordan det vil gå med søkeren den dagen vedkommende skal søke ny jobb og eventuelt ikke har utdannelse i programvareutvikling (bare erfaring altså). Denne bransjen krever utdanning mer enn erfaring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at man ikke kan ha alt. De som har dyp innsikt i matte og fysikk, og er virkelig gode til å programmere, kan ha mangler på andre områder. På en annen side er det mange flinke mennesker med virkelig kreative og gode ideer som rett og slett ikke får utløp for disse, på grunn av en manglende evne til å programmere.

 

Selv begynte jeg å designe brettspill da jeg var 6 år gammel, og jeg synes brettspilla jeg lagde var så morsomme at jeg satt i timesvis og spilte de.

 

Gjennom ungdomsskolen har jeg vært spillanmelder for en rekke sider. Jeg har vært gjennom absolutt alle formater de siste to generasjonene med konsoller, og jeg har vært gjennom aboslutt alle sjangre, om det er to år med konstant Warcraft 3-spilling over internett, World of Warcraft, Gran Turismo 3, CS 1.6 eller Final Fantasy. Jeg har prøvd det og spilt det. Videre har jeg vært medlem på ordentlige hardcore-spillsider, og vet mye om det området. Jeg vet hva hardcore-spillere klager på, jeg er en selv som klager intenst mye på mange spill. Det området som jeg er mest interessert i og det som opptar meg mest med spill nå for tiden er balansering og counter systemer. Jeg simphelten elsker slike ting som balansering, ulike spillestiler for unike fraksjoner og så videre, men det er ikke et eneste spill jeg ikke vil finne massive feil med i dagens market. For meg virker for eksempel EA helt ufattelig inkompotente ut på dette området. Det skal nesten ikke være lov å gjøre en så dårlig jobb som noen spillselskaper klarer på dette området. Så da kommer jeg og sier jeg kan gjøre en mye bedre jobb (som alle andre), men i motsetning kan jeg fortelle HVORFOR jeg ville gjort en mye bedre jobb. =)

 

Personlig har jeg hatt ideer for spill så godt som hele livet mitt, men de siste fire åra har jeg gått rundt med ideer til et strategispill for meg selv. Disse ideene har utviklet seg jevnt og trutt og jeg er aldri ferdig med de inni hodet mitt. Det er ikke noen bombe at jeg tror det kan bli riktig så bra, og at jeg er sikker på at det vil tilføre noe stort til sjangeren (alle med ideer de selv tror er gode sier det samme). Videre, mens mange bare har ideene oppi hodet sitt, har jeg fått mye av det på papir. Jeg lager design dokumenter. Men jeg tror ikke så godt om meg selv at jeg sier det jeg lager er bra sånn helt uten videre, for jeg har lest en haug med artikler og guider til ditten og datten om spillindustrien, design, åssen det er å jobbe i et spillfirma osv. ++

 

Poenget er det at jeg ikke kommer til å få realisert disse ideene på uhorvelig lang tid uansett, fordi man krever at jeg skal kunne programmere også. Jeg har lært litt basics, men det er tidkrevende, og jeg har rett og slett ikke tid til å både være nerd 24/7 og samtidig drive med idrett, venner og lignende. Derimot tenker jeg å ta det opp igjen i sommerferien, så får jeg se hva som skjer.

 

Denne bransjen krever utrolig mye. Om du har en idé, om du bare er spilldesigner uten å programmere en skit, så er bransjen likevel utrolig krevende og du må ha kunnskap på veldig mange plan!! Ideer er dessverre ikke nok.

 

Jeg er ingen søker, jeg er realistisk. Realistisk nok til å vite at skal jeg drive med dette, så trenger jeg et par år til på skolebenken.

Lenke til kommentar

Litt oppklareringer. Hva legger vi i en demo?

Dette er et program som viser dine programmeringsferdigheter - noe du har programmert. Send det du har som du er mest stolt av. Det er fint om demoen er relevant i forhold til jobben du skal gjøre, men først og fremst skal det vise fram ditt talent i programmering (vi regner jo med mye opplæring i denne stillingen, men du må kunne programmere). Har du lagd en nytteapplikasjon så kan det også være et godt eksempel på dine ferdigheter.

 

Vi må ha med sourcen fordi det forteller oss veldig mye om ferdighetene dine å lese den. Vi bruker www.gamebryo.com gameengine, en av de aller råeste gameenginene, så du behøver nok ikke være redd for at vi skal rappe noe kildekode fra deg :-)

 

Du må kunne C++ eller et nær beslektet språk (scripting språk som Javascript og Lingo holder ikke). XNA Game Studio Express som noen her anbefalte er et veldig godt sted å starte for dere som ønsker å lære. Det blir selvsagt alt for kort tid med tanke på denne stillingen, men vi kommer helt sikkert til å ha behov for programmere i framtiden også.

 

Artplant er 8 ansatte, så du vil ha veldig god anledning til å være med å forme spillene vi lager. Det er snakk om en fast stilling.

 

Jack / Artplant

Lenke til kommentar

-sparks- rense septik tanker? Vil tenke det er noe verre, selv om jeg ikke tror jeg ville likt spill programmering så mye heller. Lage jobb av hobby ender ikke alltid like bra :p

 

Er nok ikke god nok til å lage en demo selv, men vil det være mulig å få prøve demo'en til vinneren på en eller annen måte? Hadde vært artig.

Lenke til kommentar
om det å utvikle dataspill er en "drømmejobb" er vel ganske subjektivt. selv har jeg vanskelig for å tenke meg noe værre...

8481118[/snapback]

 

 

Haha, kan skjønne hvorfor du tenker slik, med tanke på mye overtid, deadlines og en horde med utakknemlige p2p drittunger. :p

 

 

Men det er gøy da, så for min del er det verdt det! :D

Lenke til kommentar

Kjempesjanse! Programmering er jo kjempegøy uansett form, har vel snart brukt 5-6 måneder på å lage en Jones in the Fast Lane i FLASH på 16000+ linjer så det går litt tid selv om man kan språket godt hvis man tar hensyn til lyd, grafikk, planlegging, tekst, bugtesting, logging etc. Halvparten av tiden var trolig ren prøving&feiling i DOSBox for å forstå spillets gang/simuleringen i bakgrunnen, ettersom mitt tilfelle var en "port" hvor målet var å lage en mest mulig identisk funksjonabel versjon. Klart det tar tid, men SINNSVAKT morro det er helt i sluttfasen når man ser hvordan ting tar form og man sitter der med en funksjonabel "main menu" :love:

 

Go for it :w00t: Hadde absolutt sendt inn søknad, men regner med de ikke tar Actionscript, så....ooops, I'm screwed :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, det var nettop det, hvilke programeringsspråk må man kunne håndtere? :hmm:

Jeg bruker GML (Game Maker language), og har faktisk en demo klar. Men tviler på at det holder med å kunne programere et scriptspråk. :nei:

Endret av Cheesevik
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...