Gå til innhold

Lurt å bruke penger nå ?


Anbefalte innlegg

Hei !

 

Jeg begyner på vidergående i år ( jeg går i 10. klassen nå ) og jeg planlegger å bo hjemme hos foreldrene mine det første åert iallefall. Men det har seg sånn at jeg ikke klarer å tenke klart når det kommer til penge bruk.

 

Jeg har sån ca. 7K som jeg kan bruke på ting og tang, og jeg har lyst på MYE. Men jeg kommer bare til å bruke 3700 MAX. Men jeg klarer ikke å bestemme meg for om det er lurt eller ikke å bruke penger på hobbyer og sånt nå.

 

Som sagt så begynner jeg på Vgs i år og det er enda en bitte liten stund til det, men hva kommer jeg til å få bruk for penger til i framtiden ? Jeg har ikke planlagt å ta lappen ( moped / bil ) enda og heller ikke kjøpe noen av delene. Og ved å bo hjemme så slipper jeg utgifter i form av bolig.

 

Jeg har en bærbar pc som jeg har trenger til skolen så det er heller ikke noe å bry seg om. Så til poenget. Er det dumt av meg å bruke penger nå med tanke på uventede utgifter eller er det fritt fram ? ( jeg kommer jo ikke til å bruke alt uansett )

 

Gi meg råd pliis !

 

Mvh Evangaleon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner følelsen. Problemet er at den kommer til å komme tilbake, og da har du lite penger igjen. Det beste hadde vært om du klarer å gjøre det til en gulerot for deg selv. Si f.eks. at hvis du klarer å få en jobb og tjene litt penger, kan du bruke av dem i stedet.

 

Jeg bodde på landet, og jeg er enig i at det kan være vanskelig å få jobb der. Selv gikk jeg med reklame for Norpost. Det ble ikke så mye penger av det, men litt er bedre enn ingenting. Det skal også være mye sommerjobber tilgjengelig nå om dagen. Hvis du klarer å få det kan det kan det rettferdiggjøre at du bruker litt av den fremtidige inntekten nå. Ring rundt til bedrifter og spør om de trenger litt ekstrahjelp. De som har litt større lager av noe er bedre kandidater enn de som bare er et kontor.

Lenke til kommentar

Er i samme situasjon som deg, nesten. Går i 10ende, begynner snart på VG1, og lurer på hva jeg skal gjøre med pengene. Jeg har vel noen tusen nå, men så har jeg regnet ut at hvis jeg fortsetter å jobbe (så sant jeg ikke blir sparket da :) ), har jeg tjent litt over 120k når jeg er ferdig med videregående. Derfor er jeg litt i tvil om jeg skal spare de, og gå ut av tredje klasse med 120.000 i banken, eller om jeg skal bruke litt og litt, og kanskje ikke ha noe igjen etter videregående.

 

Er vel kanskje digg med 120.000 når man er 18 og kanskje skal studere videre, eller gå rett på jobb, men på en annen side er det ganske greit å ha litt penger å bruke på hobbyer o.l., som trådstarter har vært inne på. Kanskje litt surt å bare spare penger hele tiden, og leve tre år på foreldrenes regning, når jeg selv sitter med godt over 100k på konto. Samtidig er det jo ikke alt foreldre betaler også, som ny pc i hytt og pine, moped / motorsykkel, bil, bil-/motorsykkel-lappen o.l.

 

Men foreløpig er det mest aktuelle forslaget å ihvertfall spare litt av det.. :)

 

Eller?

Lenke til kommentar
Hmm .. mye sant der Gissan !

Men jeg har bestemt meg for å bruke litt penger nå og få meg en jobb så fort som bare fy og spare deretter. Og ja, det er greit å ha litt penger etter vidergående.

 

Takk for masse nyttige tips og hjelp.  :yes:

 

Mvh Kim Andre.

8460321[/snapback]

Ja, enig..

 

Har man noen tusen på konto, kommer man langt da.. :) Litt startkapital er alltid greit når man skal flytte for seg selv, eller hva? :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...