Gå til innhold

Spørsmål ang. Heimevernet og internasjonal op.


Liestöl

Anbefalte innlegg

Hei...

 

Jeg har lyst til å bli med i heimevernet...

Har seg slik at jeg er nå straks ferdig med påbygg og har ingen til å gjøre til neste år :p Hadde planer om ikt lærling, men mista søkefristen pga. jeg blanda med høgskule søkinga.

 

Så... Jeg har vært på sesjon, men jeg blei ikke innkalt. Så tenkte på å ringe opp og spør om jeg kunne komme med HV i neste omgang. Mange sier det er dritt å være i HV med foreksempel rep øvelser. Men jeg kunne tenke meg slikt, artig og friske opp krigeren i seg :p

 

Noen i HV her?

 

Får også våpen med seg heim og generellt masse kult utstyr. Er ganske så våpengeek og sikler etter å få prøve HK416 og er jeg raskt ute så får jeg vell bruke AGens siste dager også. Hvordan er reglene nå, må våpenet være låst? Kan jeg øve på skytebane når jeg vil?

 

Men det store spørsmålet er: Hvis jeg tar HV som førstegangstenesten, kan jeg da søke internasjonale oppdrag som foreksempel Afg. eller balkan? Klar for å ta et år i utlandet...

 

Takker for svar :w00t:

Endret av Liestöl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men jeg kunne tenke meg slikt, artig og friske opp krigeren i seg

jeg var på repp, det var mest avslapping, men også noe sibo(ikke lett når ingen andre der har gjort det), noe OP(ikke akkurat skikkelig OP, men var mer å sette opp ett telt bak ett tre)

vi hadde vel maks 100 skudd på hele øvelsen(5 dager) mot noen hundre skudd pr dag på skytebana i HV(var vel der ca 2 ganger i uka)

 

"Får også våpen med seg heim og generellt masse kult utstyr. Er ganske så våpengeek og sikler etter å få prøve HK416 og er jeg raskt ute så får jeg vell bruke AGens siste dager også. Hvordan er reglene nå, må våpenet være låst? Kan jeg øve på skytebane når jeg vil?"

 

ang. kult utstyr, det "kuleste" du får er vel stridsvesten og splintvesten, er ikke spess mye kult man for.

HK416 kommer tidligst for i-styrken i 2010, og da bare i i-styrken, kan tippe det tidligst kommer for HV generellt i 2015, men trolig enda senere.

AG`n skal være låst når du er ute i førstegangs-tjeneste, når du har den hjemme skal pistolgrepet tas av og oppbevares for seg, samt du har ikke tenn-stempel(det får du utdelt på REP).

nei, du kan ikke dra med AG`n på skytebana når du vil, tvilsomt at du får det når du er sivil også

 

Men det store spørsmålet er: Hvis jeg tar HV som førstegangstenesten, kan jeg da søke internasjonale oppdrag som foreksempel Afg. eller balkan? Klar for å ta et år i utlandet...

ja,du kan det, men må vel ha ett 6-ukerskurs, som alle andre når du drar i utlandet.

 

HV-førstegangstjeneste er ikke dritt, men det er mye morro, utfordrende og ekstremt bra samhold

var til tider ett helvete, men alt i alt var det bra...

 

edit: har oppdatert litt...

edit: har en film ett sted som viser mye om hvordan HV er...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Ah, Takk for bra svar aklla! :D

Da blir det HV på meg...

Noen som vet noe eller tatt 6-ukerskurset?

 

Litt teit at jeg ikke kunne bruke rifla på skytebanen og bli bedre, men det er jo så klart en grunn.

Men kunne likt en regel der du kunne ta med tenn-stempelet, hvis man søkte om det og under veldig strenge vilkår og krav.

 

Finner du filmen? :p

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 4 uker senere...
HK416 kommer tidligst for i-styrken i 2010, og da bare i i-styrken,

 

hvilket grunnlag har du får og utale deg om dette?

Forsvaret skal ta i bruk HK416 i løpet av 2008. HV er derimot de siste som får de nye våpnene.

 

Det du sier der er fullstending feil. HV sine innsatsstyrker er blandt de første avdelingene som vil motta HK416.

De som er inne til førstegangstjeneste og HV sine forsterkningstyrker er de som vil få HK 416 sist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...